Ławki w klasie – jak je ustawić, żeby stworzyć przyjazną przestrzeń edukacyjną

Katarzyna Mazur
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Krzesła i ławki w klasie to coś więcej niż meble – to narzędzia, które mogą znacząco wpływać na organizację przestrzeni do nauki. Przesuwając je w odpowiedni sposób, można stworzyć zupełnie nową atmosferę, która może sprzyjać lepszej koncentracji lub zwiększać współpracę między uczniami. Istnieje wiele różnych układów stołów i krzeseł, z których każdy ma swoje unikalne zalety, wady i konkretne zastosowanie. Warto dobrać taki, który najlepiej odpowiada twojemu stylowi nauczania, specyfice przedmiotu oraz indywidualnym potrzebom uczniów.

Spis treści

Dlaczego warto przestawiać ławki?

Prosta zmiana organizacji ławek w klasie może znacząco wpłynąć na koncentrację uczniów. Przearanżowanie przestrzeni pozwala na dostosowanie środowiska edukacyjnego do specyficznych potrzeb danej lekcji, może pomóc w zminimalizowaniu rozpraszaczy i ułatwić skupienie.

Na przykład, układ z indywidualnymi stanowiskami pracy, w którym każdy uczeń ma własną, odizolowaną przestrzeń, sprzyja głębszemu zaangażowaniu w zadania wymagające intensywnej koncentracji. Z kolei zmiana układu na bardziej otwarty, jak na przykład układ w kształcie litery U zwiększa interakcję i sprzyja aktywnemu uczestnictwu w zajęciach. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze układy wraz z przykładami zastosowania, wadami i zaletami.

Układ tradycyjny

tradycyjny układ ławek - schemat
Układ tradycyjny sprzyja pracy samodzielnej lub w parach SE
  • Opis: Stoły i krzesła są ustawione w równoległych rzędach, zwróconych w stronę tablicy lub biurka nauczyciela.
  • Zastosowanie: Ten układ sprzyja indywidualnej pracy oraz sytuacjom, w których kluczowe jest skupienie uwagi na nauczycielu. Ułatwia prowadzenie wykładów i prezentacji.
  • Zalety: Usprawnia utrzymanie porządku, umożliwia łatwe monitorowanie uczniów.
  • Wady: Ogranicza interakcje między uczniami i może zmniejszać zaangażowanie w dyskusje.

Układ laboratoryjny

Układ laboratoryjny ławek
Układ laboratoryjny sprzyja pracy w parach SE
  • Opis: Uczniowie siedzą naprzemiennie po dwóch stronach ławki. Zachowuje swoją przestrzeń, a jednocześnie są do siebie zwróceni twarzami.
  • Zastosowanie: Układ idealny do pracy w parach, gdzie uczniowie mogą wspólnie pracować nad zadaniami, wymieniać się pomysłami, uczyć się od siebie nawzajem lub prowadzić konwersację.
  • Zalety: Umożliwia intensywną współpracę.
  • Wady: Może prowadzić do rozproszenia uwagi i zwiększenia hałasu, utrudnia korzystanie z tablicy.

Układ bliźniaczy

Układ bliźniaczy ławek - schemat
Układ bliźniaczy wykorzystywany jest do pracy w niewielkich grupach SE
  • Opis: Stoły są ustawione w pary, z uczniami siedzącymi obok siebie.
  • Zastosowanie: Idealny do pracy grupowej w niewielkich zespołach.
  • Zalety: Sprzyja współpracy i dzieleniu się pomysłami w grupach.
  • Wady: Może prowadzić do zwiększonego hałasu i rozproszenia uwagi. Może ograniczać możliwość korzystania z tablicy.

Układ w literę L

Układ ławek w literę L - schemat
Układ w literę L sprzyja pracy w różnorodnych grupach SE
  • Opis: Stoły są ustawione w kształt litery L, co pozwala na różne konfiguracje grupowe.
  • Zastosowanie: Umożliwia elastyczne dostosowanie przestrzeni do różnych potrzeb grupowych, świetnie nadaje się do pracy w stacjach lub do zadań, wymagających dołączania się do różnych grup.
  • Zalety: Łatwy do modyfikacji, umożliwia różnorodną pracę grupową.
  • Wady: Może być trudny do zorganizowania w ograniczonej przestrzeni. Utrudnia korzystanie z tablicy.

Układ w jodełkę

układ ławek w jodełką schemat
Układ w jodełkę umożliwia jednoczesną pracę w zespołach i korzystanie z tablicy SE
  • Opis: Ławki są połączone i ustawione ukośnie, co zapewnia dobrą widoczność tablicy oraz nauczyciela, jednocześnie sprzyjając pracy grupowej.
  • Zastosowanie: Idealny do zajęć wymagających współpracy, gdzie ważne jest utrzymanie kontaktu wzrokowego z nauczycielem.
  • Zalety: Umożliwia jednoczesne prowadzenie prezentacji i pracę w grupach.
  • Wady: Może być trudniejszy do skonfigurowania w mniejszych salach.

Układ zespołowy

zespołowoy układ ławek - schemat
Układ zespołowy przeznaczony jest do pracy w dużych zespołach SE
  • Opis: Stoły są połączone w kwadraty, co pozwala na pracę w większych zespołach.
  • Zastosowanie: Przeznaczony do dużych projektów grupowych, wymagających współpracy i dzielenia się zadaniami.
  • Zalety: Umożliwia pracę w dużych grupach.
  • Wady: Może prowadzić do zwiększenia hałasu i utrudniać utrzymanie porządku.

Układ swobodny

Swobodny układ ławek - schemat
Układ swobodny można wykorzystać do indywidualizacji nauczania SE
  • Opis: Stoły i krzesła są ustawione w dowolny sposób, bez narzuconego porządku.
  • Zastosowanie: Idealny do zajęć, które wymagają kreatywności i elastyczności, takich jak projekty artystyczne czy praca nad różnorodnymi zadaniami.
  • Zalety: Umożliwia dużą swobodę i kreatywność w organizacji przestrzeni.
  • Wady: Może prowadzić do chaosu, jeśli nie jest odpowiednio zarządzany.

Układ w kształcie litery U

Układ ławek w literę u - schemat
Układ w literę U pozwala nauczycielowi na swobodny dostęp do uczniów SE
  • Opis: Stoły są ustawione w kształcie litery U, co pozwala na otwartą przestrzeń pośrodku. Taki układ jest szczególnie efektywny podczas warsztatów, dyskusji i prezentacji, gdzie zarówno prowadzący, jak i uczestnicy mogą się widzieć i łatwo komunikować ze sobą nawzajem. Taki układ sprzyja również angażowaniu uczestników w rozmowy oraz prezentacje.
  • Zalety: Umożliwia nauczycielowi łatwy dostęp do wszystkich uczniów, sprzyja otwartej interakcji i współpracy między nimi. Dodatkowo, przestrzeń w środku może być wykorzystana na prezentacje lub ćwiczenia praktyczne.
  • Wady: Wymaga dużej przestrzeni, co może ograniczać liczbę miejsc. Dla niektórych widok na nauczyciela lub materiały wizualne może być nieco ograniczony.

Układ konferencyjny

układ konferencyjny ławek - schemat
Układ konferencyjny świetnie nadaje się do burzy mózgów SE
  • Opis: Stoły są ustawione w kształcie prostokąta lub kwadratu, tworząc zamkniętą przestrzeń, wokół której siedzą uczestnicy.
  • Zastosowanie: Taki układ jest powszechnie stosowany w formalnych spotkaniach, gdzie ważne są dyskusja i wymiana informacji. Uczestnicy siedzący wokół stołu mogą swobodnie rozmawiać, co sprzyja równorzędnemu uczestnictwu w spotkaniu.
  • Zalety: Sprzyja bezpośredniej interakcji między uczestnikami, układ idealny do dyskusji i burzy mózgów.
  • Wady: Może być mniej efektywny dla dużych grup, a uczestnicy siedzący na końcach stołu mogą czuć się od siebie odizolowani​. Może utrudniać dostęp nauczyciela do uczniów. Nie sprzyja pracy indywidualnej.

Układ w szachownicę

Układ w szachownicę zapewnia uczniom indywidualną przestrzeń
Układ w szachownicę zapewnia uczniom indywidualną przestrzeń SE
  • Opis: Ławki ustawione są w niezależnych rzędach i przesunięte względem siebie tworząc układ szachownicy. Każdej przynależy jedno krzesło.
  • Zastosowanie: Układ ten jest idealny do zajęć, które wymagają indywidualnej pracy uczniów, takich jak testy, samodzielne zadania czy lekcje wymagające wysokiej koncentracji na zadaniu. Każdy uczeń ma własną przestrzeń roboczą, co minimalizuje możliwość rozpraszania się.
  • Zalety: Ograniczona interakcja z innymi uczniami pomaga w skupieniu, do zastosowania w salach, które uniemożliwiają rozsunięcie rzędów.
  • Wady: W porównaniu do innych układów, takich jak tradycyjny układ rzędowy czy układ w podkowę, ten układ może pomieścić mniej uczniów w tej samej przestrzeni.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji