Edukacja w czasach pandemii koronawirusa w Europie i na świecie. Nauka zdalna ostatecznością. W szkołach reżim sanitarny na różnym poziomie

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Edukacja w czasach Covid-19. Jak wygląda w innych krajach? Opinie, obostrzenia, efekty.
Edukacja w czasach Covid-19. Jak wygląda w innych krajach? Opinie, obostrzenia, efekty. 123rf.com
Nauka zdalna w wielu krajach w Europie i na świecie uznawana jest za ostateczność. Wprowadzane są liczne zasady, które mają zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa. Reżim sanitarny jest zróżnicowany - w niektórych krajach uczniowie noszą maseczki, a do szkoły wstęp poza nauczycielami i uczniami mają tylko osoby z paszportami covidowymi. Jak sytuacja wygląda w Szwecji, we Włoszech, w USA czy w Japonii?

Nauka w czasie pandemii koronawirusa w Europie i na świecie – obostrzenia, różnice, nastroje społeczne

Podobnie jak w Polsce, w wielu krajach świata rozporządzenia dotyczące nauki zmieniają się nawet kilka razy w ciągu roku. Państwa stosują system edukacji hybrydowy, zdalny lub stacjonarny oraz nakazują zachowanie przepisów tzw. reżimu sanitarnego. W jednych krajach jest on bardziej zaostrzony, w innych mniej.

I tak na przykład w Szwecji uczniowie uczą się stacjonarnie, a nauka zdalna była wprowadzona jednokrotnie na krótki okres czasu. Zalecana jest tam ostrożność pod względem higieny tj. mycie i dezynfekcja rąk. Natomiast uczniowie i kadra pedagogiczna nie muszą nosić maseczek, a osoby chore mają pozostać w domu dwa dni po ustąpieniu objawów. Dla odmiany we Włoszech uczniowie są regularnie testowani, a do szkół mają wstęp tylko Ci pracownicy, rodzice lub uczniowie, którzy posiadają przepustkę wystawioną na podstawie szczepienia, statusu ozdrowieńca lub aktualnego wyniku testu na Covid-19.

W USA na ulice wyszli rodzice oraz młodzież domagająca się powrotu do nauki zdalnej, chociaż aktualne obostrzenia tego nie przewidują. Jeszcze rok temu podkreślano kulejącą efektywność tej formy nauczania. Jednak w obliczu wariantu omikron, Amerykanie obawiają się, że szkoły nie prowadzą wystarczającej polityki bezpieczeństwa i apelują o powrót do nauki z domu. Protestowano w Nowym Jorku, w Bostonie i w Chicago.

Nauka zdalna i edukacja w innych krajach w czasach Covid-19

Nie wszędzie nauka zdalna przyniosła rezultaty. W Japonii pod koniec 2021 roku opublikowano badania, w których naukowcy udowadniają, że nauka zdalna nie przyczynia się zmniejszenia zachorowań. Według badaczy należy przeanalizować formę restrykcji, ponieważ nauka zdalna w dłuższej perspektywie ma negatywny wpływ na jakość nauczania czy nawet budżet domowy rodzin (kiedy jedna osoba rezygnuje z pracy, aby wesprzeć dzieci w edukacji).

JAPONIA
Dzieci uczęszczają do szkół stacjonarnych, natomiast są stosowane podstawowe zasady reżimu sanitarnego. Jak czytamy w reportażu opowiadającym o edukacji w Japonii w czasach pandemii na stronie govtech.com, normalnością jest fizyczny dystans, noszenie masek i rygorystyczne praktyki mycia rąk. Typowy dzień zaczyna się teraz od stopniowego przebywania dzieci, aby jak najbardziej rozproszyć tłumy.

Nauczyciele starają się zminimalizować skutki uboczne, szczególnie dystansu społecznego i podkreślają, jak ważna jest praca w grupach, która została ograniczona.

Nie można już oczekiwać, że uczniowie będą rozwiązywać problemy między sobą i system samopomocy się rozpada. Nauczyciel musi kierować, nadzorować i udzielać informacji zwrotnej każdemu z uczniów z osobna, a to przekłada się na znaczny wzrost obciążenia pracą – powiedziała w reportażu dyrektor jednego z japońskich gimnazjów, Mio Sato

FINLANDIA
Dzieci w Finlandii uczęszczają na zajęcia stacjonarne przez prawie cały okres pandemii. Nauczanie zdalne trwało tutaj wyrywkowo i w krótkich okresach. Uczniowie powyżej 12 roku życia mają zalecane noszenie maseczek w transporcie np. busach szkolnych, a także mycie rąk, uważną obserwację stanu zdrowia i nie przychodzenie do szkół z objawami chorobowymi.

Raport z 2020 roku przygotowany przez Organisation for Economic Co-operation and Development, pokazuje, że uczniowie tego kraju w porównaniu z uczniami w innych krajach, najmniej ucierpieli na okresach nauki zdalnej. Zarówno pod kątem zdrowia psychicznego, jak i ewentualnych zaległości w nauce.

W raporcie wspomnianej organizacji OECD podkreślono znaczenie wiary w siebie ułatwiającej radzenie sobie z problemami, która jest u Finów pielęgnowana również poprzez system edukacji.

W przytoczonym raporcie zwrócono uwagę, że według badań PISA z 2018 roku aż 71% uczniów „zgodziło się”, że ich wiara w siebie pozwala im przetrwać trudne czasy, a 94% studentów „zgodziło się”, że zazwyczaj znajdują sposób na rozwiązanie problemu w ten czy inny sposób

Efekt ten można prawdopodobnie zawdzięczamy licznym reformom w edukacji, które od wielu lat przynoszą pozytywne efekty społeczne i akademickie dla finlandzkich dzieci i młodzieży, absolwentów szkół, nauczycieli i całego społeczeństwa.

PORTUGALIA
Uczniowie szkół podstawowych od 10 roku życia muszą nosić maseczki, a liczba uczniów w klasach w zależności od ich wieku nie może przekraczać 24 lub 28 podopiecznych. Zajęcia są prowadzone stacjonarnie, zdalnie lub hybrydowo w zależności od decyzji władz, które, podobnie jak w innych państwach, są wydawane na podstawie danych o zakażeniach. Portugalia to kraj o wysokim procencie zaszczepienia. Tylko wśród uczniów jest ponad 80 proc. zaszczepionych.

CZECHY
U naszych południowych sąsiadów powrót do nauki stacjonarnej idzie w parze z obowiązkowymi testami w szkołach. Zarówno dzieci, jak i kadra nauczycielka musi dwa razy w tygodniu przeprowadzić test na Covid-19. Osoby, które odmawiają tego są zobowiązane nosić maski FFP2 w przypadku starszych dzieci, a młodsi uczniowie mogą nosić maseczki chirurgiczne. Osoby nie poddające się testom są wykluczone z zajęć muzyki oraz wychowania fizycznego.

NIEMCY
Na podstawie ogólnych negatywnych doświadczeń z nauką zdalną, Niemcy starają się utrzymać możliwość edukacji stacjonarnej w jak największym zasięgu, chociaż już wielokrotnie dzieci i młodzież przechodziła na edukacją zdalną lub hybrydową. Zalecane są szczepienia dla dzieci, zachowanie higieny rąk oraz noszenie masek w grupach.

Niemiecki parlament uchwalił, że powszechne zamykanie szkół nie będzie dozwolone. Przewodnicząca parlamentu Zielonych Katrin Göring-Eckardt obiecała, że każda nowa ustawa mająca na celu powstrzymanie pandemii lub uporanie się z jej następstwami będzie sprawdzana pod kątem potrzeb dzieci i młodzieży. W tym ich potrzeby w zakresie normalnej nauki szkolnej – czytamy w serwisie dw.com

Jak pokazują liczne wypowiedzi, badania i w końcu, jak przyznają politycy, nauka zdalna nie jest w stanie zapewnić dzieciom i rodzinom pełnych potrzeb edukacyjnych i społecznych. Dlatego ograniczenia związane z edukacją są sprowadzane do minimum.

W większości państw pozostają jednak restrykcje związane z noszeniem maseczek, zachowaniem dystansu społecznego i szczególnym dbaniu o higienę rąk. W niektórych krajach dodatkowo wprowadzono regularne przeprowadzanie testów na Covid-19.

Nauka zdalna ma więcej przeciwników niż zwolenników. Tak pokazują badania portalu ClickMeeting. Firma przeprowadziła ankietę na temat jakości i skuteczności nauki zdalnej oraz zadowolenia z tej formy edukacji w społeczeństwie. Badania przeprowadzono po pierwszych 12 miesiącach pandemii. Wyniki jednoznacznie wskazują, że preferowany model nauki, pod każdym względem, to ten stacjonarny. Z uwagi na obostrzenia, nauka zdalna jest jednak praktykowana w różnych wariantach i w różnym czasie na całym świecie. Sprawdziliśmy, jak wygląda w wybranych krajach.

Nauka zdalna w Polsce – badania pokazują, że nie jest efektywna

Badania ClickMeeting dotyczące nauki zdalnej w pandemii pokazały, że większość ankietowanych negatywnie ocenia tę formę nauki. Badani odpowiadali w ponad 50 proc. że:

  • rodzice przejmują obowiązki nauczycieli w domach (58 proc.)
  • przez naukę zdalną uczniowie mają zaległości w nauce (71 proc.)
  • nauka zdalna ma negatywny wpływ na relacje rówieśnicze (67 proc.)
  • placówki edukacyjne nie są dobrze przygotowane do prowadzenia edukacji zdalnej (77 proc.)

Bez wątpienia marzec 2020 otworzył kompletnie nowy rozdział w historii świata – codzienność zdominowaną przez przeniesienie pracy i edukacji w tryb online. Na przestrzeni całego roku, na samej tylko platformie ClickMeeting, odbyło się aż 2,316,074 wydarzeń online, które zgromadziły łącznie aż 30,779,244 uczestników – czytamy we wstępie do raportu z przytoczonych badań.

iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie