Spis treści
Dlaczego prace domowe są potrzebne?
Główne korzyści płynące z odrabiania prac domowych to:
- utrwalenie materiału,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia,
- rozwijanie zainteresowań,
- pobudzanie kreatywności,
- ćwiczenie logicznego i refleksyjnego myślenia,
- nauka samodzielnego uczenia się,
- ocena swoich umiejętności.
Praca domowa powinna jednak być zróżnicowana, dostosowana do wieku, umiejętności oraz zainteresowań uczniów, a także do rodzaju przedmiotu i materiału, który uczeń przyswaja. Ważne jest również, aby prace domowe nie były oceniane, lecz stanowiły jedynie informację dla nauczyciela o postępach ucznia.
W pierwszych klasach szkół podstawowych warto, aby uczniowie trenowali pisanie, rysowanie czy wycinanie, ponieważ sprzyja to wyciszeniu i ćwiczeniu małej motoryki. Skupienie na pracy domowej pozwala młodym uczniom poprawić koncentrację, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym świecie, pełnym zewnętrznych bodźców.
Regularne wykonywanie prac pozalekcyjnych buduje także nawyk samodzielnego uczenia się, który będzie niezbędny na późniejszych etapach edukacji. Z kolei prace domowe wykonywane przez uczniów w starszych klasach umożliwiają im utrwalanie wiedzy oraz poszukiwanie nowych metod przyswajania materiału.
Przeczytaj też: „Najważniejsze, aby ufać dzieciom i nie podważać tego, co mówią”. Rzeczniczka Praw Dziecka o edukacji w nowym roku szkolnym
Prace domowe niezbędne do skutecznej nauki?
Z badań przeprowadzonych przez Education Endowment Foundation wynika, że:
- praca domowa może mieć pozytywny wpływ na wyniki uczniów, szczególnie tych ze szkół średnich;
- informacja zwrotna dotycząca pracy domowej zwiększa korzyści z niej płynące;
- bardzo ważne jest wyjaśnienie uczniom celu poszczególnych prac domowych.
Jak powinna wyglądać wartościowa praca domowa?
Bardzo ważne jest, aby prace domowe dostosowywane były do możliwości i wieku ucznia. Nie mogą być one zbyt długie i obciążające. Badania przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych pokazują, że poświęcenie większej ilości czasu na odrabianie zadań domowych nie jest równoznaczne ze zdobywaniem większej ilości wiedzy.
Rolą nauczycieli i dydaktyków jest przygotowywanie przemyślanych zadań, które przynoszą realne korzyści. Podstawą dobrego zadania domowego jest to, aby uczeń mógł je rozwiązać w pełni samodzielnie, bez pomocy rodzica. Jeśli zadanie okaże się zbyt trudne, nauczyciel powinien pomóc zrozumieć dane zagadnienie.
Prace domowe powinny utrwalać materiał, a nie wprowadzać nowe zagadnienia. Ich głównym celem jest poszerzenie zainteresowań ucznia, zgłębienie wiedzy oraz utrwalenie materiału.
Praca domowa a rozwijanie umiejętności języka angielskiego
Aby osiągnąć sukces w nauce angielskiego, nie wystarczy jedynie uczestniczyć w zajęciach z tego języka. Z dostępnych badań jasno wynika, że w przypadku języka obcego ważnym elementem nauki są również prace domowe, które pozwalają przedłużyć i wzmocnić kontakt ucznia z językiem.
– Regularna praca domowa nie musi być obciążeniem dla ucznia, o ile jest ciekawa, w miarę możliwości krótka i dostosowana do jego umiejętności. Dzięki systematycznemu wykonywaniu prac domowych uczniowie mają częstszy kontakt z językiem, lepiej utrwalają materiał i w efekcie doskonalą swoje umiejętności językowe. Kluczowe jest, aby pamiętać, że nie ilość, a jakość pracy domowej odgrywa kluczową rolę – mówi Beata Wysocka, metodyczka szkoły języka angielskiego Early Stage.
Praca domowa z języków obcych to żmudne powtarzanie słówek?
Czy praca domowa zadana przez nauczyciela języka angielskiego powinna polegać na żmudnym powtarzaniu słówek lub wykonywaniu ćwiczeń? To pytanie dotyka kluczowego zagadnienia w nauczaniu języków obcych – jak skutecznie angażować uczniów, by ich nauka była nie tylko efektywna, ale i inspirująca.
– Nic bardziej mylnego. Z perspektywy nowoczesnych metod nauczania ważne jest, aby praca domowa była dla ucznia motywująca i angażująca. Należy także dostosować ją do wieku, zainteresowań i umiejętności uczniów. Tradycyjne, nudne ćwiczenia nie tylko zniechęcają do nauki, mogą wręcz utrudniać przyswajanie wiedzy – wyjaśnia ekspertka. Dużo ciekawsza będzie powtórka słówek czy utrwalanie zasad gramatyki, jeśli zostaną one wplecione w kontekst, który zwróci uwagę uczniów. Dobrymi sposobami na utrwalanie nowego materiału są na przykład gry online czy tworzenie kreatywnych opowiadań w języku angielskim. Ważnym aspektem jest również atrakcyjność pracy domowej. Zastosowanie elementów humoru, ciekawej szaty graficznej czy tematów nawiązujących do zainteresowań ucznia może znacznie zwiększyć jego motywację do wykonania zadań – dodaje Wysocka.
Przeczytaj też: Jak rozsądnie wybierać zajęcia dodatkowe dzieciom? „Efekt jest taki, że zabijają w dziecku wszystko to, co chcieli w nim rozwinąć”
Prace domowe a inne przedmioty szkolne
Poza zadaniami domowymi z języka angielskiego, przydatna jest również dodatkowa praca ucznia w obszarze innych przedmiotów szkolnych np. matematyki, języka polskiego, biologii czy chemii.
Nauka matematyki rozwija umiejętność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, co jest kluczowe we współczesnym świecie, opierającym się na technologii. Zadania z języka polskiego pozwalają uczniom doskonalić umiejętność sprawnego i poprawnego wypowiadania się w piśmie czy mowie.
Czytanie lektur czy książek doskonali technikę czytania, rozwija wyobraźnię, słownictwo, a także poszerza horyzonty. To także klucz do kształcenia umiejętności rozumienia dzieła i jego interpretacji. Systematyczne wykonywanie prac domowych z przedmiotów takich jak biologia, chemia, fizyka czy historia pozwala utrwalić wiedzę oraz przygotować uczniów do sprawdzianów, czy egzaminów końcowych. Mogą być one przygotowane w sposób kreatywny, zachęcający dzieci do pogłębienia wiedzy. Tworzenie prezentacji multimedialnych, obserwacja przyrody w poszczególnych porach roku, eksperymentowanie czy tworzenie infografik sprawi, że nauka stanie się bardziej interesująca i angażująca.
Pamiętajmy, że nauka i wykonywanie prac domowych nie zawsze musi kojarzyć się z przymusem i niemiłym doświadczeniem. Kreatywne i odpowiednio dostosowane do potrzeb uczniów i ich wieku prace domowe mogą być idealnym uzupełnieniem i utrwaleniem wiedzy, którą na co dzień zdobywają w szkole. Eksperymentowanie to najlepsza droga do poszerzenia wiedzy młodego człowieka, a także idealna przestrzeń do rozwijania jego zainteresowań. Odpowiednie wsparcie ze strony nauczycieli w przyszłości zaowocuje samodzielnością, odpowiedzialnością i chęcią poznawania nowych rzeczy.
Źródło: Early Stage
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?