Podstawa programowa z historii
Na lekcjach historii w roku szkolnym 2024/2025 obowiązuje uszczuplona podstawa programowa. Podobnie jak w podstawach programowych innych przedmiotów zostały z niej usunięte niektóre treści. Prezentujemy aktualnie obwiązujący dokument.
Wykaz zmian w podstawie programowej dla historii (zakres podstawowy)
- Historia jako nauka
Usunięto: rozpoznawanie rodzajów źródeł historycznych. - Pradzieje i historia starożytnego Wschodu
Bez zmian. - Świat starożytnych Greków
Bez zmian. - Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu
Zmieniono: Uczeń charakteryzuje znaczenie chrześcijaństwa dla zmian w kulturze i obyczajowości Rzymian na: charakteryzuje kulturowe znaczenie chrześcijaństwa. - Bizancjum i świat islamu
Bez zmian. - Europa wczesnego średniowiecza
Usunięto znajomość pojęcia christianitas z uwzględnieniem roli benedyktynów. - Europa w okresie krucjat
Uproszczono znajomość przyczyn rywalizacji cesarstwa z papiestwem i uogólniono znajomość uwarunkowań i skutków wypraw krzyżowych. - Gospodarcze i społeczne realia średniowiecznej Europy
Bez zmian. - Polska w okresie wczesnopiastowskim
Zmieniono charakterystykę roli Kościoła w utrwalaniu polskiej suwerenności na rzecz znajomości znaczenia organizacji kościelnej dla funkcjonowania państwa wczesnopiastowskiego. Usunięto zestawienie najważniejszych wydarzeń z dziejów Polski i Europy w X-XII wieku. - Polska w okresie rozbicia dzielnicowego
Usunięto charakteryzowanie zagrożeń zewnętrznych (Marchia Brandenburska, Zakon Krzyżacki, Mongołowie) oraz wewnętrznych (partykularyzm interesów poszczególnych władców); znaczenie istnienia metropolii gnieźnieńskiej; zestawianie najważniejszych wydarzeń z okresu rozbicia dzielnicowego. - Europa późnego średniowiecza
Usunięto opisywanie zmian na mapie politycznej Europy w XIV-XV wieku. - Polska w XIV i XV w.
Zmieniono rozwój terytorialny państwa na zmiany terytorialne, usunięto: początek ewolucji unii polsko-litewskiej: od unii w Krewie do unii w Horodle; czynniki wypływające na atrakcyjność Polski dla mieszkańców państwa Zakonu Krzyżackiego, zestawianie najważniejszych wydarzeń z dziejów Polski i Europy w XIV i XV wieku. - Kultura średniowiecza
Usunięto rozumienie wyjątkowej roli chrześcijaństwa jako podstawy ścisłej więzi wiary religijnej i rozumu, ze szczególnym uwzględnieniem roli św. Tomasza z Akwinu; rozpoznawanie podstawowych wyznaczników zasięgu zachodniej christianitas (łacina (język liturgii i nauki), etos rycerski i sztuka gotycka). Dodano, że uczeń charakteryzuje sztukę romską i gotycką w odniesieniu do swojego regionu. - Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej
Usunięto opisywanie udziały poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI-XVIII wieku. - Czasy renesansu
Zamieniono wyjaśnianie na charakteryzowanie głównych prądów ideowych epoki. Dodano charakteryzowanie sztuki renesansowej w odniesieniu do swojego regionu. - Reformacja i jej skutki
Usunięto z zapisu o opisywaniu mapy politycznej i wyznaniowej Europy w XVI wieku kontekst polityczny. - Europa w XVI i XVII w.
Usunięto przedstawianie drogi do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego oraz charakteryzowanie konfliktów politycznych w Europie, z uwzględnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej. W zamian wprowadzono znaczenie wojny trzydziestoletniej. - Państwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów
Zamieniono ocenianie funkcjonowania demokracji szlacheckiej na ogólną ocenę funkcjonowania najważniejszych instytucji życia politycznego w XVI-wiecznej Polsce, a także wojny religijne trwające na Zachodzie wskutek reformacji jako tło do sytuacji wyznaniowej na ziemiach państwa polsko-litewskiego w XVI wieku. - Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów
Bez zmian. - Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa
Usunięto zestawianie najważniejszych wydarzeń z dziejów państwa polsko-litewskiego w XVI wieku z wydarzeniami europejskimi. - Renesans w Polsce
Usunięto zapis o ocenie kulturowych korzeni polskiej myśli politycznej (ale nie jej dorobku) oraz zamieniono odwołania do Arystotelesa i Cycerona w rozpoznaniu dokonań twórców polskiego odrodzenia w dziedzinie kultury na rzecz odniesienia do swojego regionu. - Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.
Usunięto opisywanie sytuacji wewnętrznej i położenia międzynarodowej Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1669-1696 i zestawianie najważniejszych wydarzeń z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i świata w XVII wieku. - Ustrój, społeczeństwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.
Usunięto ocenę polskiej specyfiki w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i modelu życia gospodarczego na tle europejskim w XVII wieku i charakteryzowanie atrakcyjności kulturowej Rzeczypospolitej dla ościennych narodów w XVII wieku. - Europa w dobie oświecenia
Usunięto wyjaśnianie związku między „wiekiem świateł” a rozwojem tajnych stowarzyszeń (masoneria, iluminaci, różokrzyżowcy); charakteryzowanie absolutyzmu oświeconego na przykładach państw sąsiadujących z Rzecząpospolitą Obojga Narodów; charakteryzowanie procesu modernizacji Rosji w XVIII wieku i rosyjską ideę imperium. W zamian wprowadzono: charakterystykę procesów modernizacyjnych w państwach sąsiadujących z Rzecząpospolitą Obojga Narodów. - Rewolucje XVIII w.
Zamieniono wyjaśnienie genezy i charakteryzowanie następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość na wyjaśnianie genezy i skutków rewolucji amerykańskiej; z przyczyn i skutków rewolucji francuskiej usunięto zapis o szczególnym uwzględnieniu rewolucyjnego programu stworzenia „nowej Francji” i „nowych Francuzów” a także usunięto ocenę znaczenia amerykańskiej wojny o niepodległość i rewolucji francuskiej z perspektywy politycznej, gospodarczej i społecznej. - Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja)
Usunięto znajomość okoliczności Zaręczenia Wzajemnego Obojga Narodów. - Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie)
Usunięto charakteryzowanie postawy pruskiego „sojusznika” Polski w 1792 roku, a także charakterystykę skutków zniszczenia RP dla kultury politycznej europejskiej oraz dla międzynarodowego ładu politycznego i gospodarczego w Europie oraz zestawianie najważniejszych wydarzeń z dziejów Rzeczypospolitej w XVIII wieku z wydarzeniami w Europie i na świecie. - Kultura doby oświecenia w Rzeczypospolitej
Dodano rozpoznania dokonań polskiego oświecenia w dziedzinie kultury w odniesieniu do swojego regiony, a także usunięto: rozpoznawanie i charakterystykę najważniejszych zabytków architektury i sztuki doby oświecenia w Rzeczypospolitej, a także rolę teatru i czasopiśmiennictwa. - Epoka napoleońska
Przesunięto do poziomu rozszerzonego porażki i sukcesy wewnętrznej polityki Napoleona. - Europa i świat po kongresie wiedeńskim
Przeniesiono na poziom rozszerzony opisywanie funkcjonowania systemu wiedeńskiego i charakteryzowanie prób jego podważenia. - Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815-1848
Przeniesiono opisywanie następstw Wiosny Ludów na ziemiach polskich i do poziomu rozszerzonego, usunięto charakteryzowanie różnic między klasycyzmem a romantyzmem. - Powstanie styczniowe i jego następstwa
Usunięto zapis o szczególnym uwzględnianiu osoby i programu Romualda Traugutta. - Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX w.
Bez zmian. - Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe
Usunięto zapis o charakteryzowaniu kulturowych i politycznych skutków laicyzacji i pojęcia wojen kulturowych. - Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX w.
Usunięto kluczowe znaczenie utrzymania i przekazywania polskiego kodu kulturowego (wiara, język) dla podtrzymania świadomości narodowej; przedstawianie przejawów atrakcyjności kulturowej polskości dla obcokrajowców (przykłady twórczej aktywności spolonizowanych cudzoziemców) oraz rozpoznawanie przejawów budzenia się polskości na Górnym Śląsku, Warmii i Mazurach, a także cofania się polskości wraz z ustępowaniem cywilizacji łacińskiej na „ziemiach zabranych”. - Kultura i nauka polska w II połowie XIX i na początku XX w.
Usunięto wyjaśnianie specyfiki twórczości młodopolskiej, wskazywanie najwybitniejszych dzieł tworzonych „ku pokrzepieniu serc”, charakteryzowanie przejawów ożywienia religijnego w społeczeństwie polskim (Gietrzwałd, Jasna Góra, Ostra Brama, społeczny katolicyzm) i jego znaczenie dla polskiego ruchu narodowego. - I wojna światowa
Pozostawiono wyjaśnianie przyczyn wybuchu I wojny światowej, ale usunięto uwzględnianie powstawania dwóch przeciwstawnych systemów sojuszy. - Sprawa polska w przededniu i podczas I wojny światowej
Dodano uwzględnienie poboru polskich rekrutów do walczących ze sobą armii przy omawianiu stosunku państw zaborczych do sprawy polskiej, usunięto uszczegółowienie analizy umiędzynarodowienia sprawy polskiej (m.in. Akt 5 listopada, rola Stanów Zjednoczonych Ameryki i rewolucji rosyjskich, deklaracja z 3 czerwca 1918 roku). - Europa i świat po I wojnie światowej
Wprowadzono kilka zmian o charakterze redakcyjnym, usunięto charakteryzowanie celów Ligi Narodów. - Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie międzywojennym
Przeniesiono do poziomu rozszerzonego ukazywanie skali wewnętrznych represji w ZSRR w latach 30. (w tym tzw. operację polską NKWD 1937-1938). - Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej
Przeniesiono charakteryzowanie genezy powstania wielkopolskiego 1918-1919 oraz jego znaczenia dla odrodzenia się państwa polskiego i obrony jego niepodległości w 1920 roku do poziomu rozszerzonego, usuwając zapis o wyjaśnianiu fenomenu powstania. - Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej
Ocenę wpływu Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego oraz innych polityków na powstanie i kształt II Rzeczypospolitej i porównywanie ich wizji Polski przeniesiono do poziomu rozszerzonego, usunięto wyjaśnianie znaczenia istnienia II Rzeczypospolitej dla stabilności ładu międzynarodowego w Europie oraz zestawienia najważniejszych wydarzeń z dziejów Polski, Europy i świata w okresie międzywojennym. - Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej
Usunięto przedstawianie i ocenianie dokonań pierwszych lat odbudowy (m.in. reformy Władysława Grabskiego i unifikacja państwa) _oraz zapis uszczegóławiający osiągnięcia gospodarcze II RP _z lat 30. (m.in. reformy Eugeniusza Kwiatkowskiego, rozwój Gdyni, Centralny Okręg Przemysłowy) - Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej
Usunięto charakteryzowanie zróżnicowania kulturowego II RP. - Świat na drodze do II wojny światowej
Do wyjaśnia wpływu polityki hitlerowskich Niemiec na rozbijanie systemu wersalskiego dodano także wpływy Związku Sowieckiego. - Wojna obronna Polski w 1939 r. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września)
Zmieniono: główne linie narracyjne antypolskiej propagandy agresorów uzasadniających swój atak na Polskę na
niemieckie i sowieckie uzasadnienia agresji na Polskę; a także zapis uszczegóławiający przykłady bohaterstwa obrońców: w tym: Westerplatte, Poczty Polskiej, Mokrej, Wizny, bitwy nad Bzurą, Warszawy i Kocka, oraz zbrodni wojennych dokonanych przez agresorów, w tym w: Wieluniu, Bydgoszczy, Katowicach i Grodnie na: uwzględniając żołnierzy i ludność cywilną oraz zbrodni wojennych dokonanych przez agresorów, z uwzględnieniem własnego regionu. przeniesiono wskazywanie przykładów współpracy między okupantami do poziomu rozszerzonego, usunięto charakteryzowanie materialnych i demograficznych skutków przegranej wojny obronnej. - II wojna światowa i jej etapy
Współpracę hitlerowskich Niemiec i ZSRS w latach 1939-1941 przeniesiono do poziomu rozszerzonego. - Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką
Usunięto punkt o przedstawianiu prawnoustrojowych regulacji okupacyjnych władz dotyczących terytorium państwa polskiego i zamieszkującej tam ludności, przenosząc go w zmienionym brzmieniu do poziomu rozszerzonego. Z zapisu o charakteryzowaniu zbrodni niemieckich i sowieckich usunięto zapis największych i zmieniono uszczegółowienie z: (m.in. Auschwitz, Palmiry, Piaśnica, niemiecki obóz dlanpolskich dzieci w Łodzi, Ponary, Katyń, Miednoje, Charków); na: zarówno tych o wymiarze ogólnokrajowym (np. zbrodnia katyńska, Auschwitz-Birkenau), jak i regionalnym (np. Palmiry, Piaśnica, Ponary). Usunięto zapis o planowanym wyniszczenia ludności polskiej z uwzględnieniem powstania na Zamojszczyźnie.__Rozmiary konfliktu polsko-ukraińskiego zmieniono na znaczenie. Usunięto uszczegółowiony zapis o charakteryzowaniu postawach polskiego społeczeństwa wobec polityki okupantów – w tym Witolda Pileckiego i Maksymiliana Marii Kolbego; podaje przykłady kolaboracji z Niemcami i Sowietami, podkreślając różność postaw. Podobnie uogólniono charakteryzowanie sytuacji dzieci i młodzieży i ich postaw wobec okupanta, usuwając zapis oraz wskazuje przykłady patriotycznych postaw młodzieży (np. udział w konspiracyjnym
harcerstwie). - Niemiecka polityka eksterminacji
Zamieniono zapis przedstawia ideologiczne podstawy eksterminacji całych narodów oraz „istot niegodnych życia” (eutanazja) prowadzonej przez Niemcy hitlerowskie _na: _przedstawia ideologiczne podstawy eksterminacji Żydów oraz innych grup etnicznych i społecznych przez Niemcy hitlerowskie. Usunięto zapis: uczeń rozpoznaje główne miejsca eksterminacji
Żydów polskich i europejskich oraz innych grup etnicznych i społecznych na terenie Polski i Europy Środkowo-Wschodniej (w tym: Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Sobibór i Babi Jar). Zamieniono opisuje postawy ludności żydowskiej wobec Holokaustu z uwzględnieniem powstania w getcie warszawskim na: opisuje położenie ludności żydowskiej oraz formy oporu, na przykładzie powstania w getcie warszawskim. Usunięto spośród wymienionych Sprawiedliwych konieczność znajomości s. Matyldy Getter. - Działalność władz Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i w okupowanym kraju
Z przedstawiania przykładów bohaterstwa żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej usunięto uszczegółowienie: w tym: bitwę o Narvik, bitwę o Anglię, bitwę pod Tobrukiem, bitwę o Monte Cassino, bitwę pod Falaise, bitwę o Arnhem, bitwę o Kołobrzeg, bitwę o Bredę i zdobycie Berlina. Usunięto zestawianie najważniejszych wydarzeń z dziejów Polski w okresie II wojny światowej z wydarzeniami w Europie i na świecie. - Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny
Dodano charakteryzowanie skutków przejęcia władzy w Chinach przez komunistów. - Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty
Usunięto zapis: charakteryzuje skutki przejęcia władzy w Chinach przez komunistów (największe ludobójstwo po 1945 roku – polityka Wielkiego Skoku). - Przemiany cywilizacyjne na świecie
Zamieniono charakteryzowanie kulturowego tło i długofalowych konsekwencji rewolucji 1968 roku na tło kulturowe i konsekwencje rewolty studenckiej i rewolucji seksualnej przełomu lat 60. i 70. - Świat na przełomie tysiącleci
Usunięto uszczegółowienie przemian społeczno-politycznych i procesów integracyjnych w Europie. - Proces przejmowania władzy przez komunistów w Polsce (1944-1948)
Usunięto szczególne uwzględnienie wymuszonych migracji milionów Polaków oraz dalekosiężnych skutków eksterminacji znacznej części polskich elit z opisu strat demograficznych i kulturowych po II wojnie światowej. Z zapisu o charakteryzowaniu okoliczności i etapów przejmowania władzy w Polsce przez komunistów usunięto zapis o formach zniewalania Polaków
przez reżim komunistyczny (terror fizyczny, propaganda, cenzura). Z zapisu omawia przejawy oporu społecznego wobec komunizmu zamieniono uszczegółowienie („żołnierze niezłomni” – w tym: rtm. Witold Pilecki, Danuta Siedzikówna ps. „Inka”, płk Łukasz Ciepliński, a także rola Kościoła katolickiego, znaczenie emigracji) na: w tym działalność opozycji legalnej oraz
podziemia antykomunistycznego. - Stalinizm w Polsce i jego erozja
Uproszczono szczegóły procesu sowietyzacji, dodano charakteryzowanie terroru stalinowskiego, zamieniono zapis: opisuje formy i konsekwencje prześladowania Kościoła katolickiego (z uwzględnieniem szkodliwych reperkusji dla integracji Ziem Zachodnich i północnych) na: opisuje relacje państwo ‒ Kościół w okresie stalinizmu. - Polska w latach 1957-1981
Usunięto szczególne uwzględnienie programu duszpasterskiego (Jasnogórskie Śluby Narodu, Wielka Nowenna, obchody milenijne) prymasa Stefana Wyszyńskiego. Usunięto zapis o niezależnym ruchu wydawniczym z charakterystyki i oceny działalności opozycyjnej. - Dekada 1981-1989
Z zapisu o formach oporu społecznego usunięto szczególne uwzględnienie Kopalni Węgla Kamiennego „Wujek”, „Solidarności Walczącej”, bł. ks. Jerzego Popiełuszki). - Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie na przełomie XX i XXI w.
Usunięto zapisy: uczeń przedstawia proces rozpadu Układu Warszawskiego i odzyskiwania suwerenności
przez Polskę; porównuje współpracę regionalną na przykładzie Grupy Wyszehradzkiej (V4) oraz relacji Polski z Ukrainą i państwami bałtyckimi; ocenia znaczenie i skutki katastrofy smoleńskiej 10 kwietnia 2010 roku dla państwa polskiego; szczególne uwzględnienie: kryzysu demograficznego, kwestii zachowania tożsamości kulturowej, zmian zachodzących w Unii Europejskiej, transformacji energetycznej, dyskusji nad zmianami klimatycznymi. Przeniesiono do poziomu rozszerzonego: uczeń wyjaśnia kontrowersje wokół problemu dekomunizacji i lustracji.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?