Gry zamiast książek? W kanonie lektur szkolnych znalazły się dwie, będą kolejne. Bo to element współczesnej kultury

Małgorzata Meszczyńska
- Gry wideo stanowią jeden z kluczowych elementów współczesnej kultury. Cyfrowe opowieści angażują dziesiątki milionów odbiorców, dając podstawy do przeżywania pasjonujących opowieści, rozwijają umiejętności psychomotoryczne, są przestrzenią budowania międzyludzkich relacji i źródłem artystycznej ekspresji – uzasadnia wprowadzenie gier do kanonu lektur MEiN.
- Gry wideo stanowią jeden z kluczowych elementów współczesnej kultury. Cyfrowe opowieści angażują dziesiątki milionów odbiorców, dając podstawy do przeżywania pasjonujących opowieści, rozwijają umiejętności psychomotoryczne, są przestrzenią budowania międzyludzkich relacji i źródłem artystycznej ekspresji – uzasadnia wprowadzenie gier do kanonu lektur MEiN. Fot. Fredrick Tendong / unsplash
Gry wideo w kanonie szkolnych lektur? Na razie są dwie, ale ma ich być więcej. Czy to oznacza, że uczniowie, zamiast czytać będą „grać w lektury”? Jaka jest tematyka gier, które mają uzupełnić podstawę programową języka polskiego w szkołach średnich? Czego mogą nauczyć gry wideo? Czy to dobry pomysł?

Spis treści

Gry wideo na liście lektur szkolnych?

Dwie gry wideo - „This War of Mine” oraz „Gra Szyfrów” w kanonie szkolnych lektur. Nie są to lektury obowiązkowe, ale mają uzupełnić podstawę programową lekcji języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych. Obie gry zostały wprowadzone na listę lektur uzupełniających rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki. Mowa o regulacji zmieniającej rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.

- Gry wideo stanowią jeden z kluczowych elementów współczesnej kultury. Cyfrowe opowieści angażują dziesiątki milionów odbiorców, dając podstawy do przeżywania pasjonujących opowieści, rozwijają umiejętności psychomotoryczne, są przestrzenią budowania międzyludzkich relacji i źródłem artystycznej ekspresji – uzasadnia wprowadzenie gier do kanonu lektur MEiN.

Jako przykład ministerstwo podaje dwie wpisane na listę – i zalecane uczniom gry: „This War of Mine” oraz „Gra Szyfrów”. Te konkretne gry, jak podkreśla resort, właśnie z uwagi na konteksty pedagogiczne i społeczne zostały dodane do podstawy programowej języka polskiego w szkołach średnich.

Graj w lekturę! Komputer zamiast książki?

Wpisanie gier wideo na listę lektur w żądnym razie nie ma zastępować literatury ani zniechęcać uczniów do czytania. Bardziej chodzi o to, aby propozycje kierowane do uczniów lepiej wpisywały się w ich codzienność. Gry komputerowe są dziś stałym elementem rzeczywistości nastolatków. Za ich pomocą można również poszerzać horyzonty młodych ludzi – przekonują eksperci. Gry mogą też wpływać na rozwój emocjonalny.

W przypadku gry „This War of Mine” gracz wciela się w rolę cywila w czasie wojny. Jego zadaniem jest nie tylko przetrwanie w skrajnie nieprzyjaznych warunkach, ale też współdziałanie z innymi postaciami. Gracz stawiany jest też przed trudnymi wyborami, musi radzić sobie z moralnymi dylematami. Gra warszawskiego 11 bit Studios podejmuje temat konfliktu zbrojnego w sposób nietypowy jak dla gier komputerowych. Wiernie oddaje też okrucieństwo i bezsens wojny.

- Gra jest wciągająca. To zdecydowanie nie jest bezmyślna strzelanka. Trzeba „nauczyć się” wojny, poznać jej zasady, aby przetrwać. Przyjąć jej reguły. Przed graczem stawiane są liczne zadania, wymagające planowania, przewidywania, ale też sprytu. Nierzadko trzeba podejmować trudne decyzje, czy sięgnąć po jedzenie, czy niezbędne lekarstwa – mówi Mikołaj, student. - To gra, która z pewnością nie będzie przykrym obowiązkiem, ale cennym, choć niełatwym doświadczeniem.

Dwie gry-lektury, ale to nie koniec

MEiN zapowiada, że dwie gry na liście lektur to dopiero początek. Resort planuje rozpisać konkurs na opracowanie kolejnych gier, które mogłyby znaleźć się w kanonie lektur albo wesprzeć podstawę programową w szkołach.

Według deklaracji ministerstwa jest ono gotowe zatwierdzić kolejnych 30 propozycji gier wideo, z których będzie można korzystać w procesie dydaktycznym.

Wykorzystywanie proponowanych gier nie jest obowiązkowe, ale zalecane. Na stronie resortu edukacji znalazły się już pierwsze propozycje scenariuszy zajęć, jakie z wykorzystaniem „This War of Mine” oraz „Gry Szyfrów” będzie można przeprowadzić w szkole.

Obie gry, które znalazły się na liście lektur, można pobrać bezpłatnie między innymi za pośrednictwem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, prowadzonej przez ministra edukacji i nauki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji