Lekcje o bezpieczeństwie i elektrycznych hulajnogach? Wychowanie komunikacyjne w szkole. Są zmiany w podstawie programowej

Małgorzata Meszczyńska
Małgorzata Meszczyńska
Czy dzięki wychowaniu komunikacyjnemu uczniowie będą bezpieczniejsi na drogach? Na to liczą autorzy zmian w podstawie programowej szkolnego przedmiotu technika.
Czy dzięki wychowaniu komunikacyjnemu uczniowie będą bezpieczniejsi na drogach? Na to liczą autorzy zmian w podstawie programowej szkolnego przedmiotu technika. Fot. Pawel Relikowski / Polska Press
Wychowanie komunikacyjne od 1 września pojawi się w programie szkół podstawowych. Co prawda nie będzie to odrębny i zupełnie nowy przedmiot, tylko znajdzie się w programie podstawowej lekcji techniki. Temat bezpieczeństwa na drodze będzie poszerzony o nowe treści i przystosowany do współczesnych realiów. Dzieci poznają m.in. zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi.

Spis treści

Co to jest wychowanie komunikacyjne?

Projekt zmian w podstawach programowych przedmiotów, w którym znalazły się nowe zapisy dotyczące wychowania komunikacyjnego, został zatwierdzony. 6 lutego 2023 roku minister edukacji podpisał projekt rozporządzenia, dotyczący zmian w zakresie podstawy programowej przedmiotu o nazwie technika. Zajęcia z wychowania komunikacyjnego, które będą częścią lekcji techniki, mają obowiązywać już od 1 września 2023 roku.

Wychowanie komunikacyjne w szkole: co wolno na elektrycznej hulajnodze?

Wychowanie komunikacyjne nie jest zupełną nowością w polskiej szkole. Wcześniej już elementy takich zajęć istniały w podstawówce. Ich zwieńczeniem była możliwość zdawania egzaminu na kartę rowerową przez uczniów. W nowym projekcie tematyka została uporządkowana i zdecydowanie poszerzona. Wśród zagadnień poruszanych na lekcjach znajdą się te poświęcone elektrycznej mikromobilności, czyli m.in. hulajnogom elektrycznym i urządzeniom transportu osobistego.

Lekcje wychowania komunikacyjnego mają uporządkować i uzupełnić wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących uczestników ruchu drogowego. Dotyczyć to ma zarówno pieszych, pasażerów, jak i kierujących rowerem lub innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez dzieci młodzież w ruchu drogowym. Poza tym, że uczeń ma potrafić bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym, projekt zakłada też, że młody człowiek nabędzie wiedzę, w jaki sposób postępować podczas wypadku przy pracy oraz podczas wypadku drogowego. Uczniowie posiądą umiejętności udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej w typowych sytuacjach zagrożenia.

Jak uniknąć wypadków na drodze? O tym dzieci będą się uczyły podczas wychowania komunikacyjnego.
Jak uniknąć wypadków na drodze? O tym dzieci będą się uczyły podczas wychowania komunikacyjnego. Jarosław Jakubczak/Polska Press

Przez ulicę z nosem w komórce? To zabronione!

Położony będzie też duży nacisk na uświadomienie uczniom zagrożeń związanych z użytkowaniem smartfonów lub innych urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez jezdnię czy w trakcie jazdy rowerem lub innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez dzieci i młodzież w ruchu drogowym.

- Wychowanie komunikacyjne powinno być interdyscyplinarnym zadaniem szkoły – podkreślają autorzy projektu.

Chodzi o to, aby o edukację związaną z bezpieczeństwem w ruchu drogowym zaangażowani byli nie tylko nauczyciele prowadzący zajęcia techniki. Te kwestie powinni mieć na uwadze również prowadzący inne przedmioty.

W kontekście planowanego wprowadzenia lekcji z wychowania komunikacyjnego ciągle aktualne są zalecenia ekspertów OECD z lat 80. i 90. ubiegłego wieku, odnoszące się do edukacji dzieci:

  • Edukacja z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego powinna gwarantować, że dzieci i nastolatki nauczą się szanować fundamentalne prawo do życia człowieka, co powinno motywować młodych ludzi do rozsądnych, bezpiecznych i rozważnych postaw nie tylko na drodze, ale również w codziennym życiu.
  • Od najmłodszych lat dziecko powinno rozumieć, że prowadzenie pojazdu to nie tylko przyjemność, ale czynność, która wymaga rozsądku, poczucia odpowiedzialności, szacunku dla innych ludzi.
  • Efektywność w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może być mierzona tylko spadkiem liczby wypadków, ale głównie określoną wiedzą, dostrzeganiem ryzyka, postawą na drodze.
  • Edukacja z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może koncentrować się na przepisach ruchu drogowego, ale na kształtowaniu pozytywnych postaw w odniesieniu do bezpieczeństwa w ramach przedmiotów technicznych, nauk społecznych, etyki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wystawa "Biczowani" w galerii ORAC

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie