Spis treści
Lektury szkolne dostępne dla dzieci z trudnościami w nauce
Seria „Lektury dostępne” to multimedialne książki pomocnicze do edukacji językowej i polonistycznej wraz z odpowiadającymi im materiałami ćwiczeniowymi, które służą utrwalaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Zostały opracowane z myślą o uczniach:
- mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu,
- dzieci niesłyszących,
- słabosłyszących,
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- z autyzmem,
- z afazją.
Cykl został opracowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki przez zespół doświadczonych ekspertów współpracujących z Pracownią Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. W przygotowaniu tłumaczeń na polski język migowy (PJM) uczestniczyli głusi użytkownicy tego języka będący wykładowcami Uniwersytetu Warszawskiego.
Formy opracowania lektur dla uczniów z potrzebami edukacyjnymi
Seria to pierwsze w Polsce multimedialne lektury szkolne łączące różne sposoby rozumienia tekstu:
- tekst czytany,
- tekst migany w polskim języku migowym (PJM),
- tekst łatwy do czytania (ETR),
- tekst wspomagany komunikacją wykorzystującą symbole (tablice komunikacyjne wykorzystujące piktogramy PCS),
- historia obrazkowa z tekstem – komiks.
– Mamy 60 tytułów lektur wraz z materiałami ćwiczeniowymi - poinformowała rzecznik prasowa MEiN Adrianna Całus-Polak. – Nadal planujemy współpracować z UW w dziedzinie nauczania polegającego na opracowaniu w latach 2023-2025 podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz książek pomocniczych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych: mających trudności w uczeniu lub komunikowaniu się, w tym niewidomych, słabowidzących, niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją, uczęszczających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych – dodała.
Dostęp do lektur jest bezpłatny
„Lektury dostępne” można pobrać na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.
Barierę w pracy z tekstami może dla uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami stanowić język utworów zawierający archaizmy i słownictwo rzadko obecne w codziennych sytuacjach komunikacyjnych. Problemem bywa też sam charakter utworów. Trudności powodują, że wielu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pozbawionych jest możliwości obcowania z kanonem literatury polskiej, a tym samym z dużym fragmentem kultury.
Celem projektu „Lektury dostępne” jest przeciwdziałanie tego rodzaju wykluczeniu. Wzbogacenie lektury o filmy z tłumaczeniami migowymi stanowi znaczącą pomoc w pełnym i dokładnym zrozumieniu treści. Poznając je, oprócz realizacji zadań szkolnych, uczeń rozwija biegłość w zakresie języka polskiego oraz języka migowego. Zróżnicowany zestaw materiałów ma umożliwić wybór tych, które najlepiej odpowiadają potrzebom konkretnego ucznia.
„Lektury dostępne” to już 60 pozycji. Oto lista
Pierwsze pozycje z serii „Lektury dostępne” udostępniono w grudniu 2020 r. Były to „Królowa Śniegu” Jana Christiana Andersena oraz „Śnieżka” Braci Grimm.
Obecnie, wśród polskich utworów opracowanych z myślą o uczniach z niepełnosprawnościami mającymi trudności w uczeniu, są m.in.:
- fraszki i treny Jana Kochanowskiego,
- bajki Ignacego Krasickiego,
- ballady Adama Mickiewicza,
- wiersze Juliusza Słowackiego,
- poezja Cypriana Kamila Norwida,
- wiersze Bolesława Leśmiana,
- utwory Krzysztofa Kamila Baczyńskiego,
- a także „Pan Tadeusz”,
- „Katarynka” Bolesława Prusa,
- „Janko Muzykant” Henryka Sienkiewicza
- i „Zemsta” Aleksandra Fredry.
Z literatury obcej dostępny jest m.in.:
- „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett,
- „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina.
Są to utwory z kanonu lektur szkolnych obowiązujących w szkole podstawowej. Niektóre z nich znajdują się na liście lektury obowiązkowych na egzaminie ósmoklasisty.
Źródło:
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?