Ekonomiczna teoria przemocy – dlaczego przemoc kwitnie w szkołach?

Katarzyna Mazur
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Potrącenie na korytarzu, ignorowanie, izolowanie to przemoc, której nie widać. Ostatnie badania ujawniają, że problem jest większy, niż nam się wydaje. Tymczasem różne „subtelne” formy przemocy w szkole, mogą być bardziej dotkliwe niż fizyczna agresja. Jak wygląda przemoc w polskiej szkole i czy mamy narzędzia do tego, aby jej realnie przeciwdziałać?

Spis treści

Skala przemocy w polskich szkołach – co mówią badania?

Podczas konferencji „Przerwij krąg przemocy – Jak walczyć z przemocą w szkole”, zorganizowanej przez Uniwersytet SWPS w Warszawie, wykład diagnozujący zjawisko szkolnej przemocy poprowadził dr Piotr Rycielski, pracownik Wydziału Projektowania Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie, będący także współtwórcą projektu RESQL – innowacyjnego narzędzia mającego na celu walkę z przemocą w szkołach.

Większość aktów przemocy jest trudna do zauważenia
Większość aktów przemocy jest trudna do zauważenia freepik.com

W swoim wystąpieniu prelegent przedstawił wyniki szeroko zakrojonych badań dotyczących przemocy w polskich szkołach, które objęły ponad 11 tysięcy uczniów. Wyniki te ujawniają skalę problemu oraz wskazują, z czym mierzą się uczniowie w codziennym życiu szkolnym.

Badania przeprowadzone w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych wykazały, że aż 50% uczniów doświadczyło przemocy w ciągu... ostatnich czterech tygodni. Wyniki te nie dotyczą jednorazowych incydentów, które zdarzyły się kiedykolwiek na przestrzeni uczniowskiego życia, lecz sytuacji, które miały miejsce w krótkim okresie. Pokazuje to, jak powszechny jest to problem. Jednak to nie przemoc fizyczna stanowi największy problem codzienności szkolnej uczniów. Przemoc fizyczna, taka jak pobicia, była zgłaszana przez zaledwie 8% uczniów.

Najbardziej dotkliwą formą przemocy według uczniów jest tzw. „przemoc w białych rękawiczkach” – subtelne, niewidoczne działania, takie jak izolowanie, ignorowanie, czy psychiczne prześladowanie, które często nie pozostawiają fizycznych śladów, ale są destrukcyjne emocjonalnie. Co więcej, badania pokazują, że uczniowie zdecydowanie bardziej boją się wykluczenia społecznego niż fizycznej agresji.

Około 15% uczniów przyznaje przy tym, że nie lubi swojej klasy, a 30% wolałoby w ogóle nie chodzić do szkoły. Te liczby wskazują na głębsze problemy związane z relacjami społecznymi w środowisku szkolnym.

System RESQL – innowacyjne narzędzie w walce z przemocą

Aby przeciwdziałać tym zjawiskom, wprowadzono system RESQL. Jego celem jest zapewnienie bezpiecznych kanałów komunikacji, gdzie uczniowie mogą anonimowo zgłaszać przypadki przemocy. Aplikacja mobilna, będąca centralnym elementem systemu, umożliwia uczniom szybkie i bezpieczne zgłaszanie sytuacji przemocy do przeszkolonych osób dorosłych w szkole. Fakt, że powiadamiane są osoby z danej społeczności szkolnej, a nie odlegli i obcy specjaliści, jest w tym systemie istotnym elementem.

Ale system to nie tylko aplikacja – obejmuje on również podręcznik ze scenariuszami lekcji, które pomagają w edukowaniu o różnych formach przemocy. Lekcje te uzmysławiają uczniom mechanizmy przemocy oraz uczą, jak reagować na tego typu sytuacje. Testowanie systemu wykazało, że uczniowie bardzo pozytywnie reagują na te lekcje, doceniając ich wartość edukacyjną i oceniają je jako odpowiedź na swoje potrzeby.

Ekonomiczna teoria przemocy. Dlaczego uczniowie stosują przemoc?

Jednym z istotnych założeń elementów systemu RESQL jest stworzenie ekonomicznej teorii przemocy. Wyjaśnia ona, dlaczego agresorzy decydują się na taką formę działania. Zyskują uwagę i „nagrodę” w postaci uwagi i akceptacji grupy, co napędza ich działania. Uczniowie świadomie lub nieświadomie przyczyniają się do utrwalania przemocy, reagując na działania agresora śmiechem lub aprobatą. To mechanizm, który często pozostaje niezauważony, ale ma ogromny wpływ na dynamikę szkolnych relacji.

Wdrażanie tej wiedzy w codzienne życie szkolne, poprzez konkretne scenariusze i interwencje, pozwala na budowanie świadomości wśród uczniów i nauczycieli. Uczniowie zaczynają zauważać te mechanizmy i, co najważniejsze, uczą się, jak skutecznie na nie reagować.

Wyniki wdrożenia i przyszłość programu

Program RESQL został wdrożony już w kilkuset szkołach w Polsce, a do końca roku liczba ta ma wzrosnąć do około pół tysiąca placówek. Ponad 200 tysięcy uczniów ma obecnie dostęp do systemu, co pozwala na szerokie monitorowanie problemu przemocy oraz interwencje w czasie rzeczywistym.

Rozwiązania zastosowane w RESQL zostały również wdrożone w innych krajach, takich jak Słowacja, co pokazuje, że system ten może mieć szeroki, międzynarodowy zasięg. Dalszy rozwój systemu obejmuje również diagnozy pedagogiczne, które pozwalają dyrektorom szkół na monitorowanie sytuacji w ich placówkach, co stanowić będzie dodatkowe narzędzie w walce z przemocą.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji