Informatory maturalne 2025 na dniach. Kiedy dokładnie się pojawią?

Magdalena Konczal
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Maturzyści, ale także nauczyciele, z niecierpliwością czekają na publikację informatorów maturalnych, które stanowią kluczowy element przygotowań do egzaminu dojrzałości. Obowiązkowo materiały te muszą pojawić się do 1 września 2024 r., jednak publikacji można spodziewać się na dniach. Kiedy dokładnie?

Spis treści

Kiedy będą nowe informatory maturalne?

Zgodnie z informacjami, do których dotarła Strefa Edukacji, Centralna Komisja Egzaminacyjna planuje opublikować informatory maturalne po 15 sierpnia 2024 roku, a najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu, a więc 19-25 sierpnia. Z kolei nowe informatory do egzaminu ósmoklasisty 2025 widnieją już na stronie CKE.

ludzie trzymają w rękach arkusze maturalne
CKE podało, kiedy można spodziewać się publikacji informatorów. fot: Arkadiusz Wojtasiewicz/ Polska Press

Zmiany na maturze 2025

Publikacja informatorów to nie tylko formalność. Wprowadzone zmiany w podstawie programowej wpływają na kształt egzaminów. Maturzyści mogą spodziewać się zmodyfikowanych arkuszy. Wśród zapowiedzi była m.in.:

  • rezygnacja z wymogu zdania egzaminu rozszerzonego na minimum 30 procent,
  • zmniejszenie liczby pytań jawnych na maturze ustnej z polskiego,
  • brak części testowej na rozszerzonym egzaminie z języka polskiego,
  • zmiany w teście historycznoliterackim na maturze podstawowej z polskiego (w związku ze zmienioną listą lektur).

Sprawdź szczegóły dotyczące planowanych zmian na maturze:

Dla uczniów i nauczycieli oznacza to konieczność zapoznania się z najnowszymi wytycznymi, które będą zawarte w informatorach. Warto śledzić stronę CKE na bieżąco. Wszystko wskazuje jednak na to, że wymagania na maturze w roku szkolnym 2024/2025 będą kolejny już raz obniżone. Specjaliści z zakresu metodyki wskazują, że od wielu lat egzaminy przeprowadzane są bez konkretnej, długofalowej strategii.

– Edukacja w tym egzaminy, potrzebują stabilności. Oczywiście powinny się zmieniać, ale w jasno wytyczonym kierunku. Lata 2002-2024 dostarczają empirycznych dowodów, że z istniejącym systemem, coś jest nie tak. Przede wszystkim brak mechanizmów samorozwoju systemu, a z drugiej strony liczba zmian jest zdecydowanie dysfunkcyjna. Bez jasnego zdefiniowania funkcji oceniania szkolnego, w tym egzaminów, oraz koncepcji podstawy programowej, trudno planować strategię rozwoju. A bez tej strategii ocena doraźnych modyfikacji jest niemożliwa – mówił prof. Roman Dolata (kierownik Katedry Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją) w rozmowie ze Strefą Edukacji.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. ObserwujStrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji