Spis treści
Strach przed matematyką. Kiedy się pojawia?
Zazwyczaj dzieci przed rozpoczęciem edukacji w szkole nie wykazuje ani obaw przed liczbami. Przeciwnie, bawią się w sklep, dopytują rodziców o cyfry i ich znaczenie, są ciekawe świata nawet w tych prozaicznych – z punktu widzenia osoby dorosłej – obszarach, jak np. działanie pralki, zegarka, bankomatu.
Niechęć, a nawet lęk przed matematyką, pojawia się zazwyczaj na drugim etapie edukacji. Jak zauważa Paweł Werwiński, korepetytor matematyki, wynika to z tego, że wtedy właśnie pojawiają się problemy ze zrozumieniem matematyki.
– Kłopoty zaczynają się w klasach 4-6 i ciągną aż do samej matury. Bardzo często spotykam licealistów, którzy pięknie ogarniają bieżący materiał. Rozumieją zupełnie nowe tematy, a działania na ułamkach, ewentualnie pierwiastkach (klasa 7) ich pogrążają – komentuje Werwiński
Już niewystarczające opanowanie tabliczki mnożenia sprawia, że problemy narastają w przypadku konieczności wykonania szybkich obciążeń pamięciowych. Tematów dochodzi i nie ma w szkole przestrzeni na uzupełnienie braków. Wtedy pojawia się strach przed złą oceną, kolejnym sprawdzianem, lekcjami matematyki.
Z czego wynikają problemy uczniów z matematyką?
Niestety w szkole często brakuje czasu na przerobienie tematów z matematyki na każdym poziomie wystarczająco, a uczniowie po lekcjach nie mają przestrzeni, chęci i wsparcia na nadrabianie tych zaległości.
Najczęściej uczniowie decydują się na korepetycje, kiedy mają problemy z uzyskaniem promocji do następnej lasy lub szykują się do egzaminów np. ósmoklasisty i do matury.
Problemy wynikają więc w dużej mierze z tego, w jaki sposób prowadzone są lekcje w szkole, jakie jest podejście nauczyciela, a także od tego, jakie dziecko ma wsparcie w edukacji i rozwoju po szkole.
– Jako korepetytor słyszę od uczniów historie o tym, że lekcje matematyki wzbudzają w nich silne emocje, przede wszystkim strach np. przed krytyką, kolejną złą oceną (...) Sparaliżowany strachem młody człowiek nie jest w stanie korzystać w pełni ze swoich zasobów i się uczyć – mówi korepetytor
Co może zrobić rodzic, aby dzieci nie bały się matematyki?
Dzieci potrzebują wsparcia i poczucia bezpieczeństwa, dzięki czemu wiedzą, że oceny nie są odzwierciedleniem ich wartości jako ludzi. To podstawa, dzięki której dzieci będą się także chętniej otwierać i przyznawać do swoich szkolnych problemów.
Kiedy te trudności już się pojawiają, warto pomóc dziecku uczyć się matematyki i nie zostawiać go z tym samemu. Poznaj 6 sposobów, dzięki którym możesz pomóc swojemu dziecku zminimalizować strach przed matematyką i pokonać szkolne trudności: