5 najtrudniejszych zadań na maturze z polskiego 2023. Z tym uczniowie mają największe problemy. Co jeszcze trzeba powtórzyć przed egzaminem?

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Uczniowie mają problem m.in. z redagowaniem notatki syntetyzującej, znajomością współczesnych lektur obowiązkowych i wypisywaniem środków językowych z tekstu.
Uczniowie mają problem m.in. z redagowaniem notatki syntetyzującej, znajomością współczesnych lektur obowiązkowych i wypisywaniem środków językowych z tekstu. Krzysztof Kapica/ Polska Press
Matura z języka polskiego w 2023 roku będzie wyglądała inaczej niż dotychczas. CKE po przeanalizowaniu egzaminów próbnych wyodrębniło zadania, z którymi uczniowie najczęściej mieli problemy. Co sprawiło maturzystom najwięcej trudności? Oto 5 zagadnień, które warto powtórzyć przed tegoroczną maturą. To właśnie z nimi uczniowie sobie nie radzą.

Spis treści

Matura z języka polskiego 2023. To trzeba powtórzyć

Egzamin dojrzałości z języka polskiego odbędzie się 4 maja 2023 roku o godz. 9.00 (czwartek) i rozpocznie maturalny maraton. W tym roku na uczniów czeka sporo zmian. W arkuszu znajdzie się więcej zadań, ale też wydłuży się czas, który maturzyści będą mieli na ich rozwiązanie (240 minut).

Arkusz z języka polskiego jest podzielony na trzy części:

  • Język polski w użyciu;
  • Test historycznoliteracki;
  • Wypracowanie maturalne.

Z jakimi zadaniami uczniowie mają najwięcej problemów? CKE po przeanalizowaniu matur próbnych podało taką listę wraz z radami od egzaminatorów. Oto 5 typów zadań lub zagadnień, które trzeba dokładnie powtórzyć przed egzaminem dojrzałości.

1. Poprawność językowa w wypracowaniu maturalnym 2023

Jak wynika z informacji opublikowanej przez CKE 15 marca 2023 roku, uczniowie niewiele punktów otrzymują w kryterium oceny wypracowania: zakres i poprawność środków językowych. W marcu 2022 roku poziom wykonania wyniósł zaledwie 11 proc., a w grudniu 28 procent.

Trwa głosowanie...

Który przedmiot maturalny jest najtrudniejszy?

Maturzyści mają problemy ze składnią (posługiwanie się różnego rodzaju wypowiedzeniami), stosowaniem bogatej leksyki (słownictwa dotyczącego pojęć abstrakcyjnych, wykorzystywaniem synonimów i odpowiedniej terminologii, wprowadzaniem słownictwa porządkującego argumentację, stosowaniem wyrażeń komentujących).

Wskazówki dla maturzysty: Co zrobić, by wzbogacić leksykę w wypracowaniu i uporządkować składnię? Czytaj dużo wartościowych książek i pisz wypracowania. Staraj się szukać synonimów dla wyrazów: ciekawy, interesujący, ważny, istotny itd. (możesz napisać: frapujący, kluczowy, fundamentalny itd.). Poznaj słownictwo, które porządkuje argumentację:

  • Problem, który warto poruszyć dotyczy…
  • Na początku rozważań warto wspomnieć o…
  • Z jednej strony…, z drugiej zaś…
  • Reasumując…
  • Jak wynika z powyższych przykładów…
  • Podsumowując…

Przypomnij sobie najważniejsze zasady dotyczące budowania wypowiedzeń prostych i złożonych, przy okazji warto powtórzyć też informacje o interpunkcji. Warto skorzystać z materiałów CKE:

2. Redagowanie notatki syntetyzującej

W marcu 2022 jedynie 16 proc. uczniów wykazało się umiejętnością redagowania notatki syntetyzującej. W grudniu liczba ta zwiększyła się o 23 punkty procentowe (39 proc.). Warto przygotować się dobrze do tego zadania, bo na pewno pojawi się na maturze i można uzyskać za nie aż 4 punkty (3 za treść i 1 za poprawność stylistyczną, ortograficzną i interpunkcyjną).

Wskazówki dla maturzysty: Poznaj zasady pisania notatki syntetyzującej i ćwicz tę umiejętność. Warto posiłkować się gotowym schematem:

  • Autor/nazwisko autora w tekście zauważa/dowodzi/przekonuje, że…
  • Z kolei (nazwisko autora) w tekście pt. (tytuł tekstu) podkreśla/zaznacza/przekonuje, że…
  • Punkty wspólne lub rozbieżne w stanowiskach autorów, np. Sposoby mówienia o... (literaturze, podróżach, nauce itd.) diametralnie się od siebie różnią/są do siebie zbliżone.
  • Pamiętaj, by wypowiedź mieściła się w zadanym limicie słów (od 60 do 90 wyrazów).

3. Zadania dotyczące literatury współczesnej

CKE przekazało także, że uczniowie mieli problemy z rozwiązywaniem zadań, dotyczących lektur obowiązkowych z zakresu literatury współczesnej. Zadanie oparte na opowiadaniach Tadeusza Borowskiego rozwiązało w marcu 10 proc. uczniów, a to dotyczące „Tanga” Sławomira Mrożka tylko 2 procent. W grudniu podobnie było z takimi lekturami jak „Miejsce” Andrzeja Stasiuka (poziom wykonania: 7 proc.) i wiersze Stanisława Barańczaka (15 proc.).

Niski poziom wykonania tych zadań może jednak wynikać z faktu, że w momencie, gdy uczniowie rozwiązywali arkusz byli dopiero przed omawianiem tych lektur na języku polskim.

Wskazówki dla maturzysty: przypomnij sobie treść, głównych bohaterów i problematykę lektur obowiązkowych na maturze 2023, zwłaszcza tych zaliczanych do literatury współczesnej, a więc m.in. „Miejsce” Andrzeja Stasiuka, „Górą Edek” Marka Nowakowskiego i „Katedra” Jacka Dukaja. Możesz skorzystać z naszych opracowań najważniejszych utworów na egzamin dojrzałości.

4. Zadania dotyczące środków językowych

Na maturze zarówno w pierwszej części egzaminu, jak i w drugiej mogą znaleźć się zadania, gdzie należy znaleźć, wypisać, a niekiedy także określić funkcję danych środków językowych. W przypadku próbnej matury grudniowej było nim zadanie 3. Uczniowie pomijali część polecenia (nie wypisywali środków językowych zastosowanych przez autorkę), przez co poziom wykonania tego zadania wynosił 22 procent.

W teście historycznoliterackim sporo problemów sprawiło zadanie, w którym uczniowie mieli wypisać z utworu Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego dwie peryfrazy. Zadanie to rozwiązało jedynie 21 proc. zdających.

Wskazówki dla maturzysty: przypomnij sobie najważniejsze środki językowe ujęte w wymaganiach egzaminacyjnych, a także funkcje, jakie mogą pełnić w tekście. Możesz skorzystać z naszej powtórki:

5. Złożone zadania dotyczące lektur obowiązkowych

Uczniowie na maturach próbnych mieli także problemy z bardziej złożonymi zadaniami dotyczącymi lektur obowiązkowych, czyli takimi, które nie tylko wymagały od maturzysty dobrej znajomości konkretnego tekstu, ale także szerszego kontekstu i umiejętności wyciągania wniosków. Zdający nie poradzili sobie głównie z zadaniem dotyczącym Trenów Jana Kochanowskiego (poziom wykonania: 15 proc.) oraz III części „Dziadów” Adama Mickiewicza (poziom wykonania: 8 proc.). Poniżej zamieszczamy treść tych zadań.

arkusz pokazowy CKE/ język polski
arkusz pokazowy CKE/ język polski
arkusz pokazowy CKE/ język polski

Wskazówki dla maturzysty: dokładnie przypomnij sobie treść lektur obowiązkowych. Wróć też do notatek z języka polskiego i przypomnij sobie problematykę tych utworów.

Rekomendacje od egzaminatorów maturalnych

CKE zamieściło także rady dla maturzystów od egzaminatorów. W przypadku języka polskiego znalazły się wśród nich:

  • Powtórka treści i problematyki lektur obowiązkowych.
  • Opracowanie listy motywów z poszczególnych lektur.
  • Zaznaczanie w poleceniu wszystkich elementów, które trzeba uwzględnić w odpowiedzi.
  • W przypadku pisania notatki syntetyzującej można skorzystać ze swoich wcześniejszych odpowiedzi do zadań.
  • W wypracowaniu warto wybrać temat, do którego łatwo można dopasować znaną lekturę obowiązkową, zadbać w argumentacji o funkcjonalność wypowiedzi (nie streszczać utworów), pamiętać o wprowadzeniu kontekstów i kompozycji tekstu (wstęp, rozwinięcie, zakończenie), a na końcu zrobić korektę językową tekstu.
od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji