Spis treści
Zmiana w programie badania kompetencji ruchowych. Grupa dzieci zostanie rozszerzona
Minister edukacji Barbara Nowacka oraz minister sportu Sławomir Nitras przedstawili wyniki badań, kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej. Początkowo program nosił nazwę „Sportowe talenty”, jednak nowe kierownictwa resortów postanowiły położyć nacisk na badanie kompetencji ruchowych, a nie „wyłapywać dzieci utalentowane sportowo” – jak mówił minister sportu. Dodał także, że zmieniona została filozofia tego programu.
– Rozszerzamy zakres tego programu o klasy 1-3 – mówił Nitras.
Jak zapowiedziano, rozszerzenia testów sprawnościowych można spodziewać się już od roku szkolnego 2025/2026.
Będzie nowa podstawa programowa z wychowania fizycznego
Ponadto ma pojawić się nie tylko zupełnie nowa podstawa programowa z edukacji zdrowotnej, ale także zmieniona zostanie podstawa programowa z wychowania fizycznego. Nastąpi to już od roku szkolnego 2025/2026.
– Powołamy zespół złożony z praktyków i ekspertów od wychowania fizycznego, tak żeby podstawa programowa była podstawą, którą realnie odpowiada na potrzeby. Takie odświeżenie jest potrzebne co jakiś czas, od 1 września 2025 r. nowa podstawa ma szansę wejść w życie – mówiła Nowacka.
– Ta podstawa programowa napisana jest językiem, którego ja nie rozumiem. Największą wadą jest to, że z niej nie wynika, co dziecko ma umieć – podkreślał Nitras. – Powinno być wyraźnie napisane, jakie umiejętności powinien posiadać uczeń po klasie 4. czy 5. – zaznaczył.
Minister sportu wspomniał, że nowa podstawa programowa z lekcji WF-u najprawdopodobniej pojawi się w marcu 2025 roku.
Będzie rozwiązanie kwestii zwolnień z WF-u?
Jednocześnie odniesiono się do kwestii powszechności zwolnień z zajęć wychowania fizycznego.
– Kwestia obecności i zwolnień powinna być uregulowana: kto może zwolnić, na jaki czas, również z zajęć WF-u – mówiła Nowacka. Zapewniła też, że resort zamierza przyjrzeć się tej kwestii i wypracować rozwiązanie.
Ponadto przypomniano o realizacji programu Aktywna Szkoła.
– Największy program, jeżeli chodzi o zaangażowanie finansowe, jaki jest w Ministerstwie Sportu, to program Aktywna Szkoła – zaznaczył Nitras.
Dodatkowy nauczyciel WF-u w klasach 1-3?
Większe wsparcie mają otrzymać także uczniowie z klas 1-3 oraz nauczyciele wychowania wczesnoszkolnego.
– Od przyszłego roku chcielibyśmy, żeby w każdej klasie 1-3 przynajmniej 1-godzinna w semestrze była lekcją wspomagającą, lekcją wychowania fizycznego, na której gościnnie nauczyciel WF przeprowadzi lekcję poglądową dla dzieci i nauczycieli. Zaczynamy od pilotażu, ale jesteśmy gotowi, żeby takich lekcji było więcej – zapewnił Nitras.
Wyniki badań kompetencji ruchowych
Nowacka oraz Nitras przedstawili też wyniki badań kompetencji ruchowych, które były przeprowadzane w roku szkolnym 2023/2024. Nie napawają one optymizmem.
– Przeprowadzono w roku szkolnym, który się skończył po raz pierwszy badania kompetencji ruchowych na całej populacji dzieci w klasach 4-8. W badaniu wzięło udział ponad 3 mln dzieci i młodzieży – 1 mln 600 tys. chłopców i 1 mln 500 tys. dziewczynek – mówił minister sportu. Dodał, że jest to ewenement na skalę światową.
Zaznaczył, że badanie będzie realizowane kolejny raz i zaapelował do rodziców o wsparcie.
– To badanie, które zdecyduje o zdrowiu, jakości życia i długości życia waszych dzieci – mówił.
Z kolei Nowacka poprosiła o wsparcie także nauczycieli i zachęciła ich do zaangażowania w ten ważny temat.
– Niestety bardzo często nasze dzieci wychodzą po ośmiu latach ze szkoły mniej sprawne, niż do tej szkoły poszły – mówił Nitras.
Przedstawiciele resortu przedstawili dokładne dane na temat tego, jak uczniowie poradzili sobie z czterema testami:
- skok w dal z miejsca – mierzący skoczność i siłę;
- beep test, czyli 20-metrowy bieg wahadłowy służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych;
- wahadłowy bieg po kopercie 10 x 5 m, badający zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjne ucznia;
- „deska”, znaną również jako plank, wskazującą na zdolności siłowo-wytrzymałościowe.
– Kompetencje ruchowe uczniów są gorsze niż 15-20 lat temu, a w pewnym wieku sprawność uczniów, zarówno dziewcząt jak i chłopców maleje – mówił Sławomir Nitras.
Ponadto podał, że w przypadku skoku w dal wyniki pogarszają się ok. 18. roku życia, w teście beep-test u dziewcząt sprawność maleje od 13. roku życia, a u chłopców od 16. roku życia, w teście plank – u dziewcząt od 10. roku życia, a u chłopców od 18. roku życia, w biegu wahadłowym ok. 15-16. roku życia.
Jednocześnie podkreślono, że co trzeci uczeń zmaga się z otyłością, a u aż 13 proc. dziewczynek zauważono niedowagę.
Szefowa MEN zaznaczyła, że nie wszystkie szkoły wzięły udział w badaniu kompetencji ruchowych, choć był to ich obowiązek. Dodała, że resort sprawdzi, dlaczego tak się stało.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.ObserwujStrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?