Innowacja pedagogiczna na przykładzie. Wszystko, co trzeba wiedzieć

Katarzyna Mazur
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Innowacja pedagogiczna to proces wprowadzania nowatorskich rozwiązań w edukacji, które mają na celu podniesienie jakości nauczania oraz lepsze dostosowanie do potrzeb uczniów i wymagań współczesnego świata. Może obejmować zmiany w metodach nauczania, organizacji pracy szkoły czy programach nauczania. istotne jest, aby była zgodna z przepisami prawnymi i miała jasno określone cele oraz sposoby ewaluacji. Przed wdrożeniem innowacji należy przejść procedurę jej zatwierdzenia, zapewniając tym samym jej formalne uznanie. Jak to zrobić? Omawiamy na przykładzie.

Czytając ten artykuł:

  • Poznasz definicję innowacji pedagogicznej oraz przykłady nowoczesnych metod i technologii w edukacji.
  • Zrozumiesz, że innowacje mogą być zarówno unikalnymi pomysłami, jak i adaptacjami istniejących metod.
  • Odkryjesz różne rodzaje innowacji.
  • Dowiesz się, jakie kroki potrzebne są do wdrożenia innowacji w szkole, od diagnozy potrzeb po ewaluację.

Spis treści

Co to jest innowacja pedagogiczna?

Innowacja pedagogiczna to podejście do procesu nauczania, które wprowadza nowe metody, techniki i narzędzia mające na celu poprawę jakości edukacji poprzez dostosowanie procesu edukacyjnego do potrzeb uczniów i zmieniających się realiów społeczno-gospodarczych.

planowanie innowacji pedagogicznej - zdjęcie poglądowe
Nawet znane i sprawdzone metody mogą być innowacją, jeśli zaadaptowane są na potrzeby uczniów freepik.com

Innowacje mogą obejmować zarówno zmiany w metodach dydaktycznych, jak i w organizacji pracy szkoły, wykorzystanie nowoczesnych technologii czy wdrażanie nowych programów nauczania.

Czy innowacja musi być autorskim pomysłem?

Innowacje mogą mieć charakter autorski i polegać na stosowaniu unikalnych rozwiązań, jednak nie każda innowacja musi być całkowicie nowa i dotąd nieznana. Innowacje mogą również polegać na adaptacji i wdrożeniu sprawdzonych metod i narzędzi w nowy sposób lub w nowym kontekście.

Na przykład, metoda flipped classroom (odwrócona lekcja) jest znana i stosowana na całym świecie, ale jej wdrożenie w konkretnej szkole może być innowacją, jeśli jest dostosowana do specyficznych potrzeb uczniów tej szkoły (lub po prostu jest wprowadza po raz pierwszy).

Czytaj także: Top 7 rad od Marii Montessori o wychowaniu

Jakie są rodzaje innowacji pedagogicznych?

Ze względu na charakter wprowadzanej zmiany, można wyróżnić następujące typy innowacji pedagogicznych:

  • Innowacje metodyczne: to zmiany w sposobach nauczania i uczenia się. Mogą polegać na wprowadzeniu nowych metod dydaktycznych, zmiany systemu monitorowania postępów czy organizacji pracy.
  • Innowacje technologiczne: obejmują włączenie w proces edukacyjny nowych technologii, np. platform e-learningowych, aplikacji, symulacji czy narzędzi.
  • Innowacje w treściach edukacyjnych: dotyczą wykorzystania lub stworzenia nowych materiałów dydaktycznych, podręczników czy programów nauczania.

Typy innowacji ze względu na skalę ich wdrażania:

  • Mikroinnowacje: są to niewielkie zmiany lub ulepszenia stosowane w trakcie konkretnych lekcji.
  • Mezoinnowacje: są to zmiany w organizacji szkoły, programie nauczania lub konkretnej dziedzinie edukacji.
  • Makroinnowacje: znaczące zmiany w całym systemie edukacji lub polityce oświatowej.

Ze względu na cel innowacje dzielimy na te, które dążą do poprawy jakości nauczania i efektywności procesu edukacyjnego (doskonalenie nauczania) i te, które mają na celu doskonalenie procesów zarządzania placówkami i zasobami.

Jak wprowadzić innowację pedagogiczną?

Proces wdrażania innowacji pedagogicznych obejmuje kilka strategicznych kroków. Są to:

  1. Diagnoza potrzeb edukacyjnych
    Nauczyciel identyfikuje obszary, które wymagają poprawy lub mogą być udoskonalone za pomocą nowych metod.

  2. Opracowanie planu innowacyjnego

    Tworzenie szczegółowego planu działań, który określa:

    • cele,
    • metody,
    • planowane rezultaty,
    • zasoby niezbędne do realizacji innowacji.
  3. Przygotowanie zasobów
    Obejmuje gromadzenie niezbędnych materiałów dydaktycznych, ale też szkolenia dla nauczycieli i uczniów.

  4. Wdrażanie i monitorowanie
    Etap ten obejmuje zgłoszenie i akceptację planu np. przez radę pedagogiczną; realizację oraz bieżące monitorowanie postępów i wprowadzanie ewentualnych korekt.

  5. Ewaluacja
    Ocena skuteczności wdrożonej innowacji i jej wpływu na proces edukacyjny.

Jak wygląda dokumentowanie innowacji?

Nie ma standaryzowanego modelu dokumentowania wprowadzonej innowacji, zaleca się jednak, aby dokumenty obejmowały:

  • opis innowacji: szczegółowy opis wprowadzanych zmian, ich celów, metod i przewidywanych efektów;
  • zgodę: formalne wyrażenie zgody na prowadzenie innowacji;
  • uchwały rady pedagogicznej: dokumenty zatwierdzające wprowadzenie innowacji przez radę pedagogiczną;
  • ewaluację: obejmującą metody dokonywanej oceny (np. ankiety, wywiady, testy), podsumowanie i wnioski.

Czym się różni innowacja od projektu?

Innowacja pedagogiczna to ogólne pojęcie obejmujące wszelkie zmiany w procesie edukacyjnym, które mają na celu poprawę jakości nauczania. Z kolei projekt pedagogiczny to konkretne przedsięwzięcie edukacyjne, pozwalające na praktyczne zastosowanie wiedzy w praktyce, ukierunkowane na rozwiązanie konkretnego problemu edukacyjnego lub rozwój określonych kompetencji u uczniów. Projekt edukacyjny może być jednocześnie innowacją edukacyjną.

Jak wygląda przykładowa innowacja pedagogiczna? „Płynna klasa” – studium przypadku

  • Kontekst i diagnoza potrzeb

W jednej z miejskich szkół podstawowych nauczyciele zauważyli, że uczniowie mają trudności z koncentracją i zaangażowaniem na tradycyjnych lekcjach, szczególnie w godzinach popołudniowych. Problem ten dotyczył przede wszystkim klas IV-VI, gdzie uczniowie często byli zmęczeni po kilku godzinach siedzenia w ławkach. Zespół nauczycieli zdecydował się wdrożyć innowację pedagogiczną, która nie wymagałaby dużych nakładów finansowych, ale mogłaby poprawić zaangażowanie uczniów i ich wyniki w nauce.

  • Opracowanie planu innowacyjnego

Nauczyciele opracowali plan wprowadzenia metody "płynnej klasy", która pozwala na elastyczne zarządzanie przestrzenią i czasem lekcji. Plan obejmował następujące kroki:

  1. Reorganizacja przestrzeni klasy: przestawienie mebli w taki sposób, aby umożliwić swobodniejsze poruszanie się po klasie i tworzenie różnych stref nauki (np. strefa pracy indywidualnej, grupowej, relaksacyjnej).
  2. Rotacyjne stanowiska pracy: wprowadzenie rotacji uczniów między różnymi stacjami, które oferują różne aktywności edukacyjne, takie jak czytanie, praca z komputerem, zajęcia praktyczne czy dyskusje w małych grupach.
  3. Ruch i aktywność fizyczna: włączenie krótkich przerw na ćwiczenia fizyczne i aktywności ruchowe w trakcie lekcji, co pomaga uczniom zresetować umysł i zwiększyć koncentrację.
  4. Elastyczny harmonogram: dostosowanie długości poszczególnych segmentów lekcji w zależności od aktywności i potrzeb uczniów, zamiast trzymania się sztywnego planu.
  • Wdrażanie i monitorowanie

Wdrażanie innowacji rozpoczęło się od przygotowania klasy do nowego układu. Nauczyciele wraz z uczniami przestawili meble i stworzyli różne strefy. Podczas lekcji nauczyciele stosowali rotacyjne stanowiska pracy, gdzie uczniowie spędzali określony czas na różnych aktywnościach. Na przykład, jedna stacja mogła być przeznaczona na pracę indywidualną z podręcznikami, inna na dyskusję w grupach, a jeszcze inna na zadania praktyczne związane z tematem lekcji.

Każda lekcja była przerywana krótkimi, 2- lub 3-minutowymi przerwami na ćwiczenia fizyczne, takie jak skakanie w miejscu czy proste ćwiczenia rozciągające. Harmonogram lekcji był elastyczny, co pozwalało nauczycielom na kontrolowanie czasu trwania poszczególnych aktywności w zależności od zaangażowania uczniów.

  • Ewaluacja i dostosowanie

Po kilku miesiącach stosowania metody „płynnej klasy” nauczyciele przeprowadzili ewaluację jej skuteczności. Zebrano opinie uczniów i nauczycieli, a także przeanalizowano wyniki testów i frekwencję na zajęciach. Wyniki wskazały na poprawę koncentracji uczniów, większe zaangażowanie w lekcje oraz poprawę wyników nauczania.

Nauczyciele zauważyli również, że uczniowie byli bardziej zmotywowani i chętniej uczestniczyli w zajęciach. Na podstawie zebranych danych wprowadzono drobne korekty, takie jak dodanie nowych stacji pracy czy wydłużenie czasu na niektóre aktywności.

  • Rezultaty i wnioski

Wprowadzenie metody przyniosło pozytywne rezultaty. Uczniowie byli bardziej zaangażowani, a ich wyniki w nauce poprawiły się. Metoda ta okazała się skutecznym sposobem na zwiększenie aktywności uczniów i urozmaicenie lekcji, co przekładało się na gruntowniejsze zrozumienie materiału i zwiększenie motywacji do nauki.

Źródła: Indira Lachowicz, Innowacje pedagogiczne. Poradnik dla nauczycieli

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji