Dostępna jest nowa wirtualna lekcja od Muzeum Auschwitz. Dotyczy niewolniczej pracy więźniów

Katarzyna Mazur
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście przygotowało internetową lekcję poświęconą pracy więźniów w Auschwitz. Lekcja opisuje m.in. warunki pracy, jej wpływ na śmiertelność więźniów oraz zyski, jakie SS czerpała z niewolniczej pracy. Muzeum Auschwitz jest pionierem e-learningu w instytucjach tego typu w Polsce. Pierwszą lekcję, przybliżającą historię obozu, opublikowało w 2012 roku.

Spis treści

Lekcja o pracy więźniów w Auschwitz

Autorem lekcji dostępnej na platformie edukacyjnej jest dr Piotr Setkiewicz, szef centrum badań w Miejscu Pamięci Auschwitz. Agnieszka Juskowiak-Sawicka z Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście podkreśla, że lekcja została podzielona na rozdziały omawiające różne aspekty pracy więźniów, w tym specyfikę komand roboczych – zarówno tych określanych jako „złe”, jak i „dobre”. Omówione są także: czas pracy, wskaźniki śmiertelności więźniów, skutki prób zwiększenia efektywności pracy oraz finansowe korzyści, jakie SS czerpała z niewolniczej pracy więźniów.

Dr Setkiewicz zwraca uwagę, że początkowo praca więźniów była sprawą drugorzędną.

– Późną jesienią 1939 roku, czyli w chwili rozpoczęcia przez SS rozmów z władzami wojskowymi w sprawie utworzenia na terenie byłych polskich koszar w Oświęcimiu „obozu kwarantanny”, kwestia zatrudnienia więźniów nie odgrywała właściwie żadnej roli. Osadzeni Polacy mieli w nim przebywać jedynie tymczasowo, aż do momentu pojawienia się możliwości transportu i zakwaterowania w innych obozach koncentracyjnych w Niemczech – czytamy na stronie Muzeum Auschwitz.

Rola niewolniczej pracy w Auschwitz

Szybko okazało się, że obóz nie będzie miał charakteru tymczasowego, a praca niewolnicza stanie się jego istotnym elementem. Z jednej strony służyła jako narzędzie terroru, z drugiej – przynosiła zyski SS. Pracę więźniów wykorzystywał niemiecki przemysł, a zarówno firmy państwowe, jak i prywatne, zapłaciły za nią około 60 milionów marek w latach 1940–1944.

Początkowo więźniowie byli zatrudniani przy prostych pracach, takich jak kopanie fundamentów, pogłębianie rowów, czy budowa dróg. Z czasem, do bardziej zaawansowanych zadań, potrzebowano również wykwalifikowanych pracowników.

Setkiewicz w swoim opracowaniu zauważa także, że wielu więźniów uważało pracę w obozie za narzędzie zagłady. Reinhard Heydrich podczas konferencji w Wannsee wspomniał, że „zatrudnienie Żydów przy budowie dróg na Wschodzie” miało przewidywalne, a wręcz pożądane skutki w postaci ich śmierci.

zdjęcie archiwalne więźniów obozowycj pracujących w kamieniołomie
Niewolnicza praca była także narzędziem zagłady w wielu obozach koncentracyjnych Źródło: Archiv der KZ-Gedenkstätte Mauthausen. Copyright: Public Domain. Provenance: Vaclav Berdych. Source Record ID: F/01/03/06/01.

Od wiosny 1942 roku Auschwitz pełnił rolę zarówno obozu koncentracyjnego, jak i ośrodka natychmiastowej zagłady Żydów. W Auschwitz przeprowadzano selekcje deportowanych, w wyniku których około 20% Żydów kierowano do pracy, dając im tymczasowe odroczenie śmierci. Mimo to, jak podkreśla Setkiewicz, ideologia eksterminacji Żydów była nadrzędna wobec ekonomicznych korzyści z ich pracy.

Większość więźniów pracowała w bardzo ciężkich warunkach, co często prowadziło do chorób, ran, a także śmierci. Szczególnie okrutne warunki panowały w karnej kompanii, gdzie więźniowie byli bici przez kapo lub esesmanów.

Działalność edukacyjna i historia obozu

Lekcja przygotowana przez Miejsce Pamięci Auschwitz dostępna jest w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.

Muzeum Auschwitz, pionier e-learningu w Polsce, od 2012 roku publikuje materiały edukacyjne na temat historii obozu. Auschwitz, założony przez Niemców w 1940 roku jako obóz dla Polaków, dwa lata później stał się miejscem zagłady Żydów. W obozie zginęło co najmniej 1,1 miliona ludzi, głównie Żydów, ale również Polaków, Romów, jeńców sowieckich i przedstawicieli innych narodowości.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji