Spis treści
Nie tylko religia. Nawet WF uczy wartości
Wprowadzenie ucznia w świat wartości, nauczanie ich rozpoznawania i adekwatnego reagowania, kształtowanie wrażliwości moralnej – to cele, jakie wpisane są w kształcenie ogólne na każdym etapie szkoły, niezależnie od tego, czy jej uczniowie uczęszczają na lekcje religii, czy nie. Opinia przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego, jakoby w szkole nie było poza lekcjami religii przestrzeni na to, aby o wartościach uczyć i rozmawiać, stoi w sprzeczności z ideą edukacji.
W podstawie programowej szkoły podstawowej czytamy:
Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: 1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, dbania o środowisko przyrodnicze, w tym klimat, w skali lokalnej i globalnej, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); (...) 11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość; (...)13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
W program szkół średnich wpisane jest kształtowanie wrażliwości moralnej i społecznej. W podstawie przeczytamy między innymi:
W procesie kształcenia ogólnego liceum ogólnokształcące i technikum kształtują u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi i środowiska przyrodniczego, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.
Kształcenie i wychowanie w liceum ogólnokształcącym i technikum sprzyja rozwijaniu w uczniach postaw obywatelskich, patriotycznych, społecznych i dbałości o środowisko przyrodnicze. Zadaniem szkoły jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat. Szkoła dba o wychowanie młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska, w tym klimatu, oraz rozwija zainteresowanie ekologią.
Założenia te i cele realizowane są na różnych przedmiotach, począwszy od godziny wychowawczej, przez język polski, historię i na wychowaniu fizycznym skończywszy. Oto przegląd niektórych wartości wpisanych w podstawy programowe wybranych przedmiotów ogólnokształcących:
- Język polski. Uczniowie uczą się wartości takich jak prawda, dobro, piękno, szacunek dla człowieka i przyrody. Literatura staje się narzędziem do rozwijania empatii i zrozumienia innych ludzi, a także szacunku dla dziedzictwa kulturowego.
- Historia. Przedmiot ten promuje wartości patriotyzmu, sprawiedliwości, solidarności, odpowiedzialności i wolności. Kształci również postawy szacunku dla innych kultur i narodów, a także umiejętność krytycznego myślenia o przeszłości.
- Wiedza o społeczeństwie. Nauczanie kładzie nacisk na obywatelskie wartości, takie jak szacunek, odpowiedzialność społeczna, praworządność, wolność i solidarność. Uczniowie uczą się współpracy i funkcjonowania w grupach społecznych.
- Etyka. Zajęcia z etyki wprowadzają uczniów w świat uniwersalnych wartości, takich jak uczciwość, sprawiedliwość, odpowiedzialność, altruizm, i szacunek dla godności człowieka. Obejmują szeroką refleksję nad uniwersalnymi zasadami moralnymi.
- Wychowanie fizyczne. Kształtuje wartości takie jak fair play, współpraca, szacunek do innych oraz odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Plastyka i muzyka. Wzmacniają wartości związane z szacunkiem dla dziedzictwa kulturowego, twórczością i ekspresją artystyczną. Rozwijają umiejętność współpracy w grupach i indywidualną odpowiedzialność za działania twórcze.
- Biologia. Podkreśla wartość ochrony życia i środowiska naturalnego, odpowiedzialność za zasoby naturalne oraz szacunek dla różnorodności biologicznej. Kształtuje także empatię wobec innych form życia.
- Geografia. Uczy odpowiedzialności za środowisko naturalne, promuje zrównoważony rozwój oraz buduje poczucie tożsamości lokalnej i narodowej, kładąc nacisk na szacunek dla środowiska.
- Język obcy. Kształtuje tolerancję, otwartość na inne kultury, odpowiedzialność za słowo, współpraca – kształtowanie postaw międzykulturowych i komunikacyjnych.
- Godzina wychowawcza. Zapewnia wsparcie moralne i rozwój społeczny uczniom. Uczy szacunku, empatii, odpowiedzialności, patriotyzmu, świadomości obywatelskiej i funkcjonowania w społeczności i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
Kto powinien uczyć wartości w szkole? Weź udział w sondzie
Abstrahując od tego, czy lekcje religii powinny odbywać się w szkole, czy nie, zapraszamy do wyrażenia swojego zdania na temat tego, jaki charakter powinny mieć te lekcji i kto, tak naprawdę, powinien uczyć wartości dzieci. Zachęcamy także do zostawienia komentarza, jeśli którekolwiek z poniższych pytań okaże się niewyczerpujące.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?