Podstawy programowe się zmienią? Mowa o łacinie, technice, języku polskim oraz biznesie i zarządzaniu. Projekty skierowano do konsultacji

OPRAC.:
Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Mają nastąpić zmiany w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów. Wyjaśniamy o jakie reformy chodzi.
Mają nastąpić zmiany w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów. Wyjaśniamy o jakie reformy chodzi. 123 RF/ zdjęcie seryjne/ dolgachov
Podstawy programowe zarówno w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych mogą ulec zmianie. Podczas konferencji prasowej sekretarz stanu w MEiN wyjaśnił, jakie są plany w związku z nauczaniem takich przedmiotów jak: język łaciński, technika, język polski oraz biznes i zarządzanie (który ma zastąpić podstawy przedsiębiorczości). Pomysły te skierowano do konsultacji publicznych.

Spis treści

Zmiany w podstawie programowej. Co będzie inne?

We wtorek (25 października) odbyła się konferencja prasowa z udziałem Dariusza Piontkowskiego oraz Justyny Orłowskiej (pełnomocnika MEiN ds. Transformacji Cyfrowej), w trakcie których ogłoszono zmiany w zakresie podstaw programowych.

– Dziś do konsultacji publicznych przekazujemy rozporządzenia dotyczące podstaw programowych kilku przedmiotów: nowego przedmiotu biznes i zarządzanie, w pewnym sensie nowego przedmiotu język łaciński oraz techniki i w niewielkim stopniu języka polskiego – poinformował wiceminister Dariusz Piontkowski.

W trakcie konferencji sporo mówiono o nowym przedmiocie – biznes i zarządzanie – który ma zastąpić od przyszłego roku szkolnego podstawy przedsiębiorczości w szkole średniej.

– Są dwa filary tego przedmiotu. Jednym jest to, że faktycznie to są podstawowe umiejętności, a drugim jest filar dotyczący praktycznego pozyskiwania wiedzy czy to przez projekt grupowy, czy także przez business case study, czyli takie kazusy, które będą dostarczane przez przedsiębiorców – podkreśliła Justyna Orłowska.

Biznes i zarządzanie. Jak ma wyglądać nowy przedmiot?

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Edukacji i Nauki podstawa programowa przedmiotu podstawy przedsiębiorczości miałaby zostać zastąpiona podstawą programową dla przedmiotu biznes i zarządzanie (na poziomie podstawowym). Nowy przedmiot mógłby być nauczany także w ramach tzw. rozszerzenia, w związku z tym dookreślono podstawę programową w tym zakresie.

W podstawie programowej do biznesu i zarządzania ujęto m.in. następujące zagadnienia:

  • ograniczenie zagadnień makroekonimicznych;
  • zastąpienie części zagadnień teoretycznych problematyką finansów osobistych oraz rozwoju kompetencji miękkich;
  • kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych (np. zarządzanie swoimi finansami);
  • nauka analizy elementów otoczenia biznesowego pod kątem identyfikacji możliwych szans do uruchomienia własnej działalności gospodarczej;
  • przygotowywanie do wejścia na rynek pracy.

Możliwość wybrania tzw. rozszerzenia z biznesu i zarządzania, sprawia, że uczniowie będą mogli zdawać ten przedmiot na maturze (od roku szkolnego 2026/2028). Podstawa programowa na poziomie rozszerzonym obejmuje m.in.:

  • opracowywanie planu przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego wraz z kształtowaniem kompetencji liderskich;
  • umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem;
  • rozszerzonej analizy otoczenia gospodarczego w rozwijającej się rzeczywistości.

Jak informuje MEiN, w czasie tych zajęć szczególny nacisk ma być kładziony na pracę w grupach, analizowanie przykładów doświadczeń przedsiębiorców oraz rozwijanie kompetencji liderskich. Zgodnie z założeniami zmienić ma się także czas odbywania tego przedmiotu. Dotychczas podstawy przedsiębiorczości nauczane były w II (liceum) i III (technikum) do klas I (liceum) i II (technikum). Z kolei w zakresie rozszerzonym przedmiot może być realizowany w wymiarze 6 godzin tygodniowo i 108 godzin w czteroletnim okresie nauczania.

Zmiany w podstawie programowej języka polskiego. Pojawią się gry?

Niewielkie reformy mogą zostać wprowadzone także w podstawie programowej języka polskiego. Wykaz lektur miałby zostać uzupełniony o gry:

  • „This War of Mine” (11BitStudios),
  • „Gra Szyfrów” (Instytut Pamięci Narodowej).

Jak zaznacza MEiN, zawierają one konteksty pedagogiczne i społeczne, a także angażują odbiorców, dzięki czemu mogą okazać się dobrym narzędziem do nauki. Gry te dostępne są za darmo na Zintegrowanej Platformie Edukacji.

Podstawa programowa do języka łacińskiego będzie inna? Wyjaśniamy, co ma się zmienić

Zgodnie z założeniami zainteresowania młodych ludzi dziedzictwem kultury antycznej do konsultacji publicznych skierowano także podstawę programową przedmiotu język łaciński. Mógłby on być nauczany w klasach VII-VIII oraz szkole średniej jako drugi język obcy, co obecnie nie jest możliwe. W tej chwili szkoły mogą jedynie zaoferować uczniom naukę tego języka jako trzeciego języka obcego.

Po zmianach język łaciński i kultura antyczna mógłby być nauczany w trzech następujących wariantach:

  • uczeń może wybrać, jeżeli szkoła ma taką ofertę, przedmiot język łaciński i kultura antyczna w zakresie podstawowym (aktualny);
  • uczeń może wybrać, jeżeli szkoła ma taką ofertę, przedmiot język łaciński i kultura antyczna w zakresie rozszerzonym (aktualny)
  • uczeń będzie mógł wybrać, jeżeli szkoła będzie miała taką ofertę, jako drugi język obcy – język łaciński w zakresie podstawowym (nowy).

Co zmieni się w nauczaniu techniki? Podstawa programowa ma zostać wzbogacona o nowe elementy

Zmian można spodziewać się także w nauczaniu techniki. Oprócz odpowiednich reform w zakresie treści technicznych podstawa programowa ma zostać rozszerzona także o informacje związane z wychowaniem komunikacyjnym m.in. w związku z pojawiającymi się środkami transportu osobistego wykorzystywanymi przez uczniów (np. hulajnogi elektryczne).

Podsumowując, proponowane zmiany zakładają:

  • reformę podstawy programowej przedmiotu technika (klasy IV-VI szkoły podstawowej);
  • określenie podstawy programowej dla przedmiotu język łaciński (język ten będzie mógł być nauczany jako drugi język obcy, począwszy od klasy VII szkoły podstawowej);
  • uzupełnienie podstawy programowej języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum o gry edukacyjne.
  • zastąpienie podstawy programowej przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w szkołach ponadpodstawowych podstawą programową przedmiotu biznes i zarządzenie – zakres podstawowy oraz określenie podstawy programowej dla przedmiotu biznes i zarządzanie – zakres rozszerzony.

Konsultacje publiczne w tej sprawie będą trwać do 25 listopada. Swoje uwagi można wysyłać na adres: [email protected] Zmiany mają zostać wdrożone od roku szkolnego 2023/2024.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wyprawka szkolna - ostanie dni na złożenie wniosku

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie