Krótsze lekcje lub nauczanie zdalne we wrześniu 2024? Taki scenariusz jest realny

Magdalena Ignaciuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Powrót do szkół już niebawem. Coraz cieplejsze dni września stają się bardziej uciążliwe, wpływając na komfort uczniów i nauczycieli. Czy w związku z rosnącymi temperaturami można skrócić lekcje lub przejść na nauczanie zdalne? Co mówią przepisy w tej kwestii? Sprawdzamy, jakie kroki mogą podjąć szkoły, aby zapewnić bezpieczeństwo i wygodę uczniom.

Spis treści

Rosnące temperatury we wrześniu. Jakie opcje mają szkoły?

Wrzesień w Polsce od kilku lat charakteryzuje się coraz wyższymi temperaturami, które mogą utrudniać uczniom skupienie i komfort podczas nauki. Problem ten jest szczególnie odczuwalny w szkołach, które nie są wyposażone w klimatyzatory, a gdy pojawia się wiatrak (często zakupiony przez nauczycieli lub rodziców), robi się luksusowo. Wysoka temperatura to duże utrudnienie. Czy szkoły mają prawo skracać lekcje z powodu upału, a może nawet przejść na nauczanie zdalne?

Zbyt wysoka temperatura może być przyczyną skrócenia lub odwołania lekcji?
Zbyt wysoka temperatura może być przyczyną skrócenia lub odwołania lekcji? freepik.com

Przeczytaj też: Nauczyciele bez kwalifikacji. W taki sposób dyrektorzy łatają dziury kadrowe

Co mówią na ten temat przepisy?

Zgodnie z przepisami oświatowymi, dyrektor szkoły ma pewne możliwości dostosowania trybu nauczania do panujących warunków atmosferycznych. Jeśli temperatura w klasach przekracza komfortowe poziomy, co może wpłynąć negatywnie na zdrowie i samopoczucie uczniów, dyrektor może podjąć decyzję o skróceniu lekcji. Zasady te zostały określone w przepisach dotyczących organizacji roku szkolnego, które przewidują różne scenariusze, w tym skracanie czasu trwania lekcji lub nawet odwołanie zajęć.

„Przepisy oświatowe wprost nie wskazują górnej granicy temperatury, która warunkuje zawieszenie zajęć w szkołach czy placówkach. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli wystąpiły na danym terenie zdarzenia inne niż określone w ust. 2a, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów” i jak uzasadniało MEN w komunikacie opublikowanym w 2019 roku, za zdarzenie zagrażające zdrowiu uczniów można uznać wysokie temperatury.

Skrócenie lekcji z powodu zbyt wysokich temperatur

Jedną z podstawowych możliwości, jaką mają szkoły, jest skrócenie czasu trwania lekcji, co może pomóc w ograniczeniu czasu spędzanego przez uczniów w przegrzanych pomieszczeniach. W praktyce oznacza to, że lekcje mogą trwać np. 30 minut zamiast standardowych 45 minut. W rozporządzeniu ws. szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli uregulowano kwestię dotyczącą skrócenia lekcji w uzasadnionych przypadkach.

„W uzasadnionych przypadkach lekcję można skrócić do minimum 30 minut, ale zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć” – informowało MEN.

Czy możliwe jest przejście na nauczanie zdalne?

Taki scenariusz może być brany pod uwagę, jeśli warunki pogodowe uniemożliwiają prowadzenie zajęć w budynkach szkolnych. Przepisy oświatowe pozwalają na elastyczne podejście w kwestii organizacji zajęć, jednak każda decyzja o zmianie trybu nauczania musi być dokładnie przemyślana i oparta na bieżącej sytuacji.

Nauka zdalna, zgodnie z ustawą o prawie oświatowym, a także rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 roku, może zostać przywrócona w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu uczniów, a więc w razie wystąpienia na danym terenie:

  • zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  • temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
  • zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  • nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt 1-3.

Dyrektorzy muszą być przygotowani na szybkie działania, aby zapewnić uczniom i nauczycielom warunki do pracy. Decyzje o skróceniu lekcji lub ewentualnym przejściu na nauczanie zdalne muszą być podejmowane z myślą o dobru uczniów, w oparciu o obowiązujące przepisy i aktualne warunki pogodowe.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji