Oceny z zachowania a uczniowie ze specjalnymi potrzebami
Biuro RPO przekazało we wtorek (26 lipca 2022), że Rzecznik Marcin Wiącek zgłosił ministrowi edukacji i nauki Przemysławowi Czarnkowi problem, jakim jest możliwa dyskryminacja uczniów szkół podstawowych ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
Problem przedstawili rzecznikowi samorzecznicy – osoby w spektrum autyzmu.
– Mając na względzie również dzieci i młodzież z innymi niepełnosprawnościami, niż wynikające ze spektrum autyzmu – bezpośrednio przekładającymi się na zachowanie w szkole – samorzecznicy postulują zastąpienie obecnych rozwiązań opisowym modelowaniem postaw prospołecznych – tłumaczy RPO.
Marcin Wiącek, w piśmie do szefa resortu edukacji przekazał, że w ocenie samorzeczników, przepisy nie uwzględniają specyfiki funkcjonowania w szkole uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nie służą realizacji założeń edukacji włączającej. Co więcej, nie gwarantują one, że zachowania wynikające bezpośrednio z niepełnosprawności, a mogące być odebrane jako trudne przez pracowników szkół, nie zaważą na ostatecznej ocenie zachowania na świadectwie szkolnym.