Nowa ustawa zmienia zasady. Wiemy, kto otrzyma sprzęt z programu „Laptop dla ucznia”

Magdalena Ignaciuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Sprzęt z programu „Laptop dla ucznia” trafi m.in. do szkół dotkniętych powodzią i do poradni psychologiczno-pedagogicznych - wynika z uzasadnienia projektu ustawy o usuwaniu skutków powodzi. Uchylone mają być przepisy o przekazywaniu laptopów co roku uczniom rozpoczynającym klasę IV szkoły podstawowej.

Spis treści

Szykują się zmiany w ustawie

Sprzęt z programu „Laptop dla ucznia” zostanie rozdany
canva

Z opublikowanego we wtorek w Rządowym Centrum Legislacji projektu ustawy o usuwaniu skutków powodzi wynika, że będą zmiany w ustawie o wsparciu kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.

Projektowana nowelizacja „wynika z konieczności umożliwienia przekazywania laptopów zwróconych przez organy prowadzące szkoły ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji oraz innych laptopów zakupionych i nieprzekazanych uczniom, do szkół podstawowych i ponadpodstawowych, za pośrednictwem organów prowadzących te szkoły, lub do publicznych poradni psychologiczno–pedagogicznych (...) mając na uwadze stan klęski żywiołowej”.

Projektodawca zauważył, że konieczne jest wprowadzenie przepisów mających na celu zaprzestanie realizacji działania polegającego na przekazywaniu uczniom klas IV szkół podstawowych laptopów.

Przeczytaj też: Szkoły zniszczone w wyniku powodzi. Szefowa MEN ujawnia plany na najbliższe miesiące

To już oficjalne: laptopów dla czwartoklasistów nie będzie

„Uchyla się przepisy dotyczące przekazywania co roku uczniom rozpoczynającym klasę IV szkoły podstawowej laptopów” – zaznaczył.

Podał, że program „Laptop dla ucznia” zostanie zastąpiony programem „Cyfrowy uczeń”. Zaznaczył jednak, że jego finansowanie nie jest ujęte w nowelizowanej ustawie.

W uzasadnieniu do projektu zwrócił uwagę, że „Laptop dla ucznia” miał stanowić realizację i być finansowany w ramach inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO), a później ze środków budżetu państwa. Jak jednak wskazał, Komisja Europejska (KE), zgłosiła zastrzeżenia do realizacji działania i nie wyraziła zgody na finansowanie. Z kolei w budżecie państwa nie zabezpieczono środków na realizację programu w kolejnych latach.

– Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą minister właściwy do spraw informatyzacji co roku dokonuje zakupu centralnego laptopów dla kolejnego rocznika uczniów rozpoczynających klasę IV szkoły podstawowej. Zważywszy na brak środków na realizację tego działania, minister (...) nie może ogłosić postępowania na zakup laptopów, a tym samym nie zostanie spełniony wymóg dostarczenia laptopów uczniom w roku szkolnym 2024/2025 – wyjaśnili autorzy projektu.

Program „Cyfrowy uczeń” ma być elementem planu naprawczego, o którym resort edukacji rozmawiał z KE. Założenia merytoryczne programu, jak podano, zostaną przygotowane przez MEN tak, „aby realnie i skutecznie rozwijać umiejętności cyfrowe uczniów oraz aby nowy program spełniał oczekiwania KE”.

Wiadomo co z laptopami

Organy prowadzące szkoły zwróciły do Ministerstwa Cyfryzacji około 19 tys. laptopów w ramach nadwyżki wynikającej m.in. z migracji uczniów. Podano, że pozostałe z nadwyżki laptopy mogą otrzymać organy prowadzące publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe i organy prowadzące publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Uzasadniono, że chodzi o to, by laptopy z nadwyżki mogły trafić do organów prowadzących szkoły i być wykorzystywane także przez uczniów innych klas, służąc wzrostowi kompetencji cyfrowych uczniów.

Podano, że minister edukacji narodowej w uzgodnieniu z jednostkami samorządu terytorialnego dokona wyboru organów prowadzących szkoły do wsparcia - mając na uwadze w pierwszej kolejności stan klęski żywiołowej, następnie biorąc pod uwagę kryterium infrastrukturalne.

– W przypadku, gdy nadal w dyspozycji pozostaną laptopy pozostałe z nadwyżek, możliwe będzie przekazanie laptopów organom prowadzącym szkołę w oparciu o sytuacje spowodowane działaniem siły wyższej – podano.

Uzasadniono, że w poradniach psychologiczno-pedagogicznych (PPP) duża część realizowanych zadań odbywa się z wykorzystaniem komputerów. „PPP są jednak niewystarczająco wyposażone w tym zakresie – zdarzają się sytuacje, w których kilku pracowników PPP korzysta z tego samego komputera” - podano.

W Ocenie Skutków Regulacji podkreślono, że rok szkolny 2023/2024 to pierwszy rok obowiązywania ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Podano, że uczniowie rozpoczynający naukę w klasach IV szkoły podstawowej otrzymali laptopy w oparciu o jej przepisy. Zakupiono 394346 laptopów dla uczniów.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

źródło: PAP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji