Kto powinien uczyć wartości w szkole? Weź udział w sondzie o lekcjach religii

Katarzyna Mazur
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, bp Wojciech Osial, zwrócił uwagę na wychowawczy potencjał lekcji religii, podkreślając, że „w szkole właściwie nie ma dziś przestrzeni do mówienia o wartościach i zasadach moralnych”. Tymczasem „wprowadzenie uczniów w świat wartości” jest pierwszym celem kształcenia ogólnego wpisanym w podstawę programową szkoły. Wartości moralne, etyczne i społeczne są obecne na każdym etapie edukacji i na wielu przedmiotach, a szkoła w pełni uczestniczy w ich przekazywaniu poza kontekstem religijnym.

Spis treści

Nie tylko religia. Nawet WF uczy wartości

Wprowadzenie ucznia w świat wartości, nauczanie ich rozpoznawania i adekwatnego reagowania, kształtowanie wrażliwości moralnej – to cele, jakie wpisane są w kształcenie ogólne na każdym etapie szkoły, niezależnie od tego, czy jej uczniowie uczęszczają na lekcje religii, czy nie. Opinia przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego, jakoby w szkole nie było poza lekcjami religii przestrzeni na to, aby o wartościach uczyć i rozmawiać, stoi w sprzeczności z ideą edukacji.

religia w szkole - sonda - zdjęcie poglądowe przedstawiające krzyż na tablicy
Religia nie ma monopolu na nauczanie wartości. Jest ono wpisane w podstawę programową większości przedmiotów SE

W podstawie programowej szkoły podstawowej czytamy:

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: 1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, dbania o środowisko przyrodnicze, w tym klimat, w skali lokalnej i globalnej, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); (...) 11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość; (...)13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

W program szkół średnich wpisane jest kształtowanie wrażliwości moralnej i społecznej. W podstawie przeczytamy między innymi:

W procesie kształcenia ogólnego liceum ogólnokształcące i technikum kształtują u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi i środowiska przyrodniczego, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.

Kształcenie i wychowanie w liceum ogólnokształcącym i technikum sprzyja rozwijaniu w uczniach postaw obywatelskich, patriotycznych, społecznych i dbałości o środowisko przyrodnicze. Zadaniem szkoły jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat. Szkoła dba o wychowanie młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska, w tym klimatu, oraz rozwija zainteresowanie ekologią.

Założenia te i cele realizowane są na różnych przedmiotach, począwszy od godziny wychowawczej, przez język polski, historię i na wychowaniu fizycznym skończywszy. Oto przegląd niektórych wartości wpisanych w podstawy programowe wybranych przedmiotów ogólnokształcących:

  • Język polski. Uczniowie uczą się wartości takich jak prawda, dobro, piękno, szacunek dla człowieka i przyrody. Literatura staje się narzędziem do rozwijania empatii i zrozumienia innych ludzi, a także szacunku dla dziedzictwa kulturowego.
  • Historia. Przedmiot ten promuje wartości patriotyzmu, sprawiedliwości, solidarności, odpowiedzialności i wolności. Kształci również postawy szacunku dla innych kultur i narodów, a także umiejętność krytycznego myślenia o przeszłości.
  • Wiedza o społeczeństwie. Nauczanie kładzie nacisk na obywatelskie wartości, takie jak szacunek, odpowiedzialność społeczna, praworządność, wolność i solidarność. Uczniowie uczą się współpracy i funkcjonowania w grupach społecznych.
  • Etyka. Zajęcia z etyki wprowadzają uczniów w świat uniwersalnych wartości, takich jak uczciwość, sprawiedliwość, odpowiedzialność, altruizm, i szacunek dla godności człowieka. Obejmują szeroką refleksję nad uniwersalnymi zasadami moralnymi.
  • Wychowanie fizyczne. Kształtuje wartości takie jak fair play, współpraca, szacunek do innych oraz odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych.
  • Plastyka i muzyka. Wzmacniają wartości związane z szacunkiem dla dziedzictwa kulturowego, twórczością i ekspresją artystyczną. Rozwijają umiejętność współpracy w grupach i indywidualną odpowiedzialność za działania twórcze.
  • Biologia. Podkreśla wartość ochrony życia i środowiska naturalnego, odpowiedzialność za zasoby naturalne oraz szacunek dla różnorodności biologicznej. Kształtuje także empatię wobec innych form życia.
  • Geografia. Uczy odpowiedzialności za środowisko naturalne, promuje zrównoważony rozwój oraz buduje poczucie tożsamości lokalnej i narodowej, kładąc nacisk na szacunek dla środowiska.
  • Język obcy. Kształtuje tolerancję, otwartość na inne kultury, odpowiedzialność za słowo, współpraca – kształtowanie postaw międzykulturowych i komunikacyjnych.
  • Godzina wychowawcza. Zapewnia wsparcie moralne i rozwój społeczny uczniom. Uczy szacunku, empatii, odpowiedzialności, patriotyzmu, świadomości obywatelskiej i funkcjonowania w społeczności i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.

Kto powinien uczyć wartości w szkole? Weź udział w sondzie

Abstrahując od tego, czy lekcje religii powinny odbywać się w szkole, czy nie, zapraszamy do wyrażenia swojego zdania na temat tego, jaki charakter powinny mieć te lekcji i kto, tak naprawdę, powinien uczyć wartości dzieci. Zachęcamy także do zostawienia komentarza, jeśli którekolwiek z poniższych pytań okaże się niewyczerpujące.

Trwa głosowanie...

Jaki charakter powinny mieć lekcje religii w szkołach?

Trwa głosowanie...

Czy uważasz, że odpowiedzialność za nauczanie wartości w szkołach powinno spoczywać głównie na lekcjach religii?

Trwa głosowanie...

Czy dostrzegasz rolę innych przedmiotów niż religia (jak np. język polski) w kształtowaniu postaw i wartości?

Trwa głosowanie...

Na jakich przedmiotach w szkole, poza religią, Twoim zdaniem powinno się kłaść największy nacisk na wartości moralne

Trwa głosowanie...

Największy wpływ na kształtowanie wartości u dzieci powinna mieć...

Trwa głosowanie...

Czy zgadzasz się, że wartości moralne można kształtować poza kontekstem religijnym?

Trwa głosowanie...

Czy stopnie z lekcji religii powinny wliczać się do średniej ocen?

Trwa głosowanie...

Czy popierasz rozporządzenie MEN umożliwiające tworzenie grup łączonych na lekcjach religii?

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji