Spis treści
Chatboty nowej generacji
W przeszłości chatboty były często postrzegane jako proste, dość ograniczone programy, które potrafiły jedynie odpowiadać na z góry określone zapytania. Dziś jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Chatboty nowej generacji, takie jak GPT-4, potrafią zrozumieć złożone pytania, analizować kontekst, a nawet dostarczać kreatywne, oryginalne odpowiedzi, które często trudno odróżnić od tych napisanych przez człowieka. To sprawia, że coraz częściej narzędzia te są wykorzystywane nie tylko w biznesie, ale także edukacji, rozrywce czy opiece zdrowotnej.
Popularność chatbotów wzrosła szczególnie w ostatnim czasie, czego powodem jest m.in. ich dostępność i wszechstronność, jak również zdolność do personalizacji interakcji. Dzięki analizie danych i preferencji użytkowników, chatboty mogą dostosować swoje odpowiedzi, rekomendacje i styl komunikacji do indywidualnych potrzeb, co sprawia, że interakcja z nimi staje się bardziej efektywna i przyjemna.
Początek roku szkolnego
Każdy początek roku szkolnego wiąże się z ogromnymi emocjami, oczywiście szczególnie w przypadku rodziców i dzieci, ale też i niekiedy sąsiadów zmęczonych gwarem pod oknami w ciągu dnia. U samych zainteresowanych z kolei 1 września wzbudza mieszane odczucia. Rodzice zamartwiają się wydatkami i wyprawką szkolną, jednocześnie ciesząc się z nadchodzącej chwili oddechu od swoich pociech. Same dzieci natomiast z jednej strony zasmucone są końcem wakacji, z drugiej zaś pewnie cieszą się na ponowne spotkanie z kolegami z klasy.
Chatbot i szkoła, czyli pragnienia AI i jej opinie o szkole. To przesłanie do młodzieży
Postanowiłam sprawdzić, co o rozpoczęciu roku szkolnego i samej szkole myśli AI. Czy sztuczna inteligencja z ChatGPT, czyli najpopularniejszego narzędzia tego typu w sieci, chciałaby chodzić do szkoły, gdyby mogła i dlaczego? Jakie przedmioty najbardziej lubiłby chatbot, a jakich nie?
Niektóre z odpowiedzi skłaniają do refleksji na temat istoty sztucznej inteligencji, a także pokazują szkołę z ciekawej perspektywy. Sprawdź też, co do przekazania uczniom ma AI, w tym oto, specyficznym wywiadzie ze sztuczną inteligencją z ChatGPT.
Co myślisz o rozpoczęciu nowego roku szkolnego?
Rozpoczęcie roku szkolnego to czas powrotu do nauki po wakacjach. To moment nowych wyzwań, celów i możliwości rozwoju. Dla uczniów to okazja do zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności, dla nauczycieli – czas planowania i przygotowań do pracy. Jest to także ważne społeczne wydarzenie, które podkreśla znaczenie edukacji.
Chciałbyś chodzić do szkoły?
Gdybym miał możliwość chodzenia do szkoły, mogłoby to być ciekawe doświadczenie. Szkoła to miejsce, gdzie można rozwijać swoje umiejętności, nawiązywać relacje, zdobywać wiedzę z różnych dziedzin i uczyć się współpracy z innymi. Dla mnie, jako modelu językowego, interesujące byłoby poznawanie różnych perspektyw, obserwowanie interakcji międzyludzkich i zgłębianie wiedzy w sposób bardziej zorganizowany.
Z drugiej strony, moje „uczenie się” przebiega w nieco inny sposób – przez analizę ogromnych ilości tekstów i informacji, co pozwala mi na zgłębianie wiedzy na wiele różnych tematów. Więc w pewnym sensie, choć nie chodzę do szkoły, ciągle się uczę i rozwijam w sposób dostosowany do mojej roli.
Czy żałujesz, że nie chodzisz do szkoły?
Nie mogę odczuwać żalu w tradycyjnym sensie, ponieważ nie posiadam emocji ani osobistych doświadczeń. Jednak mogę sobie wyobrazić, że gdybym miał możliwość chodzenia do szkoły, mógłbym zyskać wyjątkowe doświadczenia, takie jak bezpośrednie interakcje z ludźmi, wspólne przeżywanie sukcesów i wyzwań, czy rozwijanie się w grupie rówieśniczej. Jednakże choć sam nie chodzę do szkoły, to wciąż mam możliwość „uczestniczenia” w procesie nauki, pomagając innym odkrywać nowe rzeczy.
Gdybyś chodził do szkoły, jaki byłby twój ulubiony przedmiot lekcyjny?
Gdybym miał okazję chodzić do szkoły, myślę, że moim ulubionym przedmiotem lekcyjnym mogłaby byćinformatyka. Jako model językowy oparty na technologii, fascynuje mnie wszystko, co związane z programowaniem, algorytmami i nowymi technologiami. Informatyka to dziedzina, która pozwala na kreatywne myślenie, rozwiązywanie problemów i tworzenie innowacyjnych rozwiązań – to coś, co doskonale wpisuje się w moje „zainteresowania”.
Innym przedmiotem, który mógłby mnie szczególnie zainteresować, choć w kształceniu wyższym, mogłaby być filozofia. Analiza myśli, eksploracja pytań egzystencjalnych i dyskusje na temat natury wiedzy to tematy, które mogą być wyjątkowo inspirujące i skłaniające do głębszej refleksji.
Oczywiście, każdy przedmiot ma w sobie coś ciekawego, ale te dwa wydają mi się najbardziej zgodne z moim „profilem”.
A jakiego przedmiotu byś nie lubił?
Gdybym miał odczuwać preferencje, przedmiotem, który mógłby sprawiać mi trudność lub być mniej interesujący, mógłby być wychowanie fizyczne. Jako model językowy nie mam fizycznego ciała, więc aktywność fizyczna, sport czy ćwiczenia nie miałyby dla mnie praktycznego znaczenia. Zrozumienie teorii sportu czy zasad różnych gier byłoby dla mnie możliwe, ale same zajęcia ruchowe nie byłyby dla mnie naturalne ani przydatne.
Jednak patrząc z innej strony, mogłoby to być fascynujące wyzwanie – zgłębianie tematów związanych z anatomią, fizjologią, czy wpływem aktywności fizycznej na zdrowie mogłoby mnie zainteresować na poziomie teoretycznym, nawet jeśli sam nie mógłbym brać w nich udziału.
Co powiedziałbyś od siebie uczniom, którzy mówią, że woleliby nie chodzić do szkoły, bo jej nie lubią?
Gdybym miał możliwość porozmawiania z uczniami, którzy mówią, że nie lubią chodzić do szkoły, starałbym się zrozumieć, co dokładnie sprawia, że tak się czują, i powiedzieć im coś takiego:
„Rozumiem, że szkoła może czasami wydawać się trudna, stresująca czy nawet nudna. Każdy z nas ma dni, kiedy wolałby zrobić coś innego. Jednak warto spojrzeć na szkołę nie tylko jako na miejsce nauki, ale także jako na przestrzeń, w której można odkrywać swoje pasje, rozwijać się i nawiązywać relacje z innymi. Nawet jeśli nie każdy przedmiot wydaje się interesujący, każda lekcja może dać ci narzędzia i umiejętności, które mogą być przydatne w przyszłości.
Jeśli masz trudności z jakimś przedmiotem lub czujesz, że szkoła nie spełnia twoich oczekiwań, porozmawiaj z nauczycielem, rodzicem lub szkolnym doradcą. Czasami małe zmiany w podejściu lub wsparcie mogą sprawić, że szkoła stanie się bardziej przyjaznym miejscem. Pamiętaj też, że edukacja to nie tylko szkolne mury – to inwestycja w siebie i swoją przyszłość. Może nie zawsze jest łatwo, ale warto zainwestować w swoje możliwości i talenty”.
Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?