Matura z języka angielskiego poziom rozszerzony 2022 za nami! Z jakimi wymaganiami mierzyli się maturzyści?

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Matura 2022 z języka angielskiego. Poziom rozszerzony. Zobacz oficjalny arkusz maturalny i proponowane odpowiedzi >>>
Matura 2022 z języka angielskiego. Poziom rozszerzony. Zobacz oficjalny arkusz maturalny i proponowane odpowiedzi >>>Karolina Misztal
Udostępnij:
Rozszerzona matura z język angielskiego w 2022 roku już się zakończyła. Na co zdający musieli zwrócić uwagę? Z czym musieli się zmierzyć? Mamy arkusz CKE. Dla porównania mamy także arkusze maturalne z poprzednich lat oraz wymagania egzaminacyjne. Jak Ci poszło na maturze z angielskiego?

Spis treści

Matura 2022 z języka angielskiego – poziom rozszerzony za nami

Kliknij w zdjęcia i zobacz arkusz oraz proponowane odpowiedzi:

Na egzamin rozszerzony z języka angielskiego przewidziano 150 minut. Część poświęcona na rozumienie ze słuchu trwała 25 minut.

SPRAWDŹ odpowiedzi do matury z j. angielskiego na poziomie rozszerzonym >>> TUTAJ <<<

Trwa głosowanie...

Jak poszła Ci matura z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym?

Matura 2022 poziom podstawowy z języka angielskiego. To też warto wiedzieć

Wymagania egzaminacyjne na maturę rozszerzoną z języka angielskiego

Na poziomie rozszerzonym w 2022 obowiązywały następujące ogólne wymagania:

  • Znajomość środków językowych.
  • Rozumienie wypowiedzi.
  • Tworzenie wypowiedzi.
  • Reagowanie na wypowiedzi.
  • Przetwarzanie wypowiedzi.

Oczekiwany średni poziom biegłości językowej (w skali ESOKJ), w tym zakresu środków językowych w wypowiedziach pisemnych na poziomie rozszerzonym – odpowiada poziomowi B1+ (B2 w zakresie rozumienia wypowiedzi).

Szczegółowe wymagania egzaminacyjne na angielski rozszerzony obejmowały:

  1. Posługiwanie się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych z tematów:

    • człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania, problemy etyczne);
    • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania);
    • szkoła (np. przedmioty nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne);
    • praca (np. zawody i związane z nimi czynności, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy);
    • życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
    • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowanie, lokale gastronomiczne, diety);
    • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, reklama, korzystanie z usług, środki płatnicze, banki, ubezpieczenia);
    • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, informacja turystyczna, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, wypadki);
    • kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media);
    • sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy);
    • zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, higieniczny tryb życia, niepełnosprawni, uzależnienia, ochrona zdrowia);
    • nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, awarie, technologie informacyjno-komunikacyjne);
    • świat przyrody (np. klimat, świat roślin i zwierząt, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe, katastrofy, przestrzeń kosmiczna);
    • państwo i społeczeństwo (np. organizacje społeczne i międzynarodowe, przestępczość, polityka społeczna, gospodarka);
    • elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej, w tym znajomość problemów pojawiających się na styku różnych kultur i społeczności.
  2. Rozumienie ze słuchu tekstów o różnorodnej formie i długości (np. rozmowy, dyskusje, wywiady, wykłady, komunikaty instrukcje, wiadomości, audycje radiowe). Zdający powinien spełniać wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto: oddzielać fakty od opinii oraz rozróżniać formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

  3. Rozumienie wypowiedzi pisemnych o różnorodnej formie i długości (np. artykuły prasowe, recenzje, wywiady, teksty literackie).

  4. Tworzenie dłuższych wypowiedzi pisemnych (np. list formalny, rozprawka, artykuł), bogatych i spójnych pod względem treści. Poza opanowaniem wymagań poziomu podstawowego zdający stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi w zależności od sytuacji, a także przedstawia w logicznym porządku argumenty za i przeciw danej tezie lub rozwiązaniu.

  5. Reagowanie w formie dłuższego, złożonego tekstu pisanego (np. list formalny) w sytuacjach formalnych i nieformalnych. m.in. prowadzenie negocjacji w trudnych sytuacjach życia codziennego (np. niezasłużone oskarżenie, spowodowanie szkody), przedstawianie opinii i argumentów, wysuwanie i rozważanie hipotez.

  6. Dokonywanie samooceny i wykorzystywanie technik samodzielnej pracy nad językiem (np. poprawianie błędów).

  7. Stosowanie strategii komunikacyjnych (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) oraz strategie kompensacyjne (np. parafraza, definicja) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta jakiegoś wyrazu.

  8. Posiadanie świadomości językowej (np. podobieństw i różnic między językami).

Arkusze maturalne z poprzednich lat. Czy warto było je wypełniać?

Arkusze z poprzednich lat to świetny sposób na wyrywkowe sprawdzanie swojej wiedzy. Rozwiązując arkusze maturalne z angielskiego, łatwiej wyłapać, w jakich obszarach należy się podszkolić. Albo upewnić się, że idzie nam świetnie i nie mamy się czego obawiać.

Jak skutecznie utrwalać wiedzę i umiejętności językowe przed maturą?

Wypełnianie arkuszy to jeden z praktycznych sposobów na skuteczne powtórki. Warto także wykorzystać inne techniki wspomagające zapamiętywanie oraz różne źródła wiedzy. W przypadku języka angielskiego może to być oglądanie filmów i seriali w oryginale (najlepiej brytyjskich), a także korzystanie z fiszek, czytanie anglojęzycznych blogów, rozmawianie z native speakerami, słuchanie wiadomości i audycji radiowych z Wielkiej Brytanii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Bitwa Warszawska 1920. Polacy chcieli być wolnym narodem

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie