Spis treści
Europejski projekt „Make it clear" – darmowe moduły lekcyjne z cyberedukacji
Dzięki europejskiemu projektowi „Make it clear" opracowano darmowe moduły lekcyjne przeznaczone dla dzieci w wieku od 11 do 17 lat. Ich głównym celem jest rozwijanie umiejętności weryfikowania prawdziwości informacji zamieszczanych w internecie. Jak pokazują badania NASK, młodzież spędza w internecie średnio ponad 5 godzin dziennie, co czyni te działania szczególnie istotnymi.
W ramach projektu „Make it clear – educating young people against disinformation online” powstały gotowe do wykorzystania moduły lekcji, podzielone na grupy wiekowe 11-13 i 14-17 lat. Mają one wspierać nauczycieli w rozwijaniu krytycznego myślenia oraz świadomego korzystania z internetu przez dzieci i młodzież. W ramach lekcji omawiane są takie zagadnienia, jak cyfrowa partycypacja obywatelska, dezinformacja, wizerunek cyfrowy oraz odpowiedzialne udostępnianie treści online.
Lekcje są dostępne w formie kursu e-learningowego, całkowicie darmowego, i mają za zadanie rozwijać u młodzieży kompetencje informacyjne, krytyczne podejście do treści pojawiających się w mediach oraz umiejętność weryfikacji informacji zamieszczanych w internecie. Kursy można znaleźć na stronie internetowej projektu.
Cyberzagrożenia a aktywność młodzieży w internecie
Badania NASK wykazały, że młodzież w Polsce spędza w sieci średnio 5 godzin i 36 minut dziennie, co oznacza wzrost o godzinę i 26 minut w porównaniu z 2020 rokiem. Najpopularniejszą formą aktywności młodzieży w internecie są serwisy społecznościowe, co podkreśla potrzebę edukacji w zakresie bezpiecznego i świadomego korzystania z internetu.
W ramach projektu opracowano również narzędzie o nazwie „Me(nu)todyka”, które wspiera aktywizację uczniów w trakcie realizacji poszczególnych modułów. Forma tego narzędzia przypomina restauracyjne menu, gdzie zadania są podzielone na kategorie takie jak przystawki, sałatki, zupy, dania główne, desery czy napoje. Poszczególne ćwiczenia różnią się poziomem trudności oraz czasem potrzebnym na ich wykonanie. Uczniowie mogą wybierać odpowiednie dla siebie zadania samodzielnie lub przy wsparciu nauczyciela, co pozwala na bardziej spersonalizowane podejście do nauki.
Na przykład podczas lekcji dotyczącej cyfrowego wizerunku, uczniowie mogą wybrać zadanie z kategorii przystawek, które polega na wymyśleniu chwytliwego sloganu zachęcającego rówieśników do dbania o bezpieczeństwo i dobrostan online podczas tworzenia swojego wizerunku w sieci.
Dodatkowe materiały edukacyjne i wydarzenia
Strona internetowa projektu oferuje również dodatkowe materiały, takie jak gra planszowa „Digital brainiacs”, która wprowadza uczestników w zagadnienia związane z bezpieczeństwem cyfrowym, oraz podcast, w którym Anna Rywczyńska, kierująca w NASK Działem Profilaktyki Cyberzagrożeń, opowiada o tym, jak uczyć najmłodszych o zagrożeniach w sieci.
W dniu 17 września odbędą się także webinary online skierowane do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. .
Projekt „Make it clear – educating young people against disinformation online” (MIC) jest realizowany przez konsorcjum, które tworzą NASK – Państwowy Instytut Badawczy oraz partnerzy z Łotwy (Latvian Internet Association) i Rumunii (Save the Children Romania). Twórcy projektu posiadają wieloletnie doświadczenie w realizacji działań na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom internetowym oraz tworzenia przyjaznego środowiska online dla najmłodszych, m.in. w ramach projektu Komisji Europejskiej „Safer Internet”. Projekt „Make it clear” jest współfinansowany z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu „Kreatywna Europa”.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?