Jak uczyć dzieci o ekologii i zrównoważonym rozwoju? Warto rozmawiać z najmłodszymi o środowisku. Ważna jest nauka przez zabawę

Magdalena Konczal
Rozwój świadomości ekologicznej zaczyna się u dzieci już od najmłodszych lat.
Rozwój świadomości ekologicznej zaczyna się u dzieci już od najmłodszych lat. unsplash/ Sandra Seitamaa
Ekologia, zrównoważony rozwój, dbanie o środowisko – to tematy, które coraz częściej interesują młodych ludzi. Troskę o naszą planetę warto zaszczepiać w dzieciach już od najmłodszych lat. W jaki sposób to robić? Najlepiej przez zabawę.

Spis treści

Ekologia i ochrona środowiska to ważne tematy dla rodziców i dzieci

Temat zrównoważonego rozwoju jest coraz mocniej obecny w przestrzeni publicznej, na co wpływ miały w ostatnim czasie m.in. zakaz sprzedaży plastikowych naczyń jednorazowych czy kryzys energetyczny. Dorośli są świadomi zmian społecznych związanych ze środowiskiem, ale bardzo często inicjatywę przejmują nastolatkowie, a nawet dzieci. 74 proc. rodziców wskazuje na to, że ich dzieci wyrażają troskę o planetę i naturę – wynika z badania LEGO Play Well 2022.

Niemalże wszyscy rodzice w Polsce (94 proc.) przyznają, że troszczą się o różne czynniki środowiskowe, takie jak zanieczyszczenie powietrza (80 proc.), recykling (79 proc.), zmiany klimatyczne (77 proc.) czy wycinka drzew (77 proc.). Wśród młodych ludzi 7 na 10 ankietowanych wskazuje dorosłych jako odpowiedzialnych za ochronę środowiska. Młodzież dostrzega jednak w tym aspekcie także swoją rolę (36 proc. osób).

Warto jest rozmawiać z dorastającymi osobami na tak ważne tematy – zgadzają się z tym też ankietowani rodzice (82 proc.). Część z nich (dokładnie 37 proc.) przyznaje, że tematy dotyczące ochrony środowiska porusza przynajmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania, o ekologii i zrównoważonym rozwoju ze swoimi dziećmi rozmawiają najczęściej młodzi rodzice.

Wielkie tematy dla małych ludzi, czyli jak rozmawiać z dziećmi o ekologii?

Obecnie bardzo często to właśnie młodzi ludzie, szczególnie nastolatkowie podejmują inicjatywy na rzecz naszej planety. Zgodnie z powyżej przytoczonym raportem 8 na 10 rodziców zgadza się z twierdzeniem, że przyszłe pokolenia zrobią więcej dla środowiska i ekologii, niż obecni dorośli. Jest to doskonała okazja, by uczyć się od siebie nawzajem. Może więc dobrym pomysłem w rozmowach z dziećmi na temat ochrony środowiska będzie przyjęcie roli ucznia?

Rodzice (68 proc.) przyznają, że to właśnie ich dzieci inspirują ich do zmiany nawyków w domu, na te bardziej przyjazne środowisku. Jak przekonuje psycholog dziecięca Dorota Maciejec, dobrym pomysłem na zapoznanie najmłodszych z tematem troski o planetę jest zabawa.

Rozwój świadomości ekologicznej dzieci rozpoczyna się od najmłodszych lat życia, tj. od chwili, w której dziecko dostrzega otaczający go świat. Młody człowiek, obcując ze środowiskiem naturalnym, poznaje je oraz sposoby jego ochrony. Dzięki edukacji w domu i przedszkolu rozwija świadomość ekologiczną. Bardzo ważnym aspektem jest pogłębianie u dzieci poczucia odpowiedzialności za swoje działania, uświadamianie co mogą zrobić, aby wesprzeć ochronę środowiska. Podczas zabawy dużo łatwiej i przyjemniej przekazać istotne treści, dlatego warto zadbać o odpowiednie gry ekologiczne, dzięki którym dzieci będą mogły doświadczać i eksperymentować z ochroną środowiska – zaznacza psycholog.

Na szczęście nie brakuje zabawek i zabaw, które mogą okazać się kluczowe w budowaniu u dziecka świadomości ekologicznej. Warto skorzystać z gier planszowych, klocków nawiązujących do tematyki przyrodniczej czy wiejskiej, a także książek, w których przystępnie i adekwatnie do wieku opisane są zmiany klimatyczne.

Ciekawym pomysłem (dla nieco starszych dzieci) może okazać się własne tworzenie zabawek z przedmiotów, które już nie nadają się do użytku (upcycling). Rodzice powinni też zadbać, by kupowane przez nich zabawki były przyjazne środowisku.

– Warto podkreślić, że opiekunowie i nauczyciele pełnią kluczową rolę w rozwijaniu świadomości ekologicznej dzieci, ponieważ są pierwszymi osobami stanowiącymi wzór do naśladowania – podsumowuje Dorota Maciejec.

Źródło:
Badanie LEGO Play Well 2022 (Wszystkie wyniki raportu, o ile nie zaznaczono inaczej, zostały zebrane od 32 781 rodziców i 24 593 dzieci w wieku 5-12 lat za pomocą 20-minutowego badania ilościowego online przeprowadzonego w 35 krajach na początku 2022 roku).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji