Motywy na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego. Jakie ważne tematy poruszają lektury obowiązkowe? Podajemy przykłady

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Lektury obowiązkowe i związane z nimi motywy do wypracowania na egzaminie ósmoklasisty spędzają uczniom sen z powiek. Mamy podpowiedzi!
Lektury obowiązkowe i związane z nimi motywy do wypracowania na egzaminie ósmoklasisty spędzają uczniom sen z powiek. Mamy podpowiedzi! fot.dariusz bloch/polska press
Udostępnij:
Egzamin ósmoklasisty weryfikuje znajomość lektur obowiązkowych zarówno w zadaniach zamkniętych, jak i otwartych. Przykładowe polecenie może polegać np. na dopasowaniu bohaterów lub wydarzeń do konkretnego tytułu i autora. Jednak najbardziej wiedza z lektur będzie potrzebna przy pracy pisemnej. Zarówno rozprawka, jak i opowiadanie wymagają wykazania się dobrą znajomością treści książki i umiejętnego dobrania lektury do tematu. „Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.” – przypomina CKE w każdym arkuszu. Problem może stanowić dla uczniów dopasowanie właściwej lektury do motywu przewodniego pracy. Dlatego podajemy zestawienie lektur obowiązkowych wraz z dopasowanymi do nich motywami.

Spis treści

Lista lektur obowiązkowych i dopasowane do nich motywy

  • Charles Dickens, „Opowieść wigilijna”: dobro i zło, bieda i bogactwo, wędrówka, przemiana, samotność, miłość czy sens życia.
  • Aleksander Fredro, „Zemsta”: zemsta, trudna miłość, sąsiedzkie niesnaski, przykład życia polskiej szlachty, humor w lekturach, wady i zalety człowieka.
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek: miłość, szczęście, zdrowie, ważne wartości.
  • Jan Kochanowski, tren VII i VIII: żałoba, cierpienie, rozpacz, strata, miłość ojcowska, śmierć, motyw ojca.
  • Aleksander Kamiński, „Kamienie na szaniec”: patriotyzm, wojna, walka za ojczyznę, braterstwo, przyjaźń, młodość, odwaga, cierpienie, dojrzewanie w trudnych czasach, honor.
  • Antoine de Saint-Exupéry, „Mały Książę”: podróż, dorastanie, mądrość, samotność, miłość, przyjaźń, cierpienie, odpowiedzialność za innych, próżność, ważne wartości, wyobraźnia.
  • Henryk Sienkiewicz, „Quo vadis”: przyjaźń, miłość, przemiana, religia, wiara, szaleństwo, władza, uprzedzenia, wolność i niewolnictwo.
  • Henryk Sienkiewicz „Latarnik”: emigracja, wędrówka, tęsknota za ojczyzną, nadzieja, samotność, starość, odwaga.
  • Juliusz Słowacki, „Balladyna”: miłość i zdrada, zbrodnia, kłamstwo, konsekwencje, obyczaje ludowe, elementy świata fantastycznego, dobro i zło.

I oczywiście dzieła Adama Mickiewicza:

  • „Reduta Ordona”: bohaterstwo, patriotyzm, poświęcenie dla ojczyzny, śmierć w walce, żołnierz, Polacy i Rosjanie, wojna, odwaga, cierpienie, męstwo.
  • „Śmierć Pułkownika”: odwaga, żołnierz, patriotyzm, walka, śmierć.
  • „Świtezianka”: dobro i zło, wierność, zdrada, miłość, kuszenie, silna wola, elementy słowiańskich wierzeń, świat fantastyczny.
  • „Dziady” cz. II: dobro i zło, kara, cierpienie, miłość, śmierć, tradycja, obrzędy słowiańskie.
  • Pan Tadeusz”: miłość, zemsta, romantyzm, wina i kara, przyroda, historia, tradycje szlacheckie, walka o niepodległość, przemiana bohatera, patriotyzm, ojczyzna, rodzina.

Tych lektur najbardziej obawiają się uczniowie

Oczywiście uczniowie mają swoje ulubione lektury, jak i te, które z różnych powodów woleliby omijać z daleka. Według relacji w mediach społecznościowych ósmoklasiści doceniają „Kamienie na szaniec”, natomiast manifestują brak na egzaminie m.in. Quo Vadis.

Trwa głosowanie...

Jakiej lektury najbardziej obawiasz się na egzaminie ósmoklasisty 2022?

Motywy na egzaminie ósmoklasisty 2022 – wybrane przykłady z omówieniem

Sugerując się potrzebami uczniów wybraliśmy dwie lektury do omówienia wraz z przykładowymi motywami:

  1. QUO VADIS:
    Motyw miłości – ten motyw można poprzeć na trzech wyraźnie zaznaczonych w powieści wątkach. Relacja Ligii i Winicjusza, Petroniusza i Eunice oraz miłości do Boga. Ligia i Winicjusz pokazują związek romantyczny, można powiedzieć o miłości od pierwszego wejrzenia silnym zauroczeniu i przyciąganiu. Winicjusz na początku pała do Ligii pożądaniem, które go wręcz niszczy, jest opętany swoją żądzą. Wrażliwość, zasady Ligii i czas wpływają na zmianę Winicjusza. Prawdziwa miłość pozwala mu przewartościować swój świat i stać się lepszym człowiekiem. Ligia od początku kochała mężczyznę miłością niewinną i czystą, bez powierzchownych i interesownych pobudek opartych na cielesności.
    Motyw przemiany bohatera – doskonałym przykładem przemiany bohatera pod wypływem wydarzeń, jest postać Marka Winicjusza, który z poganina, egoisty, porywczego i mściwego mężczyzny zmienia się w pokornego chrześcijanina, ufnego i dobrego człowieka, który dobro ukochanej stawia ponad swoje własne. Co zmieniło Winicjusza? Miłość do Ligii, a także do Boga. Był to długotrwały proces wywołujący liczne wewnętrzne rozterki m.in. porównywanie świata chrześcijan i nauk Apostoła Piotra do zasad, którymi kierował się on i otaczający go ludzie, a także moralność ukochanej oraz tęsknota za Ligią, kiedy kobieta uciekła z jego domu, w którym nie brakowało jej dobrodziejstw materialnych.
  2. ZEMSTA:
    Motyw zemsty – to oczywisty motyw, który mocno wybrzmiewa w książce o tym samym tytule. Fabułę napędza chęć wzajemnej zemsty dwóch bohaterów: Cześnika Raptusiewicza i Rejenta Milczka. Sąsiedzi podejmują działania, aby dostarczać sobie przykrości i złośliwości. Te dwie osoby obrazujące przejaskrawiony obraz szlachciców końca XVIII wieku, dla zemsty są w stanie poświęcić dobro bliskich, a także kłamać. Co stanowi spór sąsiadów? Chodzi o dwa główne tematy: po pierwsze dzielący ich mur. Rejent chce go naprawić, Cześnik się nie zgadza. A po drugie miłość, która połączyła młodych żyjących w skłóconych ze sobą rodzinach. Chodzi o Wacława syna Rejenta Milczka i Klarę – bratanicę Cześnika Raptusiewicza, który zastępował dziewczynie zmarłego ojca.
    Motyw muru – mur dzielący sąsiadów oprócz podziału przestrzeni życiowej i wyznaczenia wyraźnej granicy jest symbolem barier nie do pokonania, ograniczeń, niewoli i różnych trudności. Bohaterowie dramatu próbują im sprostać, szczególnie młodzi zakochani, ale mur i upór Cześnika oraz Rejenta wciąż powodują konflikty i intrygi. Mur utrudnia zgodne życie sąsiadów i szczęśliwy związek Wacława oraz Klary. Przydatne zwroty: „Głową muru nie przebijesz”,„Stanąć za kimś murem”, „Przycisnąć kogoś do muru/ściany”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Nastroje wśród uczniów w minionym roku szkolnym

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie