Ocena pracy dyrektora szkoły oraz ocena pracy nauczyciela po zmianach ustawy Prawo oświatowe

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Brak jednogłośnej oceny dyrektora ze strony organu prowadzącego i nadzorującego? Decydujący głos przypadnie temu drugiemu. To kurator ostatecznie decyduje o ocenie pracy dyrektora placówki.
Brak jednogłośnej oceny dyrektora ze strony organu prowadzącego i nadzorującego? Decydujący głos przypadnie temu drugiemu. To kurator ostatecznie decyduje o ocenie pracy dyrektora placówki. fot. Grzegorz Olkowski/Polska Press
Ostatnia nowelizacja ustawy Prawo oświatowe, znana jako Lex Czarnek 2.0, porządkuje zasady oceniania dyrektorów oraz nauczycieli. Po zmianach w Karcie nauczyciela, która w nowej wersji obowiązuje od 1 września 2022, doprecyzowania wymagało m.in. ustalenie okresu pracy podlegającego ocenie w przypadku dłuższych usprawiedliwionych nieobecności nauczyciela w pracy. Jak przebiega procedura oceny pracy dyrektora? Kiedy jest potrzebna? Kto ocenia nauczycieli? Wyjaśniamy.

Spis treści

Ocena pracy dyrektora na nowych zasadach. Procedura krok po kroku

  • Złożenie wniosku o ocenę.
  • Po otrzymaniu wniosku kuratorium oświaty (organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad daną placówką) sprawdza, czy spełnione są wszelkie kryteria umożliwiające przeprowadzenie oceny i informuje dyrektora o planowanym terminie wystawienia oceny.
  • Wystąpienie organu nadzorującego do organu prowadzącego szkołę o dokonanie cząstkowej oceny pracy dyrektora.
  • Dokonanie ocen cząstkowych. Ustalane są trzy oceny cząstkowe (przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym i przez organ prowadzący).
  • Zasięgnięcie opinii przez kuratorium w radzie szkoły i w zakładowych związkach zawodowych.
  • Porozumienie organu prowadzącego i nadzorującego w sprawie wspólnego stanowiska nt. oceny pracy dyrektora i dokonanie projektu oceny pracy dyrektora.
  • Przedstawienie projektu oceny dyrektorowi i jego ewentualne uwagi.
  • Przygotowanie Karty oceny pracy.

Dyrektor ma prawo do odwołania się od ustalonej oceny i wnioskowania o ponowne ocenienie swojej pracy, po rozpatrzeniu jego wniosku oraz wysłuchaniu go przez zespół oceniający.

W skład zespołu oceniającego wchodzi:

  • przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny (przewodniczący zespołu),
  • przedstawiciel organu prowadzącego,
  • przedstawiciel rodziców (z rady szkoły lub rady rodziców)
  • doradca metodyczny lub nauczyciel-konsultant (powołany przez ocenianego dyrektora),
  • przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej (organizacja wskazana przez ocenianego dyrektora)

Do ustalenia ponownej oceny dochodzi na drodze demokratycznego głosowania. W przypadku równej ilości głosów tym decydującym jest głos przewodniczącego zespołu (organ sprawujący nadzór pedagogiczny).

Ocena pracy dyrektora. Najważniejsze informacje

Podstawą prawną dokonywania oceny pracy nauczycieli i dyrektorów szkół jest ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.), a także rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1822).

Ocena pracy dyrektora jest potrzebna dyrektorowi, jeśli ubiega się on o awans na nauczyciela mianowanego. Musi wówczas złożyć wniosek o ocenę pracy do organu nadzoru pedagogicznego, który dokonuje opisowej oceny. Jeżeli dyrektor jest nauczycielem mianowanym, to przepisy dotyczące oceny pracy i powiązania jej z awansem zawodowym stosuje się takie same, jak w przypadku nauczyciela.

Ocena pracy dyrektora może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej niż po upływie roku od daty dokonania poprzedniej oceny.

Wniosek o ocenę pracy dyrektora może także złożyć z innych przyczyn:

  • dyrektor,
  • organ prowadzący lub nadzorujący szkołę,
  • rada szkoły,
  • rada rodziców.

W art. 6a ust. 4 i ust. 7a ustawy Karta Nauczyciela czytamy: „Ocena pracy dyrektora szkoły ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:

  • 1. ocena wyróżniająca,
  • 2. ocena bardzo dobra,
  • 3. ocena dobra,
  • 4. ocena negatywna

Kryteria oceny pracy dyrektora

Jest 16 obowiązkowych kryteriów oceny pracy dyrektora:

  1. organizowanie pracy szkoły zgodnie z przepisami prawa,
  2. planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej i rady szkoły, o ile organy te działają, a także zgodnie z rozstrzygnięciami organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego szkołę,
  3. współdziałanie z innymi organami szkoły oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji między tymi organami,
  4. prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej lub innej dokumentacji dotyczącej realizowania zadań statutowych szkoły.
  5. tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
  6. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
  7. wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy szkoły,
  8. organizowanie dla uczniów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
  9. podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole oraz tworzenie warunków do działań prozdrowotnych,
  10. tworzenie warunków do respektowania praw dziecka i praw ucznia, w tym praw ucznia niepełnosprawnego, oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
  11. podejmowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych, oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i środowiska pozaszkolnego,
  12. wspieranie nauczycieli w rozwoju i doskonaleniu zawodowym,
  13. doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych,
  14. współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły,
  15. prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł,
  16. prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników szkoły, w tym dokonywania oceny ich pracy.

Ocena pracy nauczyciela po zmianach. To warto wiedzieć

Zgonie z przepisami ważnymi od 1 września 2022 roku nauczyciel, który rozpoczyna pracę w zawodzie w drugim oraz czwartym roku pracy, po przeprowadzeniu lekcji pokazowych i odpowiednim przygotowaniu, będzie podlegał ocenie pracy.

Ocena ta będzie decydowała, czy dany nauczyciel zostanie zatrudniony w szkole oraz, czy uzyska pierwszy stopień awansu zawodowego. Osoba, która rozpoczyna karierę zawodową, przez pierwszy i drugi rok swojej pracy miałaby być zatrudniona na czas określony. Dopiero po uzyskaniu pierwszej pozytywnej oceny pracy (minimum dobrej), można by było uzyskać umowę na czas nieokreślony.

Nowelizacja ustawy Prawo oświatowe znana jako Lex Czarnek 2.0 doprecyzowuje, że do 3-letniego okresu pracy nauczyciela podlegającego ocenie nie są wliczane okresy usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy, trwającej dłużej niż 3 miesiące.

Podstawę prawną dokonywania oceny pracy nauczycieli stanowią przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1822).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji