Spis treści
Wniosek Zastępcy Rzecznika Praw Obywatelskich
Zastępca rzecznika praw obywatelskich (ZRPO) Valeri Vachev zwrócił się do wiceminister edukacji Izabeli Ziętki z prośbą o stanowisko w sprawie uzyskiwania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z ADHD. Vachev pytał, czy resort edukacji analizował możliwość uzyskiwania takich orzeczeń na podstawie samej diagnozy stwierdzającej hiperkinetyczne zaburzenia zachowania, a także czy badano dostosowanie wysokości subwencji do kosztów zwiększenia dostępności edukacji dla uczniów z ADHD.
Problemy z obecnym systemem wsparcia
ZRPO wyjaśnił, że do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynął wniosek wskazujący, że obecne przepisy nie odpowiadają szczególnym potrzebom uczniów z ADHD. Podkreślono, że nie mają oni możliwości uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Mogą jedynie uzyskać orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym lub orzeczenie o niedostosowaniu społecznym, ale tylko wtedy, gdy ADHD współwystępuje z inną szczególną potrzebą edukacyjną. W przeciwnym razie mogą jedynie ubiegać się o opinię dokumentującą diagnozę hiperkinetycznego zaburzenia zachowania, co nie uprawnia do odpowiedniego wsparcia.
Konsekwencje braku możliwości uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego obejmują m.in. brak odpowiednich subwencji. „Oznacza to, że tylko wtedy, gdy uczeń z ADHD uzyska orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym lub o niedostosowaniu społecznym, szkoła może otrzymać dodatkowe środki na dostosowanie procesu edukacji do jego szczególnych potrzeb” – zaznaczono.
Odpowiedź Ministerstwa Edukacji
Wiceminister edukacji Izabela Ziętka poinformowała, że resort pracuje nad kompleksową zmianą systemu wsparcia dla dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym dla dzieci z ADHD. Planowane jest wdrożenie rozwiązań różnicujących wsparcie na podstawie rzeczywistych, indywidualnych potrzeb dzieci. Nowy model oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych (ocena funkcjonalna) będzie oparty na modelu biopsychospołecznym.
– W modelu funkcjonowanie dziecka/ucznia rozumiane jest jako wynik interakcji między jego indywidualnymi cechami (stan zdrowia, możliwości psychofizyczne) a środowiskiem, w jakim się uczy i wychowuje – wyjaśniła Ziętka. Ocena przyczyn trudności w rozwoju i uczeniu się dziecka oraz planowanie działań uwzględniają te czynniki.
Ziętka dodała, że istotne jest zebranie informacji na temat funkcjonowania ucznia w szkolnym środowisku oraz wpływu środowiska na ucznia. Pozwoli to na adresowanie odpowiednich form wsparcia zarówno do ucznia, jak i do środowiska szkolnego czy rodzinnego.
Planowane zmiany i konsultacje
Wiceminister poinformowała, że trwają analizy wyników projektów zakończonych w 2023 i 2024 roku w celu przygotowania propozycji przepisów i dalszych działań wspierających szkoły. Resort analizuje również postulaty i propozycje od obywateli, instytucji, organizacji pozarządowych, dyrektorów i nauczycieli oraz rodziców. Planowane zmiany legislacyjne zostaną poddane uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom społecznym.
Ziętka zaznaczyła, że zapewnienie finansowania należy do kompetencji organu prowadzącego daną jednostkę systemu oświaty.
– Aktualnie sposób finansowania zadań oświatowych jest powiązany ze swobodą jednostek samorządu terytorialnego w kształtowaniu polityki oświatowej na swoim terenie – dodała.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?