Spis treści
Badania nad mentalnym wysiłkiem
Naukowcy z Radboud University w Holandii pod kierownictwem dr. Bijlevelda przeanalizowali 170 badań opublikowanych w latach 2019-2020, aby sprawdzić, jakie odczucia wiążą się z umysłowym wysiłkiem i czy mają one związek z rodzajem mentalnej aktywności. W tych projektach uczestniczyło ponad 4,5 tysiąca osób z różnych grup społecznych, w tym pracownicy służby zdrowia, wojskowi oraz sportowcy-amatorzy z niemal 30 krajów. Badania obejmowały ponad 350 różnych zadań kognitywnych, takich jak poznanie nowej technologii, znalezienie drogi w nowym otoczeniu, nauka uderzeń golfowych czy gra w wirtualnej rzeczywistości.
Uczestnicy informowali naukowców o natężeniu wysiłku oraz nieprzyjemnych odczuciach, takich jak frustracja, irytacja, stres czy rozdrażnienie. Wyniki jednoznacznie pokazały, że im intensywniejszy był wysiłek umysłowy, tym silniejsze były negatywne odczucia doświadczane przez uczestników.
– Menedżerowie często zachęcają pracowników, a nauczyciele - uczniów do wysiłku umysłowego. Na pierwszy rzut oka wydaje się to działać dobrze. Pracownicy i uczniowie często wybierają działania wymagające myślenia – zaznacza dr Erik Bijleveld, główny autor artykułu opublikowanego w piśmie „Psychological Bulletin”. – Nasze odkrycia pokazują, że wysiłek umysłowy jest nieprzyjemny dla różnych grup ludzi, w różnych zadaniach .
Ważna informacja dla nauczycieli
Dr Bijleveld podkreśla, że wyniki badań są ważne dla profesjonalistów, takich jak inżynierowie i nauczyciele, którzy powinni pamiętać o konieczności projektowania zadań, narzędzi, interfejsów, aplikacji, instrukcji czy innych materiałów w taki sposób, aby zapewnić wsparcie lub nagrodę za znaczny wysiłek umysłowy.
Jednym z interesujących odkryć, według dr. Bijlevelda, było to, że w badaniach przeprowadzonych w krajach azjatyckich związek między wysiłkiem umysłowym a negatywnymi uczuciami był istotny, ale mniej wyraźny niż w Europie czy Ameryce Północnej. Może to wynikać z historii uczenia się, ponieważ uczniowie szkół średnich w krajach azjatyckich zazwyczaj poświęcają więcej czasu na naukę niż ich rówieśnicy z Europy czy Ameryki Północnej. Może to prowadzić do tego, że są lepiej przygotowani do znoszenia wyższego poziomu wysiłku umysłowego już od młodego wieku.
Motywacje do podejmowania umysłowego wysiłku
Mimo że umysłowy wysiłek może być nieprzyjemny, ludzie często dobrowolnie go podejmują. Dr Bijleveld zauważa, że choć mentalny wysiłek nie jest celem sam w sobie, to ludzie wybierają działania wymagające myślenia ze względu na oczekiwane korzyści.
– Dlaczego na przykład miliony ludzi grają w szachy? Mogą się oni nauczyć, że wysiłek umysłowy, w niektórych działaniach może prowadzić do nagrody. Jeśli korzyści z gry w szachy przeważają nad kosztami, ludzie mogą zdecydować się na grę i nawet twierdzić, że lubią szachy – mówi dr Bijleveld.
Jednak, jak wyjaśnia, „wybór działań wymagających wysiłku umysłowego nie powinien być interpretowany jako oznaka, że ludzie lubią sam wysiłek. Być może wybierają działania wymagające wysiłku umysłowego pomimo tego, a nie z jego powodu”.
Przeczytaj także: Profil absolwenta XXI - to punkt wyjścia do reformy edukacji
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?