Spis treści
- Matura ustna z polskiego w latach 2026-2028
- Ile jest pytań jawnych na maturze 2026 i w kolejnych latach?
- Jawne pytania na maturę 2026. Lista wszystkich zagadnień
- Biblia (fragmenty)
- Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)
- Homer, Iliada (fragmenty)
- Sofokles, „Antygona”
- „Lament świętokrzyski” (fragmenty)
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty)
- „Pieśń o Rolandzie” (fragmenty)
- William Szekspir, „Makbet”
- Molier, „Skąpiec”
- Ignacy Krasicki, wybrana satyra
- Adam Mickiewicz, „Romantyczność” oraz wybrane ballady
- Adam Mickiewicz, „Dziady” część III
- Bolesław Prus, „Lalka”
- Henryk Sienkiewicz, „Potop” (fragmenty)
- Fiodor Dostojewski, „Zbrodnia i kara”
- Stanisław Wyspiański, „Wesele”
- Władysław Stanisław Reymont, „Chłopi” (fragmenty)
- Stefan Żeromski, „Przedwiośnie”
- Witold Gombrowicz, „Ferdydurke” (fragmenty)
- Tadeusz Borowski, „Proszę państwa do gazu”
- Gustaw Herling-Grudziński, „Inny świat” (fragmenty)
- Hanna Krall, „Zdążyć przed Panem Bogiem”
- Albert Camus, „Dżuma”
- George Orwell, „Rok 1984”
- Sławomir Mrożek, „Tango”
- Marek Nowakowski, Górą „Edek”
- Andrzej Stasiuk, „Miejsce”
- Olga Tokarczuk, „Profesor Andrews w Warszawie”
- Ryszard Kapuściński, „Podróże z Herodotem” (fragmenty)
Matura ustna z polskiego w latach 2026-2028
Zgodnie z aktualnymi ustaleniami, w kolejnych latach nie przewiduje się zmian w zakresie formuły matury ustnej z języka polskiego. Tak jak w latach ubiegłych, maturzyści będą musieli zmierzyć się z niejawnym pytaniem opartym na tekście literackim, ikonicznym lub związanym z językiem, a także z jednym pytaniem z listy zagadnień jawnych, dotyczącym lektury.
Przebieg ustnego egzaminu maturalnego wygląda następująco:
- Uczeń losuje zestaw egzaminacyjny składający się z dwóch zadań. Jedno z nich dotyczy lektury (pytanie jawne) drugie zaś tekstów kultury, zdający omawia je na podstawie tekstu np. ikonograficznego, literackiego czy dotyczącego języka (jest to pytanie niejawne).
- Na przygotowanie się do odpowiedzi uczeń ma 15 minut. W tym czasie może stworzyć notatki i przypomnieć sobie najważniejsze zagadnienia, które będzie chciał omówić w trakcie swojej wypowiedzi.
- Na podstawie przygotowanych materiałów uczeń przez około 10 minut wygłasza wypowiedź ustną.
- Na koniec zdający odpowiada na pytania egzaminatorów (około 5 minut).
Ile jest pytań jawnych na maturze 2026 i w kolejnych latach?
W latach 2026-2028 lista pytań jawnych na maturę jest jednak nieco rozszerzona, patrząc przez pryzmat tej obowiązujące w 2025 r. Przypomnijmy, że w roku szkolnym 2024/2025 zagadnień jawnych jest ostatecznie 68, z kolei – jak wynika z najnowszego komunikatu CKE – w latach kolejnych począwszy od roku 2026, zagadnień będzie już 78, a więc o 10 więcej.
Jawne pytania na maturę 2026. Lista wszystkich zagadnień
Lista jawnych pytań na maturę ustną z polskiego w latach 2026-2028 widnieje już na stronie CKE. Poniżej zamieszczamy ją zarówno w formie zdjęć w galerii, jak i w formie tekstowej.
Biblia (fragmenty)
- Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)
- Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Homer, Iliada (fragmenty)
- Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Sofokles, „Antygona”
- Prawa boskie a prawa ludzkie. Omów zagadnienie na podstawie „Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek wobec przeznaczenia. Omów zagadnienie na podstawie „Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
„Lament świętokrzyski” (fragmenty)
- Motyw cierpiącej matki. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Lamentu świętokrzyskiego”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty)
- Motyw tańca śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
„Pieśń o Rolandzie” (fragmenty)
- Średniowieczny wzorzec rycerza. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Pieśni o Rolandzie”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
William Szekspir, „Makbet”
- Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie „Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Czy człowiek decyduje o własnym losie? Omów zagadnienie na podstawie „Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy? Omów zagadnienie na podstawie „Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Molier, „Skąpiec”
- Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie „Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie „Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Ignacy Krasicki, wybrana satyra
- Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanej Ci satyry Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, „Romantyczność” oraz wybrane ballady
- Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie „Romantyczności” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Na czym polega ludowa sprawiedliwość? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, „Dziady” część III
- Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Różne postawy człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia? Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych? Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Walka dobra ze złem o duszę ludzką. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Czym dla człowieka może być wolność? Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw samotności. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Bolesław Prus, „Lalka”
- Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania? Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie? Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Konfrontacja marzeń z rzeczywistością. Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Czym dla człowieka mogą być wspomnienia? Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Henryk Sienkiewicz, „Potop” (fragmenty)
- Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Fiodor Dostojewski, „Zbrodnia i kara”
- Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? Omów zagadnienie na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Co może determinować ludzkie postępowanie? Omów zagadnienie na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw przemiany bohatera. Omów zagadnienie na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Stanisław Wyspiański, „Wesele”
- Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw tańca. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Władysław Stanisław Reymont, „Chłopi” (fragmenty)
- Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Chłopów” Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Stefan Żeromski, „Przedwiośnie”
- Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości. Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Rola autorytetu w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Utopijny i realny obraz rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Witold Gombrowicz, „Ferdydurke” (fragmenty)
- Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Tadeusz Borowski, „Proszę państwa do gazu”
- „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Gustaw Herling-Grudziński, „Inny świat” (fragmenty)
- Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Hanna Krall, „Zdążyć przed Panem Bogiem”
- Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach? Omów zagadnienie na podstawie „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Walka o życie z perspektywy wojennej i powojennej. Omów zagadnienie na podstawie „Zdążyć przed Panem” Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Albert Camus, „Dżuma”
- Co skłania człowieka do poświęceń? Omów zagadnienie na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek wobec cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych? Omów zagadnienie na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie postawy przyjmuje człowiek wobec zła? Omów zagadnienie na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
George Orwell, „Rok 1984”
- Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa? Omów zagadnienie na podstawie utworu „Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie utworu „Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Sławomir Mrożek, „Tango”
- Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie „Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie „Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie na podstawie „Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Marek Nowakowski, Górą „Edek”
- W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie na podstawie utworu Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Andrzej Stasiuk, „Miejsce”
- Miejsca ważne w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie „Miejsca” Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Olga Tokarczuk, „Profesor Andrews w Warszawie”
- Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Ryszard Kapuściński, „Podróże z Herodotem” (fragmenty)
- Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Podróży z Herodotem” Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. ObserwujStrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?