Ile lekcji może mieć uczeń w ciągu jednego dnia? Czy 9 godzin w planie lekcji jest zgodne z przepisami? Sprawdzamy

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Na każdym etapie edukacji uczniowie mają narzuconą tygodniową ilość godzin lekcyjnych. Dyrektorzy, ustalając plan, decydują, ile lekcji dziennie będzie miała dana klasa.
Na każdym etapie edukacji uczniowie mają narzuconą tygodniową ilość godzin lekcyjnych. Dyrektorzy, ustalając plan, decydują, ile lekcji dziennie będzie miała dana klasa. Przemyslaw Swiderski
Liczba lekcji przypadających jednego dnia nie jest regulowana przepisami. Dlatego w planach lekcji możemy zobaczyć w poniedziałek 6 godzin przedmiotowych, a we wtorek nawet 9 godzin zajęć. Rozporządzenie MEiN w sprawie ramowego planu nauczania ustanawia natomiast liczbę godzin lekcyjnych w tygodniu, które obowiązują uczniów poszczególnych klas. Przepisy mówią jeszcze o jednym warunku, który sugeruje rozsądek. Jak brzmią przepisy i czy sprawdzają się w praktyce?

Spis treści

Plan lekcji. Jak powinien wyglądać według przepisów?

Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 31 grudnia 2002 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604 ze zm.) mówi, że plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych musi spełniać następujące warunki:

  • uwzględniać równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia,
  • zapewniać zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
  • być dostosowany do możliwości psychofizycznych uczniów dotyczących podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia.

O ile w klasach 1-3 udaje się spełnić te wymagania to w wielu szkołach, gdzie uczą się dzieci w klasach 4-8 lub w szkołach ponadpodstawowych dyrektorzy muszą dostosować plan lekcji do jeszcze innych warunków m.in. możliwości kadrowych.

Sprawdź, ile godzin lekcyjnych mogą mieć dziennie Polscy uczniowie.

Czas spędzany w szkole na różnym etapie edukacji

Zgodnie z przepisami z aktualnego rozporządzenia ministra edukacji i nauki o ramowym planie nauczania dla szkół publicznych, w szkole podstawowej dzieci mają od 20 (w klasach 1-3) do ponad trzydziestu godzin lekcyjnych w tygodniu (na drugim etapie edukacji).

W klasach I-III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny – edukacja wczesnoszkolna) podziału godzin w każdej klasie na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne (edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja plastyczna, edukacja techniczna, edukacja informatyczna, edukacja muzyczna i edukacja językowa – język obcy nowożytny) dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia – czytamy w rozporządzeniu.

To, ile lekcji mają dziennie dzieci, ustalają dyrektorzy, opracowując plan lekcji. Optymalnym rozwiązaniem jest rozłożenie obowiązujących godzin tygodniowych równomiernie na cały tydzień szkolny, zgodnie z zaleceniami z rozporządzenia MEiN.

Na tym etapie edukacji największym problemem może być obecnie duża liczba dzieci w klasach. Ze względu na małą liczbę godzin, problemy ramowego rozkładu zajęć raczej nie dotyczą szkół podstawowych. Uczniowie klas 1-3 najczęściej przychodzą do szkoły rano i mają od 3 do 5 godzin lekcyjnych.

Liczba godzin zmienia się w kolejnych klasach.

Ile godzin lekcyjnych dziennie mogą mieć uczniowie szkół ponadpodstawowych?

Zakładając 31 lekcji w tygodniu, przy równomiernym rozłożeniu, licealiści powinni wychodzić ze szkół po 5 lub 6 godzinach. W praktyce wygląda to inaczej.

Uczniowie szkół ponadpodstawowych ze względu na etap rozwoju, w jakim się znajdują potrzebują więcej snu, i odpoczynku, a liczba godzin lekcyjnych w technikum czy licem przypadająca na tydzień jest większa niż w podstawówce. Dodatkowo w ostatnich latach edukacji dochodzi obciążenie egzaminem maturalnym.

Rozpoczynanie lekcji o godzinie 14 i powroty do domu na kolację nie służą ani zdrowiu, ani życiu społecznemu. Niestety dla wielu uczniów szkół średnich tak wygląda szkolna rzeczywistość ze względu na przepełnione placówki i braki kadrowe. Plany lekcji muszą być dostosowane do dostępności nauczycieli, którzy często łapią po parę godzin lekcyjnych w kilku szkołach.

Dlatego uczniowie w szkołach średnich miewają siedem, a nawet więcej godzin lekcyjnych w ciągu dnia. Po dołożeniu do tego zajęć dodatkowych, kółek zainteresowań czy rewalidacje okazuje się, że niektórzy ze szkoły wychodzą do domów nawet po 17, o ile mają szczęście zaczynać dzień szkolny na pierwszą zmianę.

Przy tak dużej liczbie uczniów i nauczycieli, trudno zadowolić wszystkich. Plany lekcji mrożące krew w żyłach zdarzają się i w szkołach podstawowych, i w liceach. Niekorzystny plan lekcji to jednak często nie wybór, a konieczność, a dyrektorzy szkół starają się układać plany tak, by lekcje odbywały się w jak najlepszych dla uczniów porach - wyjaśnia, po rozmowach z rodzicami i nauczycielami, Magdalena Ignaciuk.

Podstawa prawna: Rozporządzenie ministra edukacji narodowej 1 z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji