Andrzej Duda w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika. Obiecał uczelni „nieodmienne wsparcie”

Katarzyna Mazur
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Podczas inauguracji roku akademickiego w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika w Warszawie, prezydent Andrzej Duda zadeklarował swoje nieustające wsparcie dla Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika. „Akademia Kopernikańska i Szkoła Główna Mikołaja Kopernika mogą liczyć na moje nieodmienne wsparcie” – zapowiedział prezydent w swoim wystąpieniu.

Spis treści

Wizyta Andrzeja Dudy w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika w Warszawie

Duda podkreślił również, jak bardzo cieszy go możliwość udziału w tym uroczystym dniu.

– Cieszę się, że ten szczególnie uroczysty dzień w życiu uczelni mogę świętować wraz z państwem w gronie znakomitych naukowców – mówił.

Złożył podziękowania przedstawicielom uczelni za tworzenie środowiska akademickiego o interdyscyplinarnym i międzynarodowym charakterze.

Warszawa, 01.10.2024. Prezydent Andrzej Duda (P) i p.o. rektora Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika prof. Gertruda Uścińska (2L) podczas inauguracji
Prezydent Andrzej Duda i p.o. rektora Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika prof. Gertruda Uścińska podczas inauguracji roku akademickiego 2024/2025 Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika w Warszawie PAP/Radek Pietruszka

W szczególności prezydent wyraził uznanie dla prof. Gertrudy Uścińskiej, rektorki uczelni, doceniając jej długoletnie doświadczenie:

– Szczególne wyrazy uznania kieruję ku pani rektor Gertrudzie Uścińskiej, której długoletnie doświadczenie w kierowaniu instytucjami publicznymi oraz działalności akademickiej ma nieocenione znaczenie dla kształtowania nowej uczelni, jaką jest Szkoła Główna Mikołaja Kopernika.

Nowe wyzwania i cele na kolejny rok

Prezydent odniósł się także do nowych wyzwań, przed którymi staje uczelnia w nowym roku akademickim. Zaznaczył, że społeczność akademicka powraca do pracy z nowymi celami i ambicjami.

– Podobnie jak w wielu ośrodkach akademickich w Polsce, również i tutaj społeczność uczelni powraca do wytężonej pracy podejmując nowe wyzwania i wyznaczając ambitne cele na nadchodzący rok akademicki – mówił Prezydent.

Zachęcał zarówno studentów, jak i wykładowców do refleksji nad obranymi ścieżkami i dalszym rozwojem osobistym.

– Każdy nowy etap wiąże się jednak z refleksją nad sobą, nad obraną edukacyjną ścieżką, a także nad tym, jak efektywnie kontynuować kształcenie i poszerzać wiedzę. Życzę wszystkim państwu – i wykładowcom i studentom, aby kroczyli państwo przez najbliższe miesiące jasno wytyczonymi ścieżkami. I by kolejny etap podróży przez świat nauki przyniósł wszystkim państwu i uczelni znakomite owoce.

Szkoła Główna Mikołaja Kopernika i kontrowersje wokół jej powstania

Prezydent przypomniał, że to on zainicjował powstanie Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika.

– Gdy w marcu 2022 r. występowałem z inicjatywą ustawodawczą, która zapoczątkowała cały ten projekt kopernikański – jak mówimy – miałem przeświadczenie, że jest to wielka szansa dla naszej nauki i szkolnictwa – wyjaśnił.

Dodał również, że już teraz uczelnia ma na koncie pierwsze sukcesy, a współpraca z międzynarodowymi naukowcami to dopiero początek jej rozwoju. Podkreślił również znaczenie dalszej współpracy.

– Gratuluję państwu udanej współpracy z ponad setką naukowców, wykładowców i specjalistów z całego świata.

Kontrowersje i plany likwidacji Akademii Kopernikańskiej

Powstanie Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika wywołało jednak kontrowersje wśród wielu instytucji akademickich, w tym Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Polskiej Akademii Nauk oraz Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które apelowały o wstrzymanie prac nad ustawą. Opozycja wskazywała na problemy z finansowaniem, a także na fakt, że nowa instytucja dubluje zadania istniejących ośrodków naukowych.

W lipcu 2024 roku Ministerstwo Nauki przedstawiło projekt ustawy zakładającej likwidację Akademii Kopernikańskiej i Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika. W uzasadnieniu wskazano, że obie instytucje dublują zadania innych organizacji, takich jak NCN, NCBR czy NAWA, nie przynosząc efektów synergii.

– Jej działalność nie prowadzi do uzyskania efektu synergii, przyczynia się natomiast do rozproszenia sił i środków dostępnych w systemie szkolnictwa wyższego i nauki – stwierdzono w projekcie.

Ministerstwo oceniło działalność obu instytucji jako nieefektywną, argumentując, że koszty ponoszone ze środków publicznych przewyższają uzyskiwane korzyści.

Źródło: PAP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji