„Lektury dostępne” dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są już online. Opracowali je eksperci z Uniwersytetu Warszawskiego

Barbara Wesoła
Opracowanie:
„Lektury dostępne” to sposób na przybliżenie uczniom z niepełnosprawnościami trudnych dzieł literatury ujętej w kanonie lektury szkolnych.
„Lektury dostępne” to sposób na przybliżenie uczniom z niepełnosprawnościami trudnych dzieł literatury ujętej w kanonie lektury szkolnych. 123rf.com
Lektury opracowane na multimedialnej platformie łączą różne rozumienie tekstów, dzięki czemu ograniczą wykluczenie uczniów np. niedosłyszących lub z afazją, w poznaniu i zrozumieniu literatury z kanonu szkolnych lektur. MEiN zapowiedziało, że planuje nadal współpracować z Uniwersytetem Warszawskim w opracowaniu w latach 2023-2025 podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Spis treści

Lektury szkolne dostępne dla dzieci z trudnościami w nauce

Seria „Lektury dostępne” to multimedialne książki pomocnicze do edukacji językowej i polonistycznej wraz z odpowiadającymi im materiałami ćwiczeniowymi, które służą utrwalaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Zostały opracowane z myślą o uczniach:

  • mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu,
  • dzieci niesłyszących,
  • słabosłyszących,
  • z niepełnosprawnością intelektualną,
  • z autyzmem,
  • z afazją.

Cykl został opracowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki przez zespół doświadczonych ekspertów współpracujących z Pracownią Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. W przygotowaniu tłumaczeń na polski język migowy (PJM) uczestniczyli głusi użytkownicy tego języka będący wykładowcami Uniwersytetu Warszawskiego.

Formy opracowania lektur dla uczniów z potrzebami edukacyjnymi

Seria to pierwsze w Polsce multimedialne lektury szkolne łączące różne sposoby rozumienia tekstu:

  • tekst czytany,
  • tekst migany w polskim języku migowym (PJM),
  • tekst łatwy do czytania (ETR),
  • tekst wspomagany komunikacją wykorzystującą symbole (tablice komunikacyjne wykorzystujące piktogramy PCS),
  • historia obrazkowa z tekstem – komiks.

– Mamy 60 tytułów lektur wraz z materiałami ćwiczeniowymi - poinformowała rzecznik prasowa MEiN Adrianna Całus-Polak. – Nadal planujemy współpracować z UW w dziedzinie nauczania polegającego na opracowaniu w latach 2023-2025 podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz książek pomocniczych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych: mających trudności w uczeniu lub komunikowaniu się, w tym niewidomych, słabowidzących, niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją, uczęszczających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych – dodała.

Dostęp do lektur jest bezpłatny

„Lektury dostępne” można pobrać na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Barierę w pracy z tekstami może dla uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami stanowić język utworów zawierający archaizmy i słownictwo rzadko obecne w codziennych sytuacjach komunikacyjnych. Problemem bywa też sam charakter utworów. Trudności powodują, że wielu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pozbawionych jest możliwości obcowania z kanonem literatury polskiej, a tym samym z dużym fragmentem kultury.

Celem projektu „Lektury dostępne” jest przeciwdziałanie tego rodzaju wykluczeniu. Wzbogacenie lektury o filmy z tłumaczeniami migowymi stanowi znaczącą pomoc w pełnym i dokładnym zrozumieniu treści. Poznając je, oprócz realizacji zadań szkolnych, uczeń rozwija biegłość w zakresie języka polskiego oraz języka migowego. Zróżnicowany zestaw materiałów ma umożliwić wybór tych, które najlepiej odpowiadają potrzebom konkretnego ucznia.

„Lektury dostępne” to już 60 pozycji. Oto lista

Pierwsze pozycje z serii „Lektury dostępne” udostępniono w grudniu 2020 r. Były to „Królowa Śniegu” Jana Christiana Andersena oraz „Śnieżka” Braci Grimm.

Obecnie, wśród polskich utworów opracowanych z myślą o uczniach z niepełnosprawnościami mającymi trudności w uczeniu, są m.in.:

  • fraszki i treny Jana Kochanowskiego,
  • bajki Ignacego Krasickiego,
  • ballady Adama Mickiewicza,
  • wiersze Juliusza Słowackiego,
  • poezja Cypriana Kamila Norwida,
  • wiersze Bolesława Leśmiana,
  • utwory Krzysztofa Kamila Baczyńskiego,
  • a także „Pan Tadeusz”,
  • „Katarynka” Bolesława Prusa,
  • „Janko Muzykant” Henryka Sienkiewicza
  • i „Zemsta” Aleksandra Fredry.

Z literatury obcej dostępny jest m.in.:

  • „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett,
  • „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina.

Są to utwory z kanonu lektur szkolnych obowiązujących w szkole podstawowej. Niektóre z nich znajdują się na liście lektury obowiązkowych na egzaminie ósmoklasisty.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji