Lekcje o bezpieczeństwie i elektrycznych hulajnogach? Wychowanie komunikacyjne w szkole. Są zmiany w podstawie programowej

Małgorzata Meszczyńska
Czy dzięki wychowaniu komunikacyjnemu uczniowie będą bezpieczniejsi na drogach? Na to liczą autorzy zmian w podstawie programowej szkolnego przedmiotu technika.
Czy dzięki wychowaniu komunikacyjnemu uczniowie będą bezpieczniejsi na drogach? Na to liczą autorzy zmian w podstawie programowej szkolnego przedmiotu technika. Fot. Pawel Relikowski / Polska Press
Wychowanie komunikacyjne od 1 września pojawi się w programie szkół podstawowych. Co prawda nie będzie to odrębny i zupełnie nowy przedmiot, tylko znajdzie się w programie podstawowej lekcji techniki. Temat bezpieczeństwa na drodze będzie poszerzony o nowe treści i przystosowany do współczesnych realiów. Dzieci poznają m.in. zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi.

Spis treści

Co to jest wychowanie komunikacyjne?

Projekt zmian w podstawach programowych przedmiotów, w którym znalazły się nowe zapisy dotyczące wychowania komunikacyjnego, został zatwierdzony. 6 lutego 2023 roku minister edukacji podpisał projekt rozporządzenia, dotyczący zmian w zakresie podstawy programowej przedmiotu o nazwie technika. Zajęcia z wychowania komunikacyjnego, które będą częścią lekcji techniki, mają obowiązywać już od 1 września 2023 roku.

Wychowanie komunikacyjne w szkole: co wolno na elektrycznej hulajnodze?

Wychowanie komunikacyjne nie jest zupełną nowością w polskiej szkole. Wcześniej już elementy takich zajęć istniały w podstawówce. Ich zwieńczeniem była możliwość zdawania egzaminu na kartę rowerową przez uczniów. W nowym projekcie tematyka została uporządkowana i zdecydowanie poszerzona. Wśród zagadnień poruszanych na lekcjach znajdą się te poświęcone elektrycznej mikromobilności, czyli m.in. hulajnogom elektrycznym i urządzeniom transportu osobistego.

Lekcje wychowania komunikacyjnego mają uporządkować i uzupełnić wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących uczestników ruchu drogowego. Dotyczyć to ma zarówno pieszych, pasażerów, jak i kierujących rowerem lub innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez dzieci młodzież w ruchu drogowym. Poza tym, że uczeń ma potrafić bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym, projekt zakłada też, że młody człowiek nabędzie wiedzę, w jaki sposób postępować podczas wypadku przy pracy oraz podczas wypadku drogowego. Uczniowie posiądą umiejętności udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej w typowych sytuacjach zagrożenia.

Jak uniknąć wypadków na drodze? O tym dzieci będą się uczyły podczas wychowania komunikacyjnego.
Jak uniknąć wypadków na drodze? O tym dzieci będą się uczyły podczas wychowania komunikacyjnego. Jarosław Jakubczak/Polska Press

Przez ulicę z nosem w komórce? To zabronione!

Położony będzie też duży nacisk na uświadomienie uczniom zagrożeń związanych z użytkowaniem smartfonów lub innych urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez jezdnię czy w trakcie jazdy rowerem lub innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez dzieci i młodzież w ruchu drogowym.

- Wychowanie komunikacyjne powinno być interdyscyplinarnym zadaniem szkoły – podkreślają autorzy projektu.

Chodzi o to, aby o edukację związaną z bezpieczeństwem w ruchu drogowym zaangażowani byli nie tylko nauczyciele prowadzący zajęcia techniki. Te kwestie powinni mieć na uwadze również prowadzący inne przedmioty.

W kontekście planowanego wprowadzenia lekcji z wychowania komunikacyjnego ciągle aktualne są zalecenia ekspertów OECD z lat 80. i 90. ubiegłego wieku, odnoszące się do edukacji dzieci:

  • Edukacja z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego powinna gwarantować, że dzieci i nastolatki nauczą się szanować fundamentalne prawo do życia człowieka, co powinno motywować młodych ludzi do rozsądnych, bezpiecznych i rozważnych postaw nie tylko na drodze, ale również w codziennym życiu.
  • Od najmłodszych lat dziecko powinno rozumieć, że prowadzenie pojazdu to nie tylko przyjemność, ale czynność, która wymaga rozsądku, poczucia odpowiedzialności, szacunku dla innych ludzi.
  • Efektywność w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może być mierzona tylko spadkiem liczby wypadków, ale głównie określoną wiedzą, dostrzeganiem ryzyka, postawą na drodze.
  • Edukacja z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może koncentrować się na przepisach ruchu drogowego, ale na kształtowaniu pozytywnych postaw w odniesieniu do bezpieczeństwa w ramach przedmiotów technicznych, nauk społecznych, etyki.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji