Coraz młodsze dzieci w sieci. Jak zapewnić najmłodszym bezpieczeństwo w Internecie? Trzeba rozmawiać z dzieckiem - alarmują eksperci

Małgorzata Meszczyńska
Opracowanie:
Wiekszość 10-latków ma własny telefon z dostępem do internetu.
Wiekszość 10-latków ma własny telefon z dostępem do internetu. Fot. ArtPhoto_studio/ Freepik
W internecie surfują już przedszkolaki, a tymczasem rodzice rozmawiają z dziećmi o bezpieczeństwie w sieci, gdy te mają… 13 lat. To zdecydowanie za późno – ostrzegają eksperci, opierając się na najnowszych badaniach przeprowadzonych przez Google. Edukacja w zakresie korzystania z internetu powinna się zacząć wtedy, gdy dziecko ma pierwszy kontakt z globalną siecią. Czyli już w wieku kilku lat.

Spis treści

Rodzicie, dzieci i sieć pod lupą Google

W jaki sposób dzieci korzystają z internetu i z jakimi problemami mierzą się ich rodzice? Na tak postawione pytania postanowili odpowiedzieć eksperci z Qualtrics, którzy wraz z Google przeprowadzili badania wśród 4500 rodziców z 17 krajów – między innymi z Polski.

Specjaliści przeanalizowali odpowiedzi rodziców i zdecydowana większość z nich, bo aż 80%, jest przekonana, że dziecko zwróci się o pomoc, jeśli napotka problemy online. 74% ankietowanych rodziców deklaruje, że rozmawiało ze swoją pociechą na temat tego, jak bezpiecznie poruszać się w sieci.

Jednocześnie 1/3 rodziców przyznaje, że nie jest pewna, czy dziecko posiada wszystkie niezbędne informacje, jak omijać niebezpieczeństwa czyhające na nie w internecie i jak reagować, jeśli je napotka.

Dostęp do internetu mają coraz młodsze dzieci.
Dostęp do internetu mają coraz młodsze dzieci. Fot. pvproductions/Freepik

Rozmowa o bezpieczeństwie w sieci? Zdecydowanie za późno

Z ankiet wynika, że pierwszą poważną rozmowę na ten temat rodzice przeprowadzają z dziećmi, gdy te mają już 13 lat. Tymczasem większość dzieci dostaje pierwszy smartfon w okolicach 10. urodzin. W niektórych krajach własnym telefonem i dostępem do internetu cieszą się już 8-latki.

Te kilka lat, które dzielą postawienie pierwszych kroków w sieci od poważnej rozmowy z dzieckiem, to spory problem – zauważają eksperci.

- Może być to powodem, dla którego dzisiejsze dzieci gubią się w cyfrowo-analogowym świecie, choć nam wydaje się często, że to pokolenie „digital native”, doskonale radzące sobie w świecie technologii. Ale to nieprawda - podkreśla Agata Łuczyńska, prezes Fundacji Szkoła z Klasą.

Jak oswoić cyfrowy świat dzieci i rodziców?

Fundacja Szkoła z Klasą od kilku lat prowadzi i koordynuje program „Asy Internetu” w kilku krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

- Ktoś kiedyś mądrze powiedział, że do szkoły, matury czy studiów jesteśmy przygotowywani. Niestety, nikt nie przygotowuje młodego człowieka do wejścia w świat internetu, a jeśli to robi, to dzieje się to zazwyczaj za późno. Rodzicom brakuje wiedzy, czasu, a przede wszystkim umiejętności. Z kolei program w szkole jest niedostosowany do potrzeb młodego pokolenia. Brakuje w nim zagadnień, które stworzyłyby fundament niezbędny do świadomego poruszania się w cyfrowo-analogowym świecie. I dotyczy to nie tylko Polski, co pokazują dane Google - dodaje Agata Łuczyńska.

Warto tu przyjrzeć się wynikom badań, jakie 3 lata temu przeprowadził UNICEF wśród 15 tysięcy dzieci z 11 krajów. Na pytania odpowiadali młodzi internauci w wieku od 9 do 17 lat. Nawet 75% dzieci przyznało, że ma problem z rozróżnieniem prawdy od fałszu w sieci. Wiele dzieci bezpośrednio spotkało się w internecie z mową nienawiści – takie doświadczenia ma np. aż 35% młodych Włochów.

Coraz młodsze dzieci w internecie. Czy są bezpieczne?

Według badań Google, dzieci spędzają przed ekranem smartfonu, komputera czy tabletu coraz więcej czasu. Aż 60% rodziców przyznaje, że w związku z pandemią koronawirusa pozwoliło dzieciom częściej i dłużej korzystać z internetu. Te dane dotyczą też polskich dzieci. Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej, tylko w 2021 roku prawie co trzeci 5- i 6-cio latek korzystał z internetu.

- Dla przedszkolaków środowisko online nie jest niczym obcym – podkreśla Zofia Wojnowska, autorka innowacji edukacyjnych i dyrektorka Przedszkola Samorządowego w niewielkiej wsi na Podkarpaciu. Przyznaje jednak, że jest zaskoczona tak szybkim tempem wejścia dzieci w świat internetu:

- Moi podopieczni doskonale znają emotikony, wiedzą, że tablet czy smartfon można wykorzystać nie tylko do oglądania bajek, ale też np. wyszukiwania przepisów czy nawigacji. Mówimy o kilkulatkach z małej wsi oddalonej od dużych ośrodków miejskich - zaznacza Zofia Wojnowska.

Dla ekspertów jest to wyraźna wskazówka, że edukacja związana z bezpiecznym korzystaniem z internetu powinna być prowadzona już wśród kilkulatków, na etapie przedszkola. Fundacja Szkoła z Klasą, w ramach programu „Asy Internetu” opracowała pilotażowy program skierowany do najmłodszych internautów – ze scenariuszy zajęć z powodzeniem mogą korzystać nauczyciele w „zerówkach”, ale też wychowawcy klas 1-3.

- Przedszkole i pierwsze klasy szkoły podstawowej to właściwy moment na wprowadzenie dzieci w świat internetu i technologii cyfrowych. Obecnie stają się one głównym narzędziem nauki, nawiązywania kontaktu i budowania relacji z rówieśnikami i nauczycielami. Warto świadomie wprowadzać uczniów i uczennice w świat internetu, jak uczyć rozsądku, uważności, siły, życzliwości i odwagi zarówno online, jak i offline oraz jak budować z młodymi ludźmi dobre relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu, otwartej rozmowie i szczerości - tłumaczy Agata Łuczynska z Fundacji Szkoła z Klasą.

Takie podejście potwierdzają wyniki badań Google - z punktu widzenia rodziców, najskuteczniejszym sposobem angażowania dzieci w kwestie bezpieczeństwa w sieci jest swobodna rozmowa z nimi (42%). Ważne jest także ustalenie zasad za pomocą funkcji kontroli rodzicielskiej (30%).

Czy dzieci potrafią bezpiecznie korzystać z internetu? Rodzice nie są tego pewni.
Czy dzieci potrafią bezpiecznie korzystać z internetu? Rodzice nie są tego pewni. fot. Freepik

– Jest takie powiedzenie: czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci. Przedszkole to najlepszy moment na wprowadzenie dzieci w świat internetu i technologii. Właśnie wtedy uczą się jak nawiązywać kontakt i budować relacje z rówieśnikami. Nabywają ciekawości świata, empatii, zaradności i otwartości. Również wtedy dzieci uczą się najlepiej odpowiedzialności, samodzielności oraz kompetencji, które przydadzą się w całym późniejszym życiu. Jednocześnie jest to moment, w którym nauczyciel jest dla nich wzorcem, przewodnikiem i ma autorytet. W późniejszej edukacji bywa już z tym różnie - dodaje Zofia Wojnowska, autorka innowacji edukacyjnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji