Spis treści
- Raport „Kobiety na politechnikach 2023”
- Liczba studentów w roku akademickim 2021/2022. Gdzie studiuje więcej kobiet, a gdzie mężczyzn?
- Konieczne jest wzmacnianie obecności kobiet w sferze nowych technologii
- Coraz więcej kobiet wybiera kierunki informatyczne
- Inżynieria biomedyczna z wyraźną przewagą kobiet
- Na uczelniach niepublicznych kobiety wybierają mniej techniczne kierunki
Raport „Kobiety na politechnikach 2023”
W czwartek w Warszawie zaprezentowano raport przygotowany przez Fundację Edukacyjną Perspektywy i Ośrodek Przetwarzania Informacji (OPI PIB). Skupia się on na analizie sytuacji kobiet na poszczególnych szczeblach kariery akademickiej w obszarze STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka).
Raport obejmuje rok akademicki 2021/2022. Dane pochodzą przede wszystkim z systemu informacji o nauce i szkolnictwie wyższym POL-on, administrowanego przez OPI PIB.
– W Polsce stopniowo zwiększają się liczby i udziały kobiet podejmujących studia na uczelniach technicznych i na kierunkach związanych z nowymi technologiami, również dzięki kampaniom zachęcającym dziewczęta i młode kobiety do takich studiów – powiedziała cytowana w komunikacie prezeska Fundacji Edukacyjnej Perspektywy dr Bianka Siwińska.
Zaznaczyła, że „nieuchronnie nadchodzi rewolucja kobiet, jednak aby szybciej osiągnąć równowagę płci w tym obszarze, potrzeba intensywnych działań po stronie samych uczelni”.
Liczba studentów w roku akademickim 2021/2022. Gdzie studiuje więcej kobiet, a gdzie mężczyzn?
Jak czytamy w raporcie, w roku akademickim 2021/2022 na uczelniach w Polsce studiowało prawie 1 mln 174 tys. osób.
Na uczelniach publicznych uczyło się ponad 800 tys. studentów. Wśród kobiet uczelnie pedagogiczne i medyczne są popularniejsze niż wśród mężczyzn. Na pierwszych z nich kobiety stanowiły 77 proc. studentów, na drugich – 73 proc. – czytamy.
Podano, że w roku akademickim 2021/2022 na publicznych uczelniach technicznych udział kobiet wyniósł 35 proc. Tak samo było rok wcześniej. W dokumencie podano też informacje na temat uczelni niepublicznych oferujących studia na kierunkach technicznych.
W okresie 2017–2022 liczba studentów wzrosła tam o 50 proc. – z 122,5 tys. do 184 tys., natomiast udział kobiet utrzymuje się na takim samym poziomie 56 proc. Tutaj również widać, że częściej kobiety decydują się na wybór kierunków niezwiązanych z techniką i technologią – zauważono.
Konieczne jest wzmacnianie obecności kobiet w sferze nowych technologii
„Nierównowaga płci w obrębie różnych kierunków studiów utrzymuje się na rynku pracy i jest szkodliwa dla rozwoju społeczno-gospodarczego” – skomentowano. Dodano także, że „zgodnie z wynikami badań zróżnicowanie płci wpływa pozytywnie na wydajność zespołów oraz potencjał innowacyjny firm technologicznych. Aby wywołać takie efekty, konieczne jest wzmacnianie obecności kobiet w sferze nowych technologii i innowacji”.
Autorzy dokumentu podkreślają, że „nawet w tych szkołach wyższych, na których kobiety stanowią zdecydowaną większość, kierunki nowo technologiczne są zdominowane liczebnie przez mężczyzn – na przykład na uczelniach pedagogicznych studentki tych kierunków stanowią zaledwie 21 proc.”.
„Najwyższą proporcję kobiet na kierunkach nowo technologicznych zanotowała w roku akademickim 2021/2022 Akademia Górniczo-Hutnicza imienia Stanisława Staszica w Krakowie, jednak nawet tam zaledwie jedna na pięć studiujących osób była kobietą” – zaznaczono.
Coraz więcej kobiet wybiera kierunki informatyczne
Okazuje się, że od 2013 do 2022 r. na wyższych uczelniach technicznych udział kobiet wśród studentów kierunków informatycznych się zwiększył.
– Zaobserwowaliśmy pozytywne zjawisko, że w ciągu 10 lat na publicznych uczelniach technicznych znacznie zwiększyła się liczba kobiet studiujących na kierunkach informatycznych, które mają kluczowe znaczenie. Wzmacnianie pozycji kobiet w branży ICT jest korzystne dla pobudzania gospodarki oraz zwiększania inkluzywności społeczeństw – mówi dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI).
– W okresie 2013-2022 zarówno politechniki, jak i uniwersytety odnotowały czteroprocentowy wzrost udziałów kobiet wśród studentów kierunków informatycznych. Cieszy również fakt, że na najlepszych uczelniach, tak zwanych uczelniach badawczych, udział kobiet wśród studentów IT rośnie nawet bardziej dynamicznie niż w ogóle uczelni – z 14 do 20 proc. – dodaje dyrektor OPI.
W roku akademickim 2021/2022 informatyka była nauczana na 113 uczelniach. W raporcie podano, że uczelnią z najwyższym odsetkiem kobiet wśród studentów informatyki (44 proc.) jest Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu. Wśród uczelni publicznych najlepszy wynik osiągnął Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (21 proc.).
Inżynieria biomedyczna z wyraźną przewagą kobiet
W raporcie podkreślono, że o zbalansowaniu płci można mówić wtedy, gdy proporcje kobiet lub mężczyzn mieszczą się w przedziale od 40 do 60 proc.
Jak zauważa autorka raportu „Kobiety na politechnikach 2023” dr Anna Knapińska adiunkta w Laboratorium Baz Danych i Systemów Analityki Biznesowej OPI niektóre kierunki uczelni publicznych spełniają ten warunek.
Są to:
- analityka biznesowa,
- informatyka społeczna,
- matematyka stosowana,
- biocybernetyka i inżynieria biomedyczna,
- inżynieria bezpieczeństwa,
- inżynieria bezpieczeństwa pracy,
- nanotechnologia i inżynieria obliczeniowa.
Szczególnie dużym udziałem kobiet może się poszczycić kierunek inżynierii biomedycznej: w roku akademickim 2021/2022 stanowiły one 64 proc. studentów – dodaje ekspertka.
Na uczelniach niepublicznych kobiety wybierają mniej techniczne kierunki
Inaczej wygląda sytuacja na uczelniach niepublicznych. W tych placówkach żaden z kierunków nie posiadał zrównoważonych proporcji reprezentantów obu płci. Największy odsetek kobiet studiowały media kreatywne (36 proc.) i zarządzanie informacją (34 proc.). Z kolei automatyka i robotyka, mechatronika oraz informatyka stosowana to niemal wyłącznie domena mężczyzn (odpowiednio 96 proc., 92 proc. i 91 proc.).
W Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu kobiety stanowiły jedną czwartą ogółu słuchaczy kierunków nowo technologicznych i był to najlepszy wynik spośród wszystkich niepublicznych uczelni technicznych. Na drugim miejscu (17 proc.) uplasowała się Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Źródło: