Spis treści
Język łaciński jako drugi język obcy. Co się zmienia?
Minister edukacji podpisał już rozporządzenia, które wprowadzają zmiany w podstawach programowych. Pojawi się nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych (biznes i zarządzanie), zmiany w zakresie nauczania techniki i gry w kanonie tekstów omawianych na języku polskim.
Nowością jest także możliwość wybrania łaciny jako drugiego języka obcego. Dotychczas przedmiot o nazwie łacina i kultura antyczna można było wybrać w szkołach ponadpodstawowych jako tzw. rozszerzenie. W tym zakresie nic się nie zmienia. Dochodzi jednak druga opcja. Uczeń zainteresowany zagadnieniami związanymi z kulturą antyczną będzie mógł wybrać język łaciński jako drugi język obcy, np. zamiast kolejnego języka nowożytnego (niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego itd.).
Jak informuje Ministerstwo Edukacji i Nauki takie rozwiązanie podyktowane jest działaniem na rzecz szerszego udostępniania założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
– Znajomość języka łacińskiego, a więc umiejętność obcowania z tekstami, spuścizną naszych przodków jest naszym dobrem narodowym. Zatem przedmiotem troski władz i wszystkich obywateli powinno być dbanie o to, by w Polsce nie zabrakło ludzi zdolnych do zgłębiania, interpretowania, tłumaczenia, katalogowania i upowszechniania wiedzy o tym dorobku, ale także korzyści, jakie daje nauka języka łacińskiego (uczy logiki, myślenia, kultury, jest również ogromną pomocą w nauce języków obcych nowożytnych) – czytamy na stronie ministerialnej.
Łacina także w podstawówce. Na jakich zasadach?
Zmiana ta obowiązywać będzie uczniów szkół podstawowych (klasy VII i VIII), którzy dotychczas nie mieli możliwości obcowania z tym językiem w szkole. Czego uczniowie będą uczyć się na języku łacińskim?
W podstawie programowej przewidzianej dla tego przedmiotu znalazły się następujące kwestie (wymagania szczegółowe):
- Znajomość 500 najczęściej używanych łacińskich słów;
- Rozpoznawanie form z zakresu gramatyki języka łacińskiego;
- Rozpoznawanie zjawisk składniowych z zakresu gramatyki języka łacińskiego (m.in. zdania z orzeczeniem imiennym, podstawowe spójniki zdań współrzędnych, bezprzyimkowe użycie nazw miast);
- Rozumienie prostych wypowiedzi pisemnych w języku łacińskim;
- Rozumienie znaczenia najczęściej używanych łacińskich zwrotów i sentencji;
- Korzystanie ze źródeł informacji dotyczących języka łacińskiego;
- Znajomość specyfiki kultury antycznej (charakterystyczne motywy, toposy, tematy itd.).
Zgodnie z podstawą programową nauczyciele powinni pokazywać uczniom aktualność języka łacińskiego jako kodu kulturowego elit w historii kultury świata zachodniego ostatnich 2000 lat, a także wyjaśniać, że nauka języka służy poszerzeniu rozumienia świata i spotkaniu z inną kulturą.
Język łaciński w szkole średniej. Będą różne warianty
Z kolei uczniowie szkół średnich zainteresowani tematyką antyczną mogą zdecydować się na jeden z trzech wariantów:
- Nauka języka łacińskiego i kultury antycznej w zakresie podstawowym;
- Nauka języka łacińskiego i kultury antycznej w zakresie rozszerzonym;
- Nauka języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
W podstawie programowej określono także, jak miałaby wyglądać trzecia opcja. Po określonym etapie nauki uczeń musi być zaznajomiony z następującymi kwestiami:
- Formami gramatycznymi języka łacińskiego (m.in. formy fleksyjne rzeczowników regularnych deklinacji I–V, formy podstawowe czasowników koniugacji I–IV, a także strona bierna i czynna, formy imiesłowów, gerundium);
- Składnią gramatyki języka łacińskiego (m.in. zdania z orzeczeniem imiennym, strukturę składniową zdania w stronie czynnej i biernej, spójniki zdań współrzędnych, zdania podrzędne: zdania okolicznikowe celu, przyczyny, przyzwolenia, czasu, zdania warunkowe, skutkowe i dopełnieniowe);
- Najważniejszymi wariantami wymowy łacińskiej;
- Przełożeniem tekstu łacińskiego na język polski;
- Umiejętność korzystania ze źródeł informacji dotyczących języka łacińskiego.
- Wiedzą na temat kultur i społeczeństw antycznych i późniejszych, korzystających z dorobku antycznego.
Inaczej przedstawia się sytuacja, gdy uczeń wybrał język łaciński jako drugi język obcy już w podstawówce, a w szkole średniej kontynuuje tę naukę. Wówczas wymagania są wzbogacone o bardziej zaawansowane zagadnienia.
Język łaciński jako drugi język obcy. Kto będzie mógł go uczyć?
W związku z tym, że szkoły będą mogły zwiększyć swoją ofertę w zakresie nauczania języka łacińskiego, pojawiają się pytania, kto będzie mógł uczyć tego przedmiotu i czy znajdą się chętni nauczyciele. Uprawnienia do nauki będą miały najprawdopodobniej osoby, które obecnie uczą łaciny i kultury antycznej w szkołach średnich. Obecnie trudno jednoznacznie stwierdzić, czy znajdą się zarówno uczniowie chętni, by uczyć się języka łacińskiego jako obcego, jak i nauczyciele (przede wszystkim ci uczący w szkołach podstawowych).
Łacina jako język obcy wkrótce na maturze
W związku z wprowadzoną zmianą za kilka lat łacinę jako język obcy będzie można zdawać na maturze. Pierwszy taki egzamin odbędzie się w roku szkolnym 2026/2027. Poza tą możliwością maturzyści wciąż będą mogli zdecydować się na wybór tzw. rozszerzenia z łaciny i kultury antycznej.
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?