Jak zwracać się do uczniów niebinarnych? Ordo Iuris pisze poradnik zaimkowy, odpowiada mu LGBTplusME

Katarzyna Mazur
Czy da się znaleźć balans między wolnością wyznania a poszanowaniem tożsamości uczniów?
Czy da się znaleźć balans między wolnością wyznania a poszanowaniem tożsamości uczniów? freepik.com
Instytut Ordo Iuris opublikował poradnik dla nauczycieli, w którym wyjaśnia, jak radzić sobie z żądaniami uczniów dotyczącymi używania imion i zaimków niezgodnych z płcią biologiczną, podkreślając, że nauczyciele nie są do tego zobowiązani. Niejako w odpowiedzi LGBTplusMe przypomina swój poradnik, który omawia prawa młodzieży transpłciowej, kładąc nacisk na ochronę tożsamości płciowej, równość i wsparcie psychologiczne w środowisku szkolnym.

Spis treści

Poradnik prawników Ordo Iuris przeciwko „genderyzmowi” w szkole

Instytut Ordo Iuris opublikował poradnik dla zaniepokojonych nauczycieli, który ma pomóc w reagowaniu na kwestie związane z używaniem imion i zaimków niezgodnych z płcią biologiczną uczniów. Poradnik zatytułowany „Gdy Kasia twierdzi, że jest Tomkiem” podkreśla, że nauczyciele nie są zobowiązani do stosowania takich form i że odmowa nie stanowi dyskryminacji. Dokument zwraca uwagę na prawa nauczycieli, w tym wolność sumienia i religii i dostarcza im argumentów prawnych przygotowanych przez prawników Ordo Iuris. Poradnik dostępny jest nieodpłatnie w szkołach i online.

niebinarność - zdjęcie symboliczne
Czy da się znaleźć balans między wolnością wyznania a poszanowaniem tożsamości uczniów? freepik.com

Ci, którzy łączą kwestie respektowania tożsamości płciowej z ochroną własnych przekonań religijnych i moralnych, mogą go uznać za ważny w kontekście wolności sumienia. Jednak krytycy mogą postrzegać takie działania jako sprzyjające wykluczeniu i stygmatyzacji osób transpłciowych, szczególnie w środowisku szkolnym, gdzie akceptacja i wsparcie odgrywają istotną rolę dla zdrowia psychicznego uczniów. Okazuje się, że znalezienie balansu między wolnością wyznania a poszanowaniem tożsamości uczniów może być wyzwaniem.

Kontrowersyjne treści w poradniku zaimkowym Ordo Iuris

Chociaż materiał przygotowany przez Instytut Ordo Iuris podkreśla aspekty prawne związane z zagadnieniem tożsamości, można dostrzec pewne nieścisłości oraz potencjalnie kontrowersyjne założenia, które można poddawać dyskusji.

  • Rozdzielanie tożsamości prawnej od tożsamości osobistej

Dokument opiera się na prawnym podejściu do tożsamości, uznając akty stanu cywilnego za podstawę dla imion i płci. Tymczasem współczesne podejście do tożsamości płciowej uwzględnia fakt, że płeć może być rozumiana nie tylko w kategoriach biologicznych, ale także psychologicznych i społecznych. Podkreślanie tylko biologicznego aspektu tożsamości może prowadzić do ignorowania potrzeb uczniów transpłciowych i niebinarnych.

  • Zagadnienia dotyczące dyskryminacji

W poradniku stwierdza się, że odmowa używania preferowanych zaimków i imienia nie stanowi dyskryminacji, ponieważ nauczyciele mają prawo opierać się na dokumentach urzędowych. To podejście może jednak być sprzeczne z zasadami równego traktowania i antydyskryminacji, szczególnie w kontekście rosnącej liczby krajów oraz instytucji międzynarodowych, które uznają zaimki zgodne z tożsamością płciową za część praw osobistych i godności człowieka. W takim ujęciu odmowa mogłaby być postrzegana jako forma dyskryminacji ze względu na tożsamość płciową.

  • Zasada wolności sumienia i religii

Poradnik podkreśla wolność sumienia i religii nauczycieli jako prawo chroniące ich przed koniecznością używania zaimków i imion niezgodnych z dokumentami uczniów. Jednak to podejście może rodzić konflikty z innymi prawami, szczególnie z zasadami równości i niedyskryminacji.

  • Stereotypowe podejście do młodzieży transpłciowej

W niektórych fragmentach poradnika pojawiają się tezy o „społecznej epidemii” czy „zarażeniu rówieśniczym”, co może sugerować, że transpłciowość jest jedynie wynikiem wpływu otoczenia, a nie autentycznym przeżyciem osób. Takie podejście może być uznane za uproszczone i krzywdzące, zwłaszcza wobec badań naukowych, które wskazują na złożoność kwestii tożsamości płciowej i jej głębokie podłoże psychologiczne.

  • Brak uwzględnienia międzynarodowych standardów

Dokument odwołuje się głównie do polskich przepisów prawnych, a nie wspomina o międzynarodowych standardach ochrony praw człowieka, takich jak wytyczne ONZ czy Unii Europejskiej, które coraz częściej uznają prawa osób transpłciowych, w tym prawo do używania preferowanych zaimków, jako część praw człowieka.

Podsumowując, poradnik zawiera podejście, które w znacznym stopniu opiera się na prawnych i biologicznych aspektach płci, ale nie uwzględnia w pełni złożoności kwestii tożsamości płciowej i współczesnych standardów równościowych.

Poradnik LGBTplusMe o prawach młodzieży transpłciowych

Na stronie LGBTplusMe znajdziemy dokument „Prawa młodzieży transpłciowej w świetle Karty Praw Podstawowych UE”, który jest kompleksowym źródłem informacji na temat praw młodzieży transpłciowej w szkołach. Dokument opiera się na przepisach międzynarodowych, w tym Karcie Praw Podstawowych UE, i ma na celu wspieranie młodzieży transpłciowej, promowanie równości oraz zapobieganie dyskryminacji i przemocy.

Obejmuje takie kwestie jak prawo do używania imion i zaimków zgodnych z tożsamością płciową, dostęp do wsparcia psychologicznego oraz tworzenie bezpiecznego środowiska edukacyjnego. Pomaga zrozumieć, jak te prawa można egzekwować w codziennej praktyce szkolnej. Omawia takie zagadnienia jak:

  • Prawo do tożsamości płciowej: tożsamość płciowa to podstawowe prawo człowieka. Dokument podkreśla, że osoby transpłciowe mają prawo do życia w zgodzie ze swoją tożsamością, a prawo to obejmuje zarówno życie prywatne, jak i publiczne.
  • Używanie właściwych zaimków: młodzież transpłciowa ma prawo do bycia określaną zaimkami zgodnymi z ich tożsamością płciową. Niewłaściwe użycie imion czy zaimków (tzw. deadname) może stanowić naruszenie ich godności i może być traktowane jako dyskryminacja​.
  • Korzystanie z odpowiednich łazienek: osoby transpłciowe mają prawo korzystać z łazienek zgodnych z ich tożsamością płciową. Szkoły powinny dążyć do zapewnienia dostępu do neutralnych płciowo toalet, aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo tych uczniów.
  • Prawo do uczestniczenia w odpowiednich grupach zajęć, takich jak WF: młodzież transpłciowa ma prawo do uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego zgodnych z ich tożsamością płciową. Szkoły muszą dbać o to, by unikać dyskryminacji i tworzyć komfortowe warunki dla wszystkich uczniów.
  • Prawo do używania właściwych dokumentów: dokumentacja szkolna, w tym legitymacje i świadectwa, powinna odzwierciedlać tożsamość płciową uczniów. W wielu przypadkach, osoby transpłciowe są zmuszone używać dokumentów zawierających ich deadname, co może prowadzić do stresu i dyskryminacji.
  • Kontekst prawny w Polsce: choć polskie prawo nie przewiduje jeszcze kompleksowych regulacji dotyczących uzgodnienia płci dla osób niepełnoletnich, szkoły mają obowiązek wspierać uczniów transpłciowych w zakresie ich tożsamości płciowej, stosując najlepsze praktyki, które minimalizują dyskryminację.

Czytaj także:Trzeba przede wszystkim pokazywać, że człowiek jest człowiekiem – rozmowa z posłem Józefaciukiem

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

od 7 lat
Wideo

Wspomnienia Polaków związane z powrotem do szkoły - sonda

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji