Spis treści
Oswajanie z nieznanym
Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie dziecka na to, co je czeka. Ekspertka radzi, by szczegółowo opowiedzieć dziecku o tym, jak będzie wyglądał jego dzień w szkole. Warto omówić plan zajęć, przedstawić nauczycieli i wyjaśnić, czego może się spodziewać w nowym otoczeniu.
– Kiedy dziecko idzie po raz pierwszy do szkoły, warto pamiętać, że jest to dla niego zupełnie nowa sytuacja, w której jest bardzo wiele niewiadomych. Zadbajmy o to, by oswoić dziecko z tym, z czym możemy: z budynkiem szkoły, jej zwyczajami, nowymi obowiązkami. Warto na przykład wcześniej kupić wyprawkę szkolną i opowiedzieć, kiedy i jak będzie używać poszczególnych elementów - im mniej znaków zapytania, tym mniej lęku i stresu, a więcej poczucia kontroli – podkreśla dr Paulina Sobiczewska, psycholożka z Uniwersytetu SWPS.
Przeczytaj też: To koniec edukacji, jaką znamy. Bez rewolucji dla uczniów i studentów nie ma przyszłości
Budowanie poczucia bezpieczeństwa
Rozpoczęcie nauki w szkole to nie tylko wyzwanie organizacyjne, ale przede wszystkim emocjonalne. Dr Sobiczewska podkreśla, że ważne jest, by rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach i ewentualnych obawach związanych z nawiązywaniem nowych relacji czy dostosowaniem do nowej rzeczywistości.
Dr Sobiczewska zwraca uwagę, że należy cierpliwie wysłuchać obaw dziecka, nawet jeśli z perspektywy dorosłego wydają się błahe.
– Nie bagatelizujmy obaw dziecka. Opowiedzmy o tym, co może być dla niego nowe i spróbujmy ułatwić mu zaznajomienie się z tym, a w konsekwencji późniejsze odnalezienie się w sytuacji, chociażby przez przeczytanie mu listy dzieci w klasie czy pokazanie zdjęcia wychowawczyni – zachęca dr Paulina Sobiczewska.
Nauka jako przygoda, nie obowiązek
Warto zaprezentować szkołę w pozytywnym świetle. Ekspertka radzi, by przedstawiać naukę jako ekscytującą przygodę i wzbudzić w dzieciach chęć uczestniczenia w niej, podobnie jak zachęcamy małe dzieci do udziału w wycieczce czy innej atrakcji. Odliczanie dni, przygotowywanie pokoju ucznia czy planowanie, jak możemy uczcić pierwszy dzień szkoły, zwiększa zaangażowanie i motywację do uczestnictwa w życiu szkolnym.
Powrót do szkoły po wakacjach
Choć powrót do nauki po wakacjach może wydawać się łatwiejszy niż pierwszy dzień w szkole, również wymaga odpowiedniego podejścia.
– W ciągu 2 miesięcy wakacji dziecko zdążyło przyzwyczaić się do odpoczynku i większej swobody, w szkole natomiast ma do wykonania zadania, często w warunkach, które nie do końca mu odpowiadają. To zupełnie naturalne, że buntuje się przed powrotem do nauki. Dla niektórych dzieci taka nagła zmiana w zachowaniu, jaką wymusza koniec wakacji, jest wręcz niewykonalna, gdyż wymaga sporej samokontroli – wyjaśnia dr Sobiczewska.
Ekspertka radzi, by wprowadzać zmiany łagodnie i nie wymagać od uczniów pełnej wydajności od razu po powrocie z wakacji. Na początku roku szkolnego można pozwolić im na nieco więcej swobody, skupiając się na pilnowaniu elementów znacząco wpływających na kondycję dziecka, jak chodzenie spać w odpowiednim momencie czy dobre wartościowo i objętościowo odżywianie, mimo zmiany przebiegu dnia.
Indywidualne podejście
Dr Paulina Sobiczewska podkreśla, że każde dziecko jest inne i może inaczej reagować na szkolne wyzwania. Dlatego tak ważne jest, by uważnie je obserwować i dostosować wsparcie do jego indywidualnych potrzeb.
Jeśli okaże się, że trudności dziecka wynikają z relacji z rówieśnikami lub nauczycielami, warto porozmawiać z nim o tym szczerze i wspólnie poszukać rozwiązań.
– Możemy podsunąć mu kilka możliwych scenariuszy radzenia sobie w danej sytuacji, ale warto wcześniej upewnić się, że trudność występuje w konkretnej relacji, a nie jest jakimś większym ogólnym problemem – podkreśla dr Sobiczewska.
Rozpoczęcie nauki w szkole to ważny krok w rozwoju dziecka. Dzięki odpowiedniemu wsparciu i przygotowaniu może stać się początkiem fascynującej przygody edukacyjnej. Pamiętajmy, że nasza rola jako rodziców polega na tym, by być dla dziecka przewodnikiem i wsparciem w tej nowej sytuacji, pomagając mu budować pewność siebie i pozytywne nastawienie do nauki.
dr Paulina Sobiczewska – psycholożka społeczna. Specjalizuje się w zwiększaniu osobistej wydajności. Pasjonatka optymalizowania skuteczności, efektywnego wykorzystania czasu i energii.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Wspomnienia Polaków związane z powrotem do szkoły - sonda
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?