Postęp technologiczny w szkołach? MEN ogłasza projekt zmian w wymaganiach dotyczących sprzętu technologicznego

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło projekt zmian w wymaganiach dotyczących sprzętu komputerowego i technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Aktualizacja ma na celu dostosowanie szkół do postępu technologicznego i jest częścią realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zmiany dotyczą m.in. minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego oraz okresu gwarancyjnego, który ma zostać skrócony z 36 do 24 miesięcy.

Spis treści

Zaktualizowane wymagania sprzętowe

Projekt rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, opublikowany w Rządowym Centrum Legislacji, przewiduje szereg zmian mających na celu dostosowanie polskich szkół do szybko zmieniającej się rzeczywistości technologicznej. Jednym z kluczowych założeń jest aktualizacja minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego, uwzględniająca postęp technologiczny, który nastąpił od ostatniej nowelizacji w 2022 roku. Zmiany te mają zapewnić uczniom i nauczycielom dostęp do nowoczesnych narzędzi dydaktycznych oraz umożliwić realizację programów nauczania przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań technologicznych.

MEN zaktualizuje wymagania dotyczące m.in. sprzętu komputerowego w szkołach. Na czym polegają zmiany?
MEN zaktualizuje wymagania dotyczące m.in. sprzętu komputerowego w szkołach. Na czym polegają zmiany? freepik.com

W projekcie zwrócono uwagę na konieczność skrócenia minimalnego okresu gwarancyjnego dla sprzętu komputerowego z 36 do 24 miesięcy. Decyzja ta ma na celu lepsze dostosowanie warunków gwarancji do szybkiego tempa rozwoju technologicznego oraz cyklu życia nowoczesnego sprzętu.

Dodatkowo projekt uwzględnia potrzebę uzupełnienia wymagań o regulacje dotyczące realizacji usług w zakresie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC), co jest odpowiedzią na potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami.

Przeczytaj też: Łatwy arkusz – kiepski wynik. Dlaczego matura z polskiego wypadła tak słabo? „Zdający traktują język polski po macoszemu”

Technologia w edukacji

Zgodnie z uzasadnieniem projektu, zmiany te są odpowiedzią na rosnące potrzeby edukacyjne oraz są częścią realizacji założeń Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Ministerstwo podkreśla, że aktualizacja wymagań jest niezbędna do zapewnienia, że szkoły będą wyposażone w sprzęt zgodny z najnowszymi standardami technologicznymi, co ma bezpośredni wpływ na jakość kształcenia.

Dodatkowo, aby zapewnić standardy wyposażenia szkół w infrastrukturę cyfrową, jest konieczne określenie minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych wspierających realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Projekt zakłada, że wszystkie szkoły, niezależnie od typu i rodzaju, będą musiały zapewnić odpowiednie warunki oraz sprzęt specjalistyczny dla uczniów kształcenia specjalnego. Podkreślono, że postęp technologiczny ma ogromne znaczenie również w pracy z uczniami niepełnosprawnymi, umożliwiając wykorzystanie nowoczesnego sprzętu komputerowego do wspomagania komunikacji.

Wprowadzenie nowych standardów

Projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie szczegółowych wymagań dla sprzętu komputerowego i technologii informacyjno-komunikacyjnych, które mają obowiązywać od roku szkolnego 2026/27. Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe będą musiały dysponować m.in. szerokopasmowym dostępem do internetu, interaktywnymi monitorami dotykowymi, drukarkami 3D oraz sprzętem umożliwiającym realizację nagrań i zajęć praktycznych.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że szkoły przy planowaniu wyposażenia będą musiały dokonać analizy posiadanych już środków, w tym zakupionych ze środków Unii Europejskiej, aby zapewnić komplementarność działań między Krajowym Planem Odbudowy a funduszami strukturalnymi UE.

Projekt rozporządzenia nie będzie miał zastosowania w szkołach dla dorosłych oraz w branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, co odzwierciedla specyfikę kształcenia w tych typach placówek. Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem zapisów dotyczących minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych, które zostaną wprowadzone od 1 września 2026 roku.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji