Czy nauczyciele wspierają uczniów? Dzieci potrzebują empatii i szukają wspólnego języka z nauczycielami

OPRAC.:
Małgorzata Meszczyńska
Małgorzata Meszczyńska
Uczniowie szukają wsparcia i zrozumienia u nauczycieli.
Uczniowie szukają wsparcia i zrozumienia u nauczycieli. źródło: „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli” - badanie Polskiej Akcji Humanitarnej i POL
Jak rozmawiać z uczniem o jego problemach? Jak reagować, gdy dziecko lub nastolatek wysyła niepokojące sygnały? Czy nauczyciel ma kompetencje, aby oferować uczniowi wsparcie psychiczne i emocjonalne? Z raportu „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli” wynika, że blisko 40% uczniów szkół średnich i podstawowych, w minionym roku szukało pomocy u szkolnego pedagoga. Tam, gdzie pedagoga nie ma, albo dostęp do niego jest utrudniony – to nauczyciel jest osobą, na której wsparcie liczą uczniowie. Czy mogą na nim polegać?

Spis treści

Uczniowie szukają wspacia u nauczycieli. Czy nauczyciel potrafi pomóc?

Raport „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli” podsumowuje przeprowadzone w 2021 roku badania wśród uczniów, przeprowadzone w ramach kampanii „POLećmy ze wsparciem”. Wnioski są jednoznaczne – to nauczyciel jest jedną z pierwszych osób, która może – i powinna – reagować na niepokojące sygnały wysyłane przez uczniów. Dzieci i młodzież zwykle darzą zaufaniem swoich nauczycieli i nierzadko bezpośrednio do nich zwracają się o pomoc. Deklarują też, że właśnie empatia, to najbardziej oczekiwana przez uczniów cecha dobrego nauczyciela. Uczniowie zwracali uwagę na to, że dobry nauczyciel to taki, który szuka z nimi wspólnego języka.

Jak pomóc uczniowi? Bezpłatny poradnik dla nauczycieli

Czy nauczyciel ma kompetencje, aby skutecznie wesprzeć ucznia, który boryka się z emocjonalnymi problemami? Odpowiedzią na to pytanie ma być poradnik, który powstał w ramach kampanii „POLećmy ze wsparciem”. Jego Autorką jest z psychoterapeutka Karolina Isio-Kurpińska. Powstał on pod patronatem Polskiej Akcji Humanitarnej.

PAH od 2021 roku, w ramach rozszerzonego programu „Pajacyk” i dzięki wsparciu partnerów, finansuje różne formy zajęć psychoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat. Poradnik ma pomagać nauczycielom w rozpoznawaniu wczesnych sygnałów niepokojących stanów psychicznych u dzieci, a także wskazywać właściwy sposób reagowania. W praktyczny sposób podpowiada również nauczycielom jak na co dzień budować relacje z uczniami i rozmawiać z nimi w sytuacjach trudnych i stresujących.

– Wiemy, że nauczyciel ma dziś pełną klasę dzieci i mało czasu, żeby zająć się każdym indywidualnie. Wielu może mieć poczucie, że wspieranie emocjonalne dzieci jest dodatkowym zadaniem, w dodatku znacznie przekraczającym ich kompetencje. Nie chodzi o nakładanie na barki nauczycieli kolejnego obowiązku. Poradnik ma zainspirować i być ułatwieniem. Opiera się także na gotowych scenariuszach rozmowy w najbardziej typowych sytuacjach, z którymi w ciągu roku mierzy się zarówno uczeń, jak i nauczyciel – mówi Karolina Isio-Kurpińska.

Do kogo uczniowie idą po pomoc? Szkolny pedagog i nauczyciel

W minionym roku prawie 40% uczniów i uczennic szkół podstawowych i średnich odbyło spotkanie ze szkolnym pedagogiem. W 73% przypadkach zostało ono ocenione jako pomocne.

– To znak, że wsparcie psychiczne dla dzieci i młodzieży w szkołach jest bardzo ważne – podkreślają autorzy raportu „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli”.

Dzieci i młodzież korzystają z pomocy szkolnego pedagoga. W 2021 roku kontakt z pedagogiem miało blisko 40% uczniów.
Dzieci i młodzież korzystają z pomocy szkolnego pedagoga. W 2021 roku kontakt z pedagogiem miało blisko 40% uczniów. graf. „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli” - badanie Polskiej Akcji Humanitarnej i POL

Jak rozmawiać z uczniem o problemach?

Co ważne, poradnik został opracowany na podstawie faktycznych doświadczeń nauczycieli w relacjach z uczniami. Składa się z 7 rozdziałów, w których omówione zostały najczęściej występujące zaburzenia u najmłodszych. To między innymi zaburzenia odżywiania, depresja, samookaleczenia. Publikacja omawia też zachowania, które powinny być sygnałem alarmowym.

– Opisana jest także rola nauczyciela w kontekście zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące tego, jak reagować wobec sygnałów wysyłanych przez dzieci. Poradnik zawiera również porady jak przeprowadzić konstruktywną rozmowę z rodzicami o zachowaniu ich pociech. Czasem mają oni zupełnie inne spojrzenie lub wręcz nie dostrzegają problemów swoich dzieci – dodają autorzy raportu.

Instrukcje dla nauczycieli, rodziców i opiekunów

Poradnik zawiera także listę telefonów zaufania, gdzie można szukać specjalistycznego wsparcia. Choć materiał powstał z myślą o nauczycielach, jego zawartość będzie pomocna również dla rodziców i opiekunów. Poradnik zostanie dystrybuowany w formie elektronicznej przez portal Librus oraz przez Polską Akcję Humanitarną. Będzie go można również pobrać bezpośrednio ze strony internetowej kampanii „POLećmy ze wsparciem”.

– To ważna i potrzebna publikacja. Ten przewodnik będzie mógł wesprzeć nie tylko pedagogów szkolnych, ale i każdego nauczyciela – każdego dorosłego – wiedzą potrzebną, by rozpoznać oznaki i przejawy problemów u dzieci. Zwłaszcza teraz, po pandemii, kiedy młodzież boryka się z fobiami szkolnymi i problemami psychicznymi. Warto, abyśmy my, dorośli, zaczęli to zauważać i mogli jak najszybciej zareagować – recenzuje Anna, nauczycielka ze szkoły podstawowej.

Dzieci i młodzież korzystają z pomocy szkolnego pedagoga, szukają też wsparcia u nauczycieli.
Dzieci i młodzież korzystają z pomocy szkolnego pedagoga, szukają też wsparcia u nauczycieli. graf. „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli” - badanie Polskiej Akcji Humanitarnej i POL

iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie