Spis treści
Inteligencja emocjonalna a wyniki edukacyjne
Badania przeprowadzone przez naukowców z Wielkiej Brytanii, Holandii, Włoch, Norwegii, USA i Niemiec wskazują na rosnące znaczenie inteligencji emocjonalnej w kształtowaniu wyników edukacyjnych u dzieci i młodzieży. W miarę upływu lat, motywacja i samoregulacja stają się równie istotne, jak zdolności poznawcze. Chociaż genetyka odgrywa w tym procesie ważną rolę, pielęgnowanie zarówno umiejętności poznawczych, jak i emocjonalnych może przynieść znaczące korzyści.
– Nasze badania podważają długo utrzymujące się założenie, że inteligencja jest głównym motorem osiągnięć akademickich – zauważa dr Margherita Malanchini, starszy wykładowca psychologii na Queen Mary University of London. – Umiejętności niepoznawcze, takie jak determinacja, wytrwałość, zainteresowania naukowe i wartość przypisana nauce, są nie tylko istotnymi predyktorami sukcesu, ale też ich wpływ rośnie z czasem – dodaje.
Znaczenie genetyki i środowiska
W badaniu wzięło udział ponad 10 000 dzieci w wieku od 7 do 16 lat, mieszkających w Anglii i Walii. Naukowcy wykorzystali porównawcze badania bliźniaków oraz analizy DNA, aby zrozumieć złożone współdziałanie między genami, środowiskiem a wynikami w nauce. Analizując DNA, uzyskano genetyczny obraz predyspozycji dziecka do rozwijania umiejętności niepoznawczych.
– Odkryliśmy, że efekty genetyczne związane z umiejętnościami niepoznawczymi pozwalają w coraz większym stopniu przewidzieć osiągnięcia w nauce w latach szkolnych – tłumaczy Dr Andrea Allegrini z University College London. – W rzeczywistości ich wpływ prawie się podwaja między 7. a 16. rokiem życia. Pod koniec obowiązkowej edukacji predyspozycje genetyczne do umiejętności niepoznawczych były równie ważne, jak te związane ze zdolnościami poznawczymi w przewidywaniu sukcesów akademickich.
Wpływ na system edukacji
Odkrycia te podważają tradycyjny pogląd, jakoby osiągnięcia edukacyjne były w głównej mierze determinowane przez inteligencję. Zamiast tego, badania sugerują, że emocjonalne i behawioralne cechy dziecka, uwarunkowane zarówno genetycznie, jak i przez środowisko, odgrywają kluczową rolę w edukacji.
Porównując rodzeństwo, naukowcy byli w stanie wyodrębnić wpływ wspólnego środowiska rodzinnego od czynników genetycznych, co jeszcze bardziej podkreśla znaczenie środowiska w kształtowaniu wyników edukacyjnych.
Te odkrycia mają istotne implikacje dla systemu edukacji. Szkoły, uznając kluczową rolę umiejętności niepoznawczych, mogą opracować ukierunkowane interwencje wspierające rozwój emocjonalny i społeczny uczniów.
– Nasz system edukacji tradycyjnie skupiał się na rozwoju poznawczym – podkreśla Dr Malanchini. – Nadszedł czas, aby nadać równą wagę pielęgnowaniu umiejętności niepoznawczych, co pozwoli stworzyć bardziej inkluzywne i efektywne środowisko edukacyjne – twierdzi.
Autorzy badania zwracają również uwagę na potrzebę dalszych badań nad złożonymi współzależnościami między genami, środowiskiem a edukacją, aby skuteczniej wspierać rozwój uczniów i osiąganie przez nich lepszych wyników edukacyjnych.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?