Więcej niż nauczyciel
Naukowo zafascynowana tunelami drogowymi, w których bada bezpieczeństwo i ewakuację oraz zachowania ludzi w sytuacjach awaryjnych. Jest pomysłodawczynią pierwszych w Polsce naukowych badań ewakuacji ludzi w rzeczywistych tunelach drogowych w warunkach zadymienia. Jej pasją jest popularyzacja nauki. Prowadzi konto rozwojowo-naukowe na Instagramie @doktorka_tutorka, na którym „po ludzku pisze o nauce, sztuce i rozwoju”.
Jest pomysłodawczynią akcji #OdważneWNauce zorganizowanej w ramach Międzynarodowego Dnia Kobiet i Dziewcząt w Nauce.
Jako wolontariuszka spotykam się z uczennicami szkół podstawowych, aby przybliżyć im nauki ścisłe i zachęcić do rozwoju swoich zainteresowań - wyjaśnia.
Prowadzi również autorski cykl „Kobiecy Kwadrans Naukowy”, w którym spotyka się z ciekawymi kobietami ze świata nauki.
Nigdy nie myślała, że będzie uczyć
Co ciekawe, z początku nie wybrała zawodu dydaktyka i nigdy o nim nie marzyła. Jej ścieżką kariery było działanie jako badacz naukowy, ponieważ to Ją zawsze ciekawiła i taki widziała dla siebie kierunek.
Jednak życie zaskakuje i to nawet nas samych. Po drodze, całkiem niedawno okazało się, że nauczanie jest inspirującym wyzwaniem, a podawanie młodszemu człowiekowi ręki jest najbardziej satysfakcjonującą i rozwijającą rzeczą, jaka może być - wyjaśnia nasz Nauczyciel Akademicki Roku.
Swój zawód wykonuje od przeszło 10 lat, jednak pasją stał się dla Niej dopiero cztery lata temu. - Na początku mojej zawodowej ścieżki miałam ogromną fascynację nauką, która mnie trochę pochłonęła, ale potem, gdy osiągnęłam już pewną sytość naukową, zaczęłam zastanawiać się, czy edukacja, którą serwuję, jest ciekawa i dobra - wyznaje pani doktor inżynier, która zdecydowała się na podniesienie kompetencji dydaktycznych podczas licznych kursów zewnętrznych m.in. w szkołach tutorów i trenerów.
Cieszy, kiedy studenci wracają
Nasza laureatka uważa także, że najpiękniejsze chwile w dydaktyce to te, w których widzi zadowolonych i zaangażowanych studentów.
Staram się przedstawić zagadnienie tak, by studenci czuli, że to ich będzie kiedyś dotyczyć w życiu zawodowym. Dużym motywatorem jest też świetna atmosfera na zajęciach, wspólne flow i fakt, że czujemy się ze sobą dobrze. A już nic tak nie cieszy, jak to gdy studenci wracają po latach, bym została ich promotorem, opiekunem referatu, stażu lub po prostu o coś zapytać czy porozmawiać - wyznaje laureatka, której zależy na dobrym przekazaniu wiedzy swoim studentom, ponieważ wie, że jeśli tego od Niej nie otrzymają, to szybko się znudzą i stracą motywację.
Jednak doktor inżynier Natalia Schmidt-Polończyk ma wiele wyjątkowych wspomnień ze swoimi podopiecznymi, którzy docenili Jej pracę, a przekazana im wiedza niebagatelnie na nich wpłynęła.
Nigdy nie zapomnę słów studenta, który pół roku po zajęciach przyszedł do mojego pokoju, mówiąc: „Dzięki pani zajęciom uratowałem życie mężczyzny...” albo „Tak mnie pani zainspirowała, że chcę u pani pisać pracę magisterką”. Tak samo mail po zakończonych zajęciach: „Czytając nazwę przedmiotu, byłam pewna, że to będzie najnudniejszy przedmiot na studiach, a okazał się najciekawszym” - przywołuje laureatka
Bardzo ludzi obserwować rozwój człowieka od „nieśmiałej wersji w kokonie” aż do pewnej siebie osoby z rozłożonymi skrzydłami. Sama bowiem przyczynia się do takich chwil, co udowodnili podopieczni, zapewniając sukces w plebiscycie.
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi...
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?