Spis treści
Głos młodzieży w sprawach edukacji
W poniedziałek Biuro Rzecznika Praw Dziecka gościło organizacje młodzieżowe, które z okazji nowego roku szkolnego przedstawiły najistotniejsze ich zdaniem zagadnienia dotyczące przyszłości edukacji.
Zdaniem Horny-Cieślak głos młodych jest „niesamowicie ważny”, ponieważ wiedzą oni bardzo dobrze, w jakiej szkole chcą się rozwijać. Podkreśliła, że marzą oni o szkole, która akceptuje różnorodność, w której korzystanie z pomocy psychologa nie jest czymś złym i w której funkcjonują rzecznicy praw ucznia.
– Szkoła, w której są NGO-sy, w której osoby z niepełnosprawnością bądź neuroatypowe są akceptowane, w której akceptowane są dzieci LGBT – dodała.
Zapowiedziała, że spotkania w Biurze RPD będą kontynuowane.
– Będziemy chcieli, żeby w Biurze Rzeczniczki Praw Dziecka wszystkie postulaty były także realizowane, żeby głos osób młodych był akceptowany, ale również, żeby realnie zmieniał polską szkołę i to, w jaki sposób wygląda polska edukacja – dodała.
Paweł Mrozek z Akcji Uczniowskiej podkreślił, że z okazji nowego roku szkolnego polska szkoła otrzymała od młodego pokolenia „białą kartkę, świadectwo, które wraz z upływem roku szkolnego będzie sumiennie wypełniane”.
Dodał, że Akcja Uczniowska będzie kontynuowała wizyty w polskich szkołach i spotkania z młodymi ludźmi, by wysłuchać ich problemów – a jest ich wiele.
– Jeszcze w zeszłym roku szkolnym (...) padało bardzo wiele ważnych kwestii, m.in. prawa ucznia, podstawa programowa, czy zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, które też jest niestety w ciężkim stanie – wymienił.
Mrozek dodał, że dla młodych ludzi szkoła jest elementem rozwoju.
– W dzisiejszych czasach, kiedy nasz świat zmienia się bardzo dynamicznie, edukacja też musi nadążać. Stąd nasz apel, żeby szkoła była szkołą XXI wieku, żebyśmy uczyli się kwestii, które będziemy mogli później w przyszłości wykorzystać – podkreślił.
Przeczytaj też: To pierwszy taki rok w historii polskiej szkoły. Takiego zamieszania jeszcze nie było
Zdrowie psychiczne i równe traktowanie
Oliwia Nawrot z Młodzieżowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego i Stowarzyszenia Głos Pokolenia zwróciła uwagę m.in., że „stres i przepracowanie powodują, że uczniowie czują się zabłąkani”. Zaznaczyła, że profilaktyka zdrowia psychicznego uczniów to więc kluczowy temat.
– Przekroczenie progu gabinetu psychologa szkolnego jest czymś naprawdę ciężkim dla uczniów, ponieważ uczniowie od tak naprawdę pierwszego roku swojej edukacji w szkole podstawowej dowiadują się, że pójdą do psychologa za karę – zauważyła.
Rola Rzeczników Praw Ucznia
Jędrzej Rzepko z Młodzieżowej Rady Warszawy zwrócił uwagę, że „obecnie mamy bardzo duży problem z usankcjonowaniem instytucji rzeczników”. Dodał, że Młodzieżowa Rada Warszawy, w porozumieniu z Komisją Edukacji Rady Miasta Stołecznego Warszawy, postuluje o utworzenie dzielnicowych rzeczników praw uczniowskich.
– Obecnie w Warszawie tylko około 30 proc. szkół, co wynika z raportu stołecznego rzecznika, ma instytucję szkolnego rzecznika praw uczniowskich – argumentował.
Aleksandra Giska ze Stowarzyszenia Precedens dodała, że „zasadniczą kwestią jest zrozumienie przez szkoły, że różnorodność uczniów i ich wyjątkowość jest dla szkoły atutem, a nie przeszkodą”. Podkreśliła, że różnorodna szkoła odzwierciedla różnorodność społeczną, „która jest cechą naszego systemu politycznego i powodem do jego dalszego rozwoju”.
W kontekście równości dostępu do edukacji zwróciła uwagę, że proces nauczania powinien stać się bardziej zindywidualizowany na rzecz osób neuroróżnorodnych.
– Konieczna jest współpraca pomiędzy nauczycielami i ekspertami w celu zapewnienia odpowiedniej pomocy i wsparcia wszystkim uczniom w szkole – zaznaczyła.
Ponadto, jak dodała, szkoły powinny kłaść większy nacisk na organizację zajęć dodatkowych, szczególnie dla tych osób, które mają problemy z nauką.
Przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu
Stowarzyszenie Precedens opowiada się również za skuteczniejszym przeciwdziałaniem wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Należy usprawnić przyjazdy komunikacyjne, szczególnie w mniejszych miejscowościach, aby zapewnić możliwość odpowiedniego wyboru szkoły i równy dostęp do edukacji. Również darmowy transport publiczny dla uczniów powinien stać się standardem – dodała Giska.
Paweł Mamczarz z Fundacji Impuls dodał, że dla istotna jest m.in. współpraca szkół z organizacjami pozarządowymi.
– Kluczową kwestią jest zrozumienie, że współpraca ta powinna opierać się na partnerstwie. Szkoła i organizacje pozarządowe muszą działać w ścisłej kooperacji, z poszanowaniem swoich wzajemnych ról i kompetencji. Tylko wtedy możemy mówić o efektywnej współpracy, która przyniesie korzyści wszystkim zaangażowanym stronom, a co najważniejsze – młodzieży – podkreślił.
Społeczny zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka Jan Gawroński zwrócił uwagę na „konieczność wspierania osób uczniowskich z niepełnosprawnościami, z własnymi potrzebami edukacyjnymi, osób uczniowskich rozwijających się w spektrum autyzmu, osób uczniowskich z Ukrainy, osób uczniowskich z ADHD i zespołem Tourette'a”.
Wsparcie to, jak dodał, powinno być uszyte na miarę potrzeb i możliwości każdego człowieka, bez wyjątków.
– Jednym głosem apelujemy o szkołę przyjazną i dostępną dla wszystkich. Nie tylko w deklaracjach dorosłych, ale przede wszystkim w praktyce i codzienności szkół i placówek oświatowych – zaznaczył.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło:
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?