Spis treści
Co to jest wychowanie komunikacyjne?
Projekt zmian w podstawach programowych przedmiotów, w którym znalazły się nowe zapisy dotyczące wychowania komunikacyjnego, został zatwierdzony. 6 lutego 2023 roku minister edukacji podpisał projekt rozporządzenia, dotyczący zmian w zakresie podstawy programowej przedmiotu o nazwie technika. Zajęcia z wychowania komunikacyjnego, które będą częścią lekcji techniki, mają obowiązywać już od 1 września 2023 roku.
Wychowanie komunikacyjne w szkole: co wolno na elektrycznej hulajnodze?
Wychowanie komunikacyjne nie jest zupełną nowością w polskiej szkole. Wcześniej już elementy takich zajęć istniały w podstawówce. Ich zwieńczeniem była możliwość zdawania egzaminu na kartę rowerową przez uczniów. W nowym projekcie tematyka została uporządkowana i zdecydowanie poszerzona. Wśród zagadnień poruszanych na lekcjach znajdą się te poświęcone elektrycznej mikromobilności, czyli m.in. hulajnogom elektrycznym i urządzeniom transportu osobistego.
Lekcje wychowania komunikacyjnego mają uporządkować i uzupełnić wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących uczestników ruchu drogowego. Dotyczyć to ma zarówno pieszych, pasażerów, jak i kierujących rowerem lub innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez dzieci młodzież w ruchu drogowym. Poza tym, że uczeń ma potrafić bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym, projekt zakłada też, że młody człowiek nabędzie wiedzę, w jaki sposób postępować podczas wypadku przy pracy oraz podczas wypadku drogowego. Uczniowie posiądą umiejętności udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej w typowych sytuacjach zagrożenia.
Przez ulicę z nosem w komórce? To zabronione!
Położony będzie też duży nacisk na uświadomienie uczniom zagrożeń związanych z użytkowaniem smartfonów lub innych urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez jezdnię czy w trakcie jazdy rowerem lub innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez dzieci i młodzież w ruchu drogowym.
- Wychowanie komunikacyjne powinno być interdyscyplinarnym zadaniem szkoły – podkreślają autorzy projektu.
Chodzi o to, aby o edukację związaną z bezpieczeństwem w ruchu drogowym zaangażowani byli nie tylko nauczyciele prowadzący zajęcia techniki. Te kwestie powinni mieć na uwadze również prowadzący inne przedmioty.
W kontekście planowanego wprowadzenia lekcji z wychowania komunikacyjnego ciągle aktualne są zalecenia ekspertów OECD z lat 80. i 90. ubiegłego wieku, odnoszące się do edukacji dzieci:
- Edukacja z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego powinna gwarantować, że dzieci i nastolatki nauczą się szanować fundamentalne prawo do życia człowieka, co powinno motywować młodych ludzi do rozsądnych, bezpiecznych i rozważnych postaw nie tylko na drodze, ale również w codziennym życiu.
- Od najmłodszych lat dziecko powinno rozumieć, że prowadzenie pojazdu to nie tylko przyjemność, ale czynność, która wymaga rozsądku, poczucia odpowiedzialności, szacunku dla innych ludzi.
- Efektywność w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może być mierzona tylko spadkiem liczby wypadków, ale głównie określoną wiedzą, dostrzeganiem ryzyka, postawą na drodze.
- Edukacja z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może koncentrować się na przepisach ruchu drogowego, ale na kształtowaniu pozytywnych postaw w odniesieniu do bezpieczeństwa w ramach przedmiotów technicznych, nauk społecznych, etyki.