Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III. Odpowiedź do pytania jawnego na maturę

Katarzyna Mazur
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Egzamin ustny z języka polskiego w 2025 roku składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich polega na udzieleniu odpowiedzi na pytanie jawne. Sześć z nich dotyczy III części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Prezentujemy przykładową odpowiedź na pierwsze z nich: „Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.”

Spis treści

Matura ustna z polskiego. Tak będzie wyglądać

Ustny egzamin maturalny z języka polskiego w 2025 roku będzie wyglądał tak, jak ten ubiegłoroczny (dla uczniów piszących maturę w formule 2023). Składa się on więc z:

  • jawnego pytania, które sprawdza znajomość treści i problematyki danej lektury, a także tworzenie wypowiedzi na jej temat z uwzględnieniem wybranego kontekstu;
  • niejawnego pytania, które oparte jest na tekście literackim, ikonicznym lub dotyczącym języka.
Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III. Odpowiedź do pytania jawnego na maturę

Jak przebiega matura ustna z polskiego 2025?

  • Przygotowanie zdającego do odpowiedzi (15 minut);
  • wypowiedź monologowa zdającego dotycząca wylosowanych przez niego zadań (10 minut);
  • rozmowa z egzaminatorami związana z wypowiedzią zdającego (5 minut).

Łączny czas trwania egzaminu to 30 minut. Maksymalna liczba punktów, którą można uzyskać na egzaminie ustnym z języka polskiego, wynosi 30. Próg zdawalności w przypadku tej matury to 30 proc., a więc trzeba mieć przynajmniej 9 punktów, żeby zdać.

Dobrym pomysłem przed maturą jest zapoznanie się z listą jawnych pytań na egzamin 2025.
W tym roku jest ich mniej, bo 68.

Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Wstęp: Losy młodzieży polskiej pod zaborami były tragicznym efektem rozbiorów Polski (1772, 1793, 1795), które doprowadziły do zniknięcia państwa polskiego z mapy Europy. Władze carskie likwidowały polskie szkoły, uniwersytety i inne instytucje kulturalne, starając się złamać ducha narodowego. Młodzież, często związana z tajnymi stowarzyszeniami, była aresztowana, zsyłana na Syberię lub zmuszona do emigracji.

Młodość Adama Mickiewicza była naznaczona doświadczeniami typowymi dla polskiej młodzieży pod zaborami. Podczas studiów w Wilnie Mickiewicz zaangażował się w działalność konspiracyjną w Towarzystwie Filomatów, które skupiało młodzież akademicką i miało na celu krzewienie wiedzy, ale też podtrzymywanie ducha patriotyzmu w zaborze rosyjskim. Filomaci i związane z nimi Towarzystwo Filaretów (do którego Mickiewicz również należał) byli jednymi z pierwszych organizacji, które aktywnie przeciwstawiały się rusyfikacji i wspierały ideę odzyskania niepodległości przez Polskę.

W 1823 roku władze rosyjskie odkryły działalność Filomatów i Filaretów. Mickiewicz, podobnie jak wielu jego przyjaciół, został aresztowany. Przeszedł ciężkie śledztwo, które zakończyło się wyrokiem zesłania w głąb Rosji. Spędził tam pięć lat, przebywając między innymi w Odessie, Moskwie i Petersburgu. Zesłanie miało ogromny wpływ na jego twórczość i światopogląd. Te wydarzenia znalazły bezpośrednie odzwierciedlenie w jego twórczości, zwłaszcza w III części „Dziadów”.

Teza: W literaturze i sztuce epoki romantyzmu młodzież polska przedstawiana była jako awangarda walki o niepodległość. Twórcy, tacy jak Mickiewicz, Norwid czy Słowacki, podkreślali jej rolę w procesie odbudowy państwa polskiego. W „Dziadach” III części Mickiewicz pokazuje, że los młodych patriotów, mimo cierpień, ma głębszy sens – ich ofiara staje się nadzieją na przyszłe zmartwychwstanie ojczyzny.

Odwołanie do lektury: W III części „Dziadów” Mickiewicz opisuje brutalne represje, jakich doświadczali młodzi Polacy ze strony władz rosyjskich, zwłaszcza po stłumieniu powstania listopadowego. W scenie VII („Salon warszawski”) pojawia się opis polskiej inteligencji i młodzieży, która była systematycznie prześladowana przez carskie władze. Ukazany jest tu kontrast między patriotycznie nastawioną młodzieżą a elitą, która nie tylko nie wspiera walki o wolność, ale wręcz zdradza narodowe ideały.

Los Rollisona, jednego z bohaterów dramatu, ilustruje okrutne metody rosyjskiej administracji. Rollison, młody student, aresztowany pod fałszywymi zarzutami i brutalnie torturowany, symbolizuje młodzież, która była ofiarą politycznych prześladowań. Scena jego tragicznej śmierci, której nie udało się zapobiec nawet wstawiennictwu jego niewidomej matki, pokazuje bezwzględność władz rosyjskich i ich celowe niszczenie patriotycznej młodzieży.

Przemiana Gustawa w Konrada symbolizuję przemianę całego pokolenia, które z romantycznych idealistów, skupionych na osobistych doświadczeniach, staje się pokoleniem zaangażowanym w walkę o wolność narodu. Podobnie jak Gustaw, młodzież doświadczyła osobistych rozterek i cierpień, jednak pod wpływem represji zaborców i narodowych tragedii, następuje jej duchowe odrodzenie – młodzi ludzie, pełni buntu i nadziei, przyjmują na siebie misję ratowania Polski. Konrad, uosabiający ten nowy typ bohatera, staje się symbolem młodzieżowego buntu i gotowości do poświęcenia się dla ojczyzny, co odzwierciedla szerszy proces przemiany młodego pokolenia z ofiar w aktywnych bojowników o wolność.

Pomimo okrutnych prześladowań, które dotykają polską młodzież, Mickiewicz ukazuje ją jako grupę niezłomną i gotową na najwyższe poświęcenie w walce o wolność. Konrad, główny bohater dramatu, to uosobienie mesjanizmu i romantycznego buntu. Jego monolog w „Wielkiej Improwizacji” wyraża pragnienie poświęcenia dla ojczyzny oraz głęboką wiarę w misję młodego pokolenia, które ma wyzwolić Polskę spod zaborów.

Młodzież przedstawiona w „Dziadach” jest także nośnikiem wartości moralnych i duchowych. Mickiewicz wprowadza do dramatu motyw walki dobra ze złem, gdzie młodzi patrioci stają po stronie prawdy i wolności, a ich cierpienie staje się częścią większego planu zbawienia narodowego, wpisując się w koncepcję mesjanizmu.

Przykładowe konteksty
[lista]
[*]„Kordian” Juliusza Słowackiego
„Kordian” to dramat romantyczny, w którym tytułowy bohater – młody, zbuntowany patriota – przechodzi wewnętrzną przemianę, stając się żarliwym bojownikiem o wolność Polski. Motyw młodzieży, która musi zmierzyć się z wewnętrznymi dylematami i podjąć trudne decyzje w walce o ojczyznę, przypomina losy Konrada z „Dziadów”. Kordian, podobnie jak Konrad, przeżywa kryzys wartości i stawia pytania o sens ofiary w walce z tyranią. W „Kordianie” ukazany jest także motyw młodzieńczego idealizmu, który zderza się z brutalną rzeczywistością.

[*]„Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego
Powieść ta przedstawia proces rusyfikacji młodzieży polskiej pod zaborem rosyjskim, koncentrując się na losach uczniów gimnazjum w Klerykowie. Młodzież, poddawana naciskom władz carskich, które próbują zniszczyć jej poczucie tożsamości narodowej, znajduje w sobie siłę do sprzeciwu i oporu. Główny bohater, Marcin Borowicz, przechodzi metamorfozę – od uległości wobec rusyfikatorów do świadomego patriotyzmu. W „Syzyfowych pracach” podobnie jak w „Dziadach” widzimy, jak młode pokolenie jest zmuszane do zmierzenia się z trudną rzeczywistością, w której walka o tożsamość i przetrwanie narodu staje się priorytetem.

[*]„Gloria victis” Elizy Orzeszkowej
Nowela Orzeszkowej opowiada o powstaniu styczniowym i tragicznych losach młodych powstańców, którzy zginęli w walce z carskimi wojskami. Młodzi bohaterowie – pełni zapału, odwagi i patriotyzmu – stają w obronie ojczyzny, mimo że ich walka kończy się klęską. Orzeszkowa, podobnie jak Mickiewicz w „Dziadach”, idealizuje młodzież jako pokolenie gotowe na najwyższe poświęcenie, a ich ofiara zostaje przedstawiona jako heroiczna i mająca głębszy sens dla przyszłych pokoleń.

Podsumowanie: Literatura ukazuje losy polskiej młodzieży pod zaborami jako tragiczne, ale zarazem pełne heroizmu i duchowej siły. Młodzi bohaterowie dramatu Mickiewicza stają się symbolami walki o wolność, a ich cierpienia wpisują się w romantyczny mit Polski jako narodu wybranego, który przez ofiarę i cierpienie ma odzyskać niepodległość. Mickiewicz, wykorzystując wątki historyczne i religijne, tworzy obraz młodzieży, która mimo prześladowań pozostaje niezłomna i wierna narodowym ideałom.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji