Nie umiemy uczyć matematyki. Nauczycielom mają pomóc boty

Katarzyna Mazur
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Ze statystyk wynika, że nie umiemy uczyć matematyki. Tylko 4 szkoły na 100 robią to dobrze. Czy sztuczna inteligencja ma szansę odmienić tę sytuację? Przedstawiciele polskiej platformy edukacyjnej EduNav twierdzą, że „nie osiągniemy lepszych efektów, jeżeli nie wzmocnimy naszych nauczycieli” i proponują bota, który będzie diagnozował indywidualne luki w wiedzy uczniów i pomagał je uzupełnić.

Spis treści

Sztuczna inteligencja jako wsparcie w nauczaniu matematyki

Przedstawiciele platformy EduNav twierdzą, że sztuczna inteligencja (AI) może znacząco zachęcić uczniów do nauki matematyki, pomóc im nadrobić zaległości oraz wyrównać poziom wiedzy i umiejętności. Dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie sugeruje, że najlepszym momentem na wprowadzenie takiego bota jest szósta klasa szkoły podstawowej.

dziewczynka wykonuje obliczenia matematyczne na tablicy
Niespełna jedna czwarta uczniów chętnie uczy się matematyki freepik.com

Problemy z nauczaniem matematyki w polskich szkołach

Panuje błędne przekonanie, że większość dzieci nie przepada za matematyką i „nie ma do niej głowy”. Według danych platformy EduNav, ponad połowa polskich dzieci wykazuje zdolności matematyczne jeszcze przed rozpoczęciem edukacji szkolnej. Jednak po jej rozpoczęciu sytuacja się zmienia – 60% uczniów negatywnie ocenia swoje umiejętności matematyczne, a jedynie 24% chętnie uczy się tego przedmiotu w szkole.

Czytaj także: Matura z matematyki była dziwna. Opinie maturzystów

Wiele zależy od sposobu prowadzenia zajęć. Najnowsze dane udostępnione przez EduNav wskazują, że tylko co trzecia prywatna szkoła podstawowa przygotowuje uczniów dobrze do egzaminu z matematyki. W przypadku szkół publicznych sytuacja jest jeszcze gorsza – odpowiedni poziom osiągają jedynie cztery placówki na sto.

Wojciech Majeran, lider projektu EduNav, podkreśla: „Nie osiągniemy lepszych efektów, jeżeli nie wzmocnimy naszych nauczycieli, a w tym może pomóc sztuczna inteligencja”. Przytacza również wyniki egzaminu ósmoklasistów, gdzie matematyka była największym wyzwaniem – średni wynik w kraju wyniósł tylko 52%. Tylko 718 szkół spośród ponad 11 tysięcy uzyskało średni wynik na poziomie 73% lub wyższym.

Wpływ liczebności klas i dostępności nowoczesnych narzędzi na wyniki w nauce

Eksperci EduNav zauważają, że szkoły prywatne mają pewne przewagi, takie jak mniejsza liczebność klas, większa indywidualizacja nauczania oraz stosowanie nowoczesnych metod w edukacji matematycznej.

– W nauczaniu matematyki bardzo ważna jest indywidualna ocena umiejętności ucznia. Dzięki temu zapewniamy wsparcie dostosowane do potrzeb danego dziecka, eliminując czynniki mogące prowadzić do rozwinięcia się lęku matematycznego – podkreśla współtwórczyni projektu, Katarzyna Januszewska-Natkaniec.

Z analizy wyników egzaminów wynika, że ponad 10% szkół miejskich i ponad 8% szkół wiejskich osiąga średnie wyniki poniżej 30%. Mimo że placówki wiejskie mogą skutecznie wspierać uczniów, to nauczyciele często muszą uczyć w kilku szkołach jednocześnie, co obniża efektywność nauczania.

Majeran przyznaje, że choć dużo się mówi o cyfryzacji szkół, to obecnie wykorzystywane narzędzia często przypominają tradycyjne podręczniki, jedynie w wersji online. Platforma EduNav ma na celu wykrywanie luk w wiedzy uczniów oraz wskazywanie sposobów na ich uzupełnienie, co ma pomóc w wyrównywaniu szans edukacyjnych.

Kiedy wprowadzać AI do nauki matematyki?

Dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska uważa, że narzędzia wykorzystujące AI powinny być wprowadzane w szkole podstawowej od szóstej klasy.

– U dzieci na wcześniejszym etapie nauczania matematycznego bardzo ważne jest prawidłowe wykształcenie myślenia abstrakcyjnego i wyobraźni przestrzennej. Dziecko nie zdobędzie podstaw myślenia matematycznego bez kolorowych patyczków czy liczenia na palcach – zaznacza badaczka.

Projekt EduNav jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i ma na celu poprawę wyników edukacji matematycznej w szkołach podstawowych. Na przełomie sierpnia i września odbędą się bezpłatne webinary pod hasłem „Matematyka jutra”, podczas których eksperci będą dzielić się wiedzą zdobytą w trakcie badań.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji