Spis treści
Pomysły na ciekawe zajęcia pozalekcyjne
Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez nauczycieli przedmiotów zwykle wiążą się z rozwijaniem zagadnień omawianych w programie i szybko zamieniają się w dodatkową lekcję. Nie ma w tym nic złego. Czasem jednak warto wyjść poza własny przedmiot i poprowadzić zajęcia z czegoś ekstra. Pozwala to zaktywizować także tych uczniów, którzy nie czują się dobrze w przedmiocie.
Nie oznacza to, że trzeba od razu robić kolejne fakultety. Poniżej znajdziesz pomysły na koła zainteresowań, które może poprowadzić każdy wychowawca klasy, niezależnie od przedmiotu, którego naucza, a które nie wymagają wielkich nakładów pracy. Z łatwością też dostosujesz je do wieku swoich uczniów, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, na maturalnej kończąc.
Koło fotograficzne „Migawka”
Fotografia to jedno z podstawowych narzędzi komunikacyjnych współczesnego świata. Warto się zastanowić, jakie pełni funkcje (np. ilustruje, przekonuje, diagnozuje, odkrywa itp.) i jak świadomie z nich korzystać. Chociaż warsztat fotografa jest ważny, ważniejsze jest, żeby rozumieć, po co robi się zdjęcia – i taki cel może przyświecać tym zajęciom, zwłaszcza jeśli nie czujesz się na siłach prowadzić fotograficznych warsztatów.
Jak prowadzić koło fotograficzne?
Wraz z uczniami zaplanuj inspirujące tematy tygodnia. Tematem może stać się wszystko, najlepiej jednak, aby tematyka fotografii była blisko związana z uczniowską rzeczywistością, od „poranka w szatni” po interpretację pojęć matematycznych („ułamek”).
Wyznacz uczestnikom czas na zrealizowanie tematu. W czasie cyklicznych spotkań uczestnicy przedstawiają swoje prace i omawiają je. Wspólnie wybierają jedną z nich, którą następnie można zaprezentować publicznie na stronie szkoły lub w gablocie na korytarzu jako „zdjęcie tygodnia”.
Od czasu do czasu warto zrobić zajęcia warsztatowe z obsługi sprzętu fotograficznego lub programów do obróbki zdjęć, zapraszając zewnętrznych specjalistów (np. spośród rodziców uczniów).
Wybrane cele edukacyjne:
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: uczniowie uczą się skutecznego wyrażania myśli i emocji poprzez prezentowanie swoich prac fotograficznych.
- Analiza i interpretacja tekstów kultury: uczniowie interpretują zdjęcia jako teksty kultury, analizując ich kontekst, treść i przekaz.
- Rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia: uczniowie rozwijają swoją kreatywność i wyobraźnię poprzez fotograficzną realizację tematów tygodnia.
- Poznawanie dziedzictwa kulturowego: uczniowie poznają znaczenie fotografii w dokumentowaniu rzeczywistości i kultury.
- Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych: uczniowie uczą się obsługi sprzętu fotograficznego oraz programów do edycji zdjęć.
Koło dyskusyjne „Nie, bo tak”
Niczego tak nie brakuje w szkole, jak czasu na porządne debaty. Warto stworzyć do tego przyjazną przestrzeń, wygospodarować kilka chwil. A może także mikrofon i mównicę?
Jak prowadzić koło dyskusyjne?
Na początek przygotujcie listę tematów do dyskusji. Ważne jest, aby uczniowie sami zgłaszali propozycje, najlepiej anonimowo (np. wrzucając karteczki z tematami do przygotowanej skrzyneczki). Anonimowość sprzyja odwadze.
Przygotuj tablicę, na której będzie widniał temat, który będzie podjęty na najbliższym spotkaniu. Najlepiej sformułowany jako pytanie otwarte lub wybór pomiędzy dwiema opcjami, np. Czy uczeń powinien mieć wybór, czego chce się uczyć? Pasja czy sukces – co jest w życiu ważniejsze?
Stwórz atrakcyjną przestrzeń, w której uczestnicy będą się dobrze widzieć. Ustal zasady dyskusji, dostosowane do ilości osób, np. maksymalny czas trwania wypowiedzi, zasady przyznawania głosu, etyki wypowiedzi itd. W grupach mocno rozdyskutowanych można rozważyć wprowadzenie osób funkcyjnych – których zadaniem będzie np. szukanie kontrargumentów. Od czasu do czasu warto zrobić zajęcia warsztatowe z retoryki.
Wybrane cele edukacyjne:
- Rozwój umiejętności komunikacyjnych: uczestnicy uczą się jasno i skutecznie wyrażać swoje myśli, opinie i argumenty w sposób zrozumiały dla innych.
- Krytyczne myślenie i analiza: uczestnicy uczą się analizować i oceniać informacje, argumenty oraz różne punkty widzenia, co rozwija ich zdolności krytycznego myślenia.
- Empatia i zrozumienie różnych perspektyw: uczestnicy uczą się słuchać innych, rozumieć różne perspektywy i szanować odmienne opinie, co rozwija ich empatię i umiejętności interpersonalne.
- Umiejętność pracy zespołowej i budowanie konsensusu: uczestnicy uczą się współpracować, negocjować i dochodzić do wspólnych wniosków w grupie, co jest kluczowe dla pracy zespołowej.
Koło miłośników filmów krótkometrażowych „Se(a)ns”
Wspólne oglądanie filmów i dyskusje o nich potrafią być bardzo ważnym doświadczeniem rozwojowym, inspirującym i integrującym. Sztuka, także ta wyświetlana na ekranie, pozwala lepiej zrozumieć samego siebie, ludzi dookoła, świat. Albo „się z nim pogodzić”, jak mówił Stanisław Lem. Filmy krótkometrażowe dla dzieci i młodzieży powstają na całym świecie i często odnoszą się do uniwersalnych wartości, poruszają ważne tematy i często prezentują ciekawe nurty artystyczne. Warto im się przyglądać, sięgając po dzieła z różnych kultur.
Jak prowadzić koło miłośników filmów?
Zadbaj o salę, w której jest sprzęt, pozwalający na wyświetlanie filmów na dużym ekranie. Stwórz program, w którym dobierzesz filmy według wybranego przez siebie klucza (np. tematycznego lub kraju pochodzenia utworu). Po obejrzeniu filmu poprowadź krótką dyskusję. Możecie też stworzyć uniwersalne kryteria oceny oglądanych filmów i prowadzić ranking.
Filmy można znaleźć na różnych platformach internetowych (YouTube, Vimeo, archiwalne strony festiwali filmowych) w bibliotekach filmowych czy w archiwum Szkoły Filmowej w Łodzi.
Wybrane cele edukacyjne:
- Rozwój umiejętności analizy filmowej: uczestnicy uczą się analizować różne elementy filmu, takie jak fabuła, postacie, dialogi, reżyseria, montaż, dźwięk i muzyka.
- Krytyczne myślenie i interpretacja: uczestnicy rozwijają zdolności krytycznego myślenia, uczą się interpretować różne warstwy znaczeniowe filmów i formułować swoje opinie.
- Świadomość kulturowa: uczestnicy poznają różne kultury, tradycje filmowe i perspektywy, co rozwija ich świadomość kulturową i empatię.
- Umiejętności komunikacyjne i dyskusyjne: uczestnicy uczą się skutecznie komunikować swoje myśli, brać udział w dyskusjach i słuchać innych.
Jak napisać program dodatkowych zajęć pozalekcyjnych?
Aby napisać program zajęć pozalekcyjnych, określ:
- Cel zajęć: określ, co chcesz osiągnąć (np. rozwijanie umiejętności, pasji, integracja uczniów).
- Grupę docelową: wybierz grupę wiekową oraz preferowaną liczbę uczestników.
- Harmonogram: ustal dni i godziny zajęć, uwzględniając dostępność uczniów i nauczycieli.
- Treść zajęć: opracuj plan każdego spotkania (tematy, materiały).
- Zasoby: zidentyfikuj potrzebne materiały i narzędzia.
- Budżet: oszacuj ewentualne koszty związane z realizacją programu.
- Ewaluacja: zaplanuj sposoby oceny efektów zajęć, np. poprzez ankiety.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?