Nauczyciel ma w pracy szereg wyzwań i ról
Jak zauważają autorzy raportu, rola nauczycieli m.in. ich zakres wychowawczy wobec dzieci był, jest i będzie tematem debaty społecznej oraz prywatnej. Jednocześnie to właśnie zadania wychowawcze stanowią jeden z większych wyzwań w pracy nauczyciela, a szczególnie brak wsparcia w tym obszarze.
Brak systemowych rozwiązań i możliwości konsultacji z ekspertem skutkują tym, że część nauczycieli wycofuje się z prób dawania wsparcia uczniom czy rozwiązywania ich problemów i ogranicza się do realizowania programu minimum – działalności czysto dydaktycznej – czytamy w raporcie Fundacji Orange
Jakie mamy oczekiwania wobec zawodu nauczyciela?
Z badania przeprowadzonego przez agencję Kantar, opracowanego w raporcie Fundacji Orange wynika, że w opinii rodziców, uczniów i nauczycieli szkoła powinna być miejscem, w którym uczniowie mogą się rozwijać. Właśnie w ocenie nauczycieli tu jest ich największe pole do działania. Aby stwarzać uczniom możliwości do rozwoju i dostrzegać ich potencjał, a także inspirować do jego rozwoju.
Rodzice chcieliby, aby nauczyciele wspierali ich w wychowywaniu dzieci, obserwowali i zauważali ich problemy. Natomiast uczniowie chcą mieć w nauczycielach mentorów.
Ta najmłodsza grupa badanych ma także świadomość potrzeby pracy dydaktycznej nauczycieli w ramach obowiązującego systemu, dlatego uczniowie chcieliby, aby nauczyciel dobrze przygotował ich do egzaminów.
Cztery kluczowe role nauczycieli
Przekazywanie wiedzy
Zaangażowanie uczniów w dany temat jest niezbędne w rozumieniu i przyswojeniu zagadnień. Pomaga w tym kreatywność nauczycieli. Zwracają na to uwagę także rodzice. Jedna z przytoczonych w raporcie wypowiedzi to potwierdza:\
To jest ważne, żeby nauczyciele podchodzili w kreatywny sposób, dzieci w ten sposób mają ochotę się uczyć i angażują się w różne rzeczy […] Postawa nauczyciela wpływa na to, czy dziecku w ogóle się chce podejmować różne tematy – rodzic, Poznań, LO.
Zainteresowanie i utrzymanie zaangażowania ucznia jest jednak coraz trudniejsze, bo dostęp do wiedzy w ciekawej dla niego formie ma na wyciągnięcie ręki poza murami szkoły: „Co ja mam im do zaoferowania, jak na byle jakim kanale YouTube tego jest więcej i ciekawiej?” – wypowiada się z kolei w raporcie nauczyciel jedno z warszawskich LO.
Wspieranie w problemach
To szczególnie ważne dla rodziców, którzy podkreślają różnice w proporcjach czasu, który dziecko spędza w szkole, a który w domu. Dlatego uważają, że nauczyciele mają większą łatwość i możliwość do zaobserwowania zmian i potrzeb dzieci. Oczekują od pedagogów reakcji. Jednocześnie nauczyciele często są pozbawieni wsparcia ekspertów i ich możliwości są wówczas ograniczone.
Utrzymywanie relacji z rodzicami
Z badań wynika, że ponad 70 proc. nauczycieli i rodziców uważa, że obie strony traktują siebie z szacunkiem. Jednocześnie utrzymanie dobrych relacji z rodzicami uczniów jest jednym z kilku wyzwań w pracy nauczycieli. Zarówno nauczyciele, rodzice jak i dyrektorzy szkół mają swoje spostrzeżenia i w tym obszarze.
Jak zauważają autorzy raportu „W niektórych szkołach organizowane są [...] warsztaty i wykłady dla rodziców, które prowadzą pedagodzy, psychologowie oraz organizacje pozarządowe. Poza funkcją dydaktyczną tworzą one wspólny front działań z nauczycielem. Wszystkie te inicjatywy ułatwiają budowanie relacji między nauczycielami i rodzicami”.
Rozwijanie miękkich kompetencji i przekazywanie wartości
Ze względu na ilość godzin spędzonych w szkole wydaje się naturalne, że środowisko nauczycieli wpływa na budowanie się światopoglądu uczniów. Ważne, aby robili to w szacunku.
Cały raport, wraz z komentarzami nauczycieli dostępny jest >>tutaj<<
Mount Everest cały czas rośnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?