Dysgrafia i dysortografia. Czym się objawiają te zaburzenia? Jak pomóc dziecku? Diagnoza jest możliwa dopiero na drugim etapie edukacji

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Dysgrafia i dysortografia często towarzyszą dysleksji. Czym się objawiają? Rozpoznanie można przejść w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Natomiast diagnozę i opinię wystawia się dla uczniów klas 4-8.
Dysgrafia i dysortografia często towarzyszą dysleksji. Czym się objawiają? Rozpoznanie można przejść w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Natomiast diagnozę i opinię wystawia się dla uczniów klas 4-8. 123rf.com
Dysortografia i dysgrafia to zaburzenia pisania, które objawiają się u dzieci jako trudności w poprawnym pisaniu słów i przestrzeganiu zasad gramatycznych. Zaburzenia te zazwyczaj dotykają dzieci, które mają inne zaburzenia językowe lub opóźnienia, takie jak dysleksja. Jakie są objawy dysortografii i dysgrafii? Czym różnią się te pojęcia? Gdzie udać się po pomoc? Wyjaśniamy.

Spis treści

Dysortografia. Czym jest i jakie są jej objawy?

Dysortografia to zaburzenie, które utrudnia poprawną pisownię. Osoby z dysortografią zmagają się z niepowodzeniem w prawidłowej pisowni pomimo poznania obowiązujących zasad ortograficznych.

Najczęstsze objawy to, które można zaobserwować u dzieci, które podjęły już naukę pisania to:

  • błędna wymowa,
  • mylenie i nadużywanie partykuł,
  • niepoprawne używanie znaków interpunkcyjnych,
  • mylenie liter i cyfr,
  • pisanie słów razem,
  • mylenie słów mówionych i pisanych (problemy z pisaniem ze słuchu).

Dysgrafia. Czym się charakteryzuje i jakie są jej objawy?

Dysgrafia występuje, gdy pomimo zapewnienia właściwych warunków rozwojowych i edukacyjnych, dziecko ma trudności z przełożeniem myśli na język pisany, robi to w sposób nieprecyzyjny, jak na swój wiek i nieczytelny. Głównym problemem w dysgrafii jest brak umiejętności stosowania właściwych zapisów graficznych.

Dysgrafia nazywana jest także agrafią. Występuje najczęściej jako zaburzenie towarzyszące dysleksji, dysortografii czy dyskalkulii.

Objawy, na które warto zwrócić uwagę to:

  • niechęć do rysowania, kolorowania i malowania,
  • słaba mała motoryka,
  • trudności z opanowaniem jedzenia sztućcami lub używania nożyczek,
  • nieczytelne pismo, odwracanie znaków i liter,
  • trudności w pisaniu w liniaturze,
  • różne wielkości liter oraz ich ułożenie (przechylenia) w obrębie jednego wyrazu,
  • brak odstępów między wyrazami lub zbyt duże odstępy,
  • szybkie męczenie się ręki.

Jak pomóc dziecku z zaburzeniami w nauce dotyczącymi pisania?

W przypadku dzieci małych, które jeszcze nie rozpoczęły obowiązku szkolnego, lub chodzą do przedszkola warto skonsultować swoje obawy z pediatrą, neurologopedą oraz terapeutą integracji sensorycznej.

Rejonowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne prowadzą zajęcia z wczesnego wspomagania dzieci i wizyta w poradni pomoże określić stopień trudności, ryzyko wystąpienia dysgrafii, dysortografii lub innych zaburzeń utrudniających naukę Ostateczna diagnoza wraz z wystawieniem opinii na potrzeby szkoły, w przypadku tego typu zaburzeń jest możliwa dopiero po ukończeniu pierwszego etapu edukacji i nie później niż rzadko dopiero w ostatnich klasach szkoły podstawowej. Wynika to z tego, że dzieci mogą nabyć potrzebne umiejętności z różnym wieku.

Specjaliści doradzą jednak odpowiednie metody pracy z dzieckiem w domu oraz w przedszkolu i szkole. Być może konieczna będzie diagnoza i terapia integracji sensorycznej, a także terapia ręki, która wspiera małą motorykę.

Wczesna interwencja zminimalizuje ograniczenia dziecka w szkole, ułatwi naukę oraz zminimalizuje dyskomfort psychiczny i emocjonalny, który może się pojawić podczas trudności szkolnych. Ponadto dzieci w wieku szkolnym mogą otrzymać z poradni stosowną opinię z zaleceniami dla nauczycieli o dostosowaniu wymagań edukacyjnych w związku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ucznia.

Co daje uczniom opinia z poradni o dysgrafii i dysortografii?

Opinia z poradni o specyficznych trudnościach w nauce związanych z dysortografią, dysgrafią lub innym zaburzeniem zobowiązuje szkołę do dostosowania wymagań edukacyjnych na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W zależności od rodzaju zaburzenia i jego stopnia uczeń może otrzymać możliwość m.in.:

  • prowadzenia notatek drukowanymi literami lub na komputerze,
  • wydłużenia czasu na sprawdzianach i egzaminach,
  • zmiany zasad oceniania,
  • pisania egzaminu w osobnej sali.

Wsparcie edukacji: Dzieci z Gietrzwałdu otrzymują bezpłatne laptopy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie