ADHD w szkole: MEN planuje zmiany, koniec z niedopasowanym systemem wsparcia

Katarzyna Mazur
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W MEN trwają prace nad kompleksową zmianą systemu wsparcia dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym z zespołem ADHD. Rozwiązania mają różnicować wsparcie na podstawie indywidualnych potrzeb, uwzględniając interakcje między cechami ucznia a jego środowiskiem. Planowane zmiany obejmują także dostosowanie subwencji do kosztów edukacji specjalnej.

Spis treści

Wniosek Zastępcy Rzecznika Praw Obywatelskich

Zastępca rzecznika praw obywatelskich (ZRPO) Valeri Vachev zwrócił się do wiceminister edukacji Izabeli Ziętki z prośbą o stanowisko w sprawie uzyskiwania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z ADHD. Vachev pytał, czy resort edukacji analizował możliwość uzyskiwania takich orzeczeń na podstawie samej diagnozy stwierdzającej hiperkinetyczne zaburzenia zachowania, a także czy badano dostosowanie wysokości subwencji do kosztów zwiększenia dostępności edukacji dla uczniów z ADHD.

nauczycielka ze znużonym dzieckiem
Nowe rozwiązania mają pomóc dostosować wsparcie do indywidualnych potrzeb ucznia freepik.com

Problemy z obecnym systemem wsparcia

ZRPO wyjaśnił, że do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynął wniosek wskazujący, że obecne przepisy nie odpowiadają szczególnym potrzebom uczniów z ADHD. Podkreślono, że nie mają oni możliwości uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Mogą jedynie uzyskać orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym lub orzeczenie o niedostosowaniu społecznym, ale tylko wtedy, gdy ADHD współwystępuje z inną szczególną potrzebą edukacyjną. W przeciwnym razie mogą jedynie ubiegać się o opinię dokumentującą diagnozę hiperkinetycznego zaburzenia zachowania, co nie uprawnia do odpowiedniego wsparcia.

Konsekwencje braku możliwości uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego obejmują m.in. brak odpowiednich subwencji. „Oznacza to, że tylko wtedy, gdy uczeń z ADHD uzyska orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym lub o niedostosowaniu społecznym, szkoła może otrzymać dodatkowe środki na dostosowanie procesu edukacji do jego szczególnych potrzeb” – zaznaczono.

Odpowiedź Ministerstwa Edukacji

Wiceminister edukacji Izabela Ziętka poinformowała, że resort pracuje nad kompleksową zmianą systemu wsparcia dla dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym dla dzieci z ADHD. Planowane jest wdrożenie rozwiązań różnicujących wsparcie na podstawie rzeczywistych, indywidualnych potrzeb dzieci. Nowy model oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych (ocena funkcjonalna) będzie oparty na modelu biopsychospołecznym.

– W modelu funkcjonowanie dziecka/ucznia rozumiane jest jako wynik interakcji między jego indywidualnymi cechami (stan zdrowia, możliwości psychofizyczne) a środowiskiem, w jakim się uczy i wychowuje – wyjaśniła Ziętka. Ocena przyczyn trudności w rozwoju i uczeniu się dziecka oraz planowanie działań uwzględniają te czynniki.

Ziętka dodała, że istotne jest zebranie informacji na temat funkcjonowania ucznia w szkolnym środowisku oraz wpływu środowiska na ucznia. Pozwoli to na adresowanie odpowiednich form wsparcia zarówno do ucznia, jak i do środowiska szkolnego czy rodzinnego.

Planowane zmiany i konsultacje

Wiceminister poinformowała, że trwają analizy wyników projektów zakończonych w 2023 i 2024 roku w celu przygotowania propozycji przepisów i dalszych działań wspierających szkoły. Resort analizuje również postulaty i propozycje od obywateli, instytucji, organizacji pozarządowych, dyrektorów i nauczycieli oraz rodziców. Planowane zmiany legislacyjne zostaną poddane uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom społecznym.

Ziętka zaznaczyła, że zapewnienie finansowania należy do kompetencji organu prowadzącego daną jednostkę systemu oświaty.
– Aktualnie sposób finansowania zadań oświatowych jest powiązany ze swobodą jednostek samorządu terytorialnego w kształtowaniu polityki oświatowej na swoim terenie – dodała.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji