Przysposobienie obronne wraca. Nauka strzelania i reagowanie w sytuacjach zagrożenia
W związku z agresją Rosji na Ukrainę Ministerstwo Edukacji i Nauki postanowiło przywrócić elementy przysposobienia obronnego do szkół. Przypomnijmy, że przedmiot ten został zastąpiony przez edukację dla bezpieczeństwa w 2012 roku. Teraz – wciąż w ramach tzw. EDB – uczniowie mają zdobywać wiedzę, dotyczącą tego, jak zachowywać się w sytuacjach zagrożenia. Będą także uczyć się strzelania.
Nowe treści, które mają znaleźć się w programie nauczania to m.in.:
- Reagowanie w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi;
- Zasady pierwszej pomocy;
- Bezpieczeństwo w stanie nadzwyczajnych wydarzeń;
- Edukacja obronna, która obejmowałaby wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa, terenoznawstwa oraz nauka strzelania w teorii (szkoła podstawowa) oraz reagowania w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi cyberbezpieczeństwa oraz szkolenia strzeleckiego w praktyce (szkoła ponadpodstawowa).
Ile ma być godzin przysposobienia obronnego?
Na razie nie pojawiły się żadne informacje na temat tego, by liczba zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa, w ramach której będzie się uczyć elementów przysposobienia obronnego, miałaby się zmienić. Przypomnijmy, że jest to przedmiot, na który uczęszczają uczniowie ósmej klasy szkoły podstawowej oraz pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej (liceum, technikum, szkoła branżowa) w wymiarze jednej godziny tygodniowo (po jednej godzinie zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej).
Elementy przysposobienia obronnego w szkole podstawowej
Wiele osób zwracało uwagę na to, że nauka strzelania w wieku 13-14 lat to zbyt wcześnie. Resort edukacji przekonuje jednak, że w przypadku szkół podstawowych uczniowie będą poznawać jedynie teorię dotyczącą posługiwania się bronią. W projekcie ustawy znalazły się zapisy, dotyczące tego, że uczeń będzie poznawał następujące zagadnienia: