Jak korzystać z ChatGPT w pracach naukowych? Czy to dozwolone? Oto rekomendacje dla środowiska akademickiego

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
PAP
PAP
ChatGPT dozwolony w pracach naukowych? Trzeba będzie jednak podać informację, o jego użyciu. Jak jeszcze eksperci widzą zastosowanie generatorów treści na uczelniach i w środowisku akademickim?
ChatGPT dozwolony w pracach naukowych? Trzeba będzie jednak podać informację, o jego użyciu. Jak jeszcze eksperci widzą zastosowanie generatorów treści na uczelniach i w środowisku akademickim? Unsplash
Wykorzystanie generatorów treści typu ChatGPT w pracy badawczej oraz dydaktycznej zawsze powinno być podane, ponieważ powstałe w ten sposób dzieło nie jest autorstwa osoby korzystającej z aplikacji – postulują naukowcy z konsorcjum Cyber Science. Jakie jeszcze rekomendacje odnośnie stosowania aplikacji typu ChatGPT w środowisku naukowym wystosowano?

Spis treści

ChatGPT w pracach naukowych? Jak eksperci postrzegają stosowanie podobnych aplikacji?

Propozycje rekomendacji – skierowanych głównie do środowiska akademickiego – zostały przedstawione podczas czwartkowej konferencji na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach pt. „#AIChallenger. Biznes, nauka i społeczeństwo w świecie sztucznej inteligencji”.

Opracował je zespół naukowców z konsorcjum naukowo-dydaktycznego Cyber Science, tworzonego przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy NASK, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach oraz Politechnikę Śląską.

Autorzy rekomendacji, na potrzeby ich opracowania, przyjęli definicję „generatorów treści” typu ChatGPT jako aplikację, która jest w stanie, po zadaniu jej odpowiednich kryteriów, samodzielnie wygenerować content w formie np.

  • tekstu,
  • obrazu,
  • treści, która może sprawiać wrażenie stworzonej przez człowieka.

Rekomendacje dla naukowców i środowiska akademickiego

W swoich propozycjach naukowcy z Cyber Science podkreślili, że uczelnie powinny gwarantować otwartość naukową i dydaktyczną na nowoczesne narzędzia informatyczne.

Swoboda w korzystaniu z różnych narzędzi informatycznych, w tym takich jak generatory treści, wpisuje się w otwartość naukową nauki i dydaktyki – podali, dodając, że w pracy badawczej propaguje się różnorodność źródeł i treści.

Jednocześnie, uczelnie powinny zalecać krytyczne podejście do źródeł internetowych (w tym – do wiedzy pozyskanej z generatorów treści), a także do wyników uzyskanych przez generatory treści, uwzględniając:

  • ryzyko stronniczości aplikacji AI,
  • podatności na wadliwość źródeł,
  • czy błędy w odpowiedziach.

Wykorzystujący generatory treści ponosi osobiście odpowiedzialność za dane opublikowane, a wcześniej wygenerowane przez generator – czytamy.

Ważne okazały się także kwestie etyczne, prawa autorskie i rozwój. Naukowcy postulują:

  • konieczność każdorazowego wskazywania użycia generatora treści, ponieważ powstałe w ten sposób dzieło nie jest autorstwa osoby, która skorzystała z tego narzędzia;
  • ciągłe podnoszenie kwalifikacji całego środowiska akademickiego w zakresie wykorzystywania generatorów treści;
  • propagowanie wiedzy o narzędziach tego typu, w tym zasad etycznych oraz prawnych ich wykorzystania w procesie naukowym i dydaktycznym.

Czy studenci mogą używać generatorów treści AI w swoich pracach i projektach?

Według oceny ekspertów, nauczyciele akademiccy powinni uwzględniać możliwość wykorzystywania przez studentów generatorów treści, a co za tym idzie, powinni tak opracowywać testy, egzaminy i inne formy zaliczeń, by umożliwiały one weryfikację rzeczywistej wiedzy studentów.

Naukowcy z Cyber Science zalecają także weryfikowanie np. dyplomowych prac studentów, pod względem wykorzystania w nich treści wygenerowanych przez aplikacje.

Twórcy rekomendacji postulują ponadto konieczność przeciwdziałania nadużyciom „wykorzystania w pracy naukowej, dydaktycznej czy też w zakresie zaliczania wiedzy przez studentów narzędzi typu generator treści w sposób sprzeczny z przepisami prawa, przepisami wewnętrznymi uczelni oaz zasadami etycznymi oraz niniejszymi wytycznymi”.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Tadeusz Płużański - Dlaczego warto pielęgnować pamięć o wyklętych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji