Samotność i smutek. Rodzice nie wiedzą, jak czują się ich dzieci. Wyniki badań na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka są niepokojące

Małgorzata Meszczyńska
Opracowanie:
Wyniki badania wskazują m.in. na konieczność rozwijania sieci wsparcia i programów edukacyjnych dla rodziców - alarmuje Rada Ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka: "Są oni najbliżej swoich dzieci i powinni stanowić pierwsze źródło diagnozy i pomocy. Istotne jest także rozwijanie kompetencji komunikacyjnych rodziców, szczególnie w odniesieniu do starszych dzieci" - podkreślają eksperci.
Wyniki badania wskazują m.in. na konieczność rozwijania sieci wsparcia i programów edukacyjnych dla rodziców - alarmuje Rada Ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka: "Są oni najbliżej swoich dzieci i powinni stanowić pierwsze źródło diagnozy i pomocy. Istotne jest także rozwijanie kompetencji komunikacyjnych rodziców, szczególnie w odniesieniu do starszych dzieci" - podkreślają eksperci. Fot. Fizkez / gettyimages
Rodzice nie dostrzegają smutku i poczucia samotności u dzieci. Nie zauważają też ich zadowolenia z siebie. Rodzicom młodzieży wydaje się również, że nastolatkowie częściej są w dobrym nastroju, niż są w rzeczywistości – wynika ze zleconego przez RPD badania jakości życia dzieci i młodzieży. – Musimy pilnie odnaleźć ten czas, by chronić nasze dzieci – apeluje do rodziców i nauczycieli Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.

Spis treści

RPO apeluje: Trzeba znaleźć czas dla dzieci

– Wyniki badań są niepokojące. Wraz z dorastaniem samopoczucie psychiczne dzieci i nastolatków znacząco spada, a problemu tego wydają się nie dostrzegać ich rodzice. A to właśnie oni są pierwszymi osobami z otoczenia dziecka, które powinny zauważać, że czuje się ono smutne i samotne. Dorosłym brakuje czasu, aby spędzać go z dzieckiem i szczerze z nim rozmawiać. Musimy pilnie odnaleźć ten czas, by chronić nasze dzieci – apelował Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.

Podczas konferencji Ośrodka Rozwoju Edukacji, której hasłem było „Zdrowie psychiczne wyzwaniem naszych czasów”, RPO zaprezentował wyniki najnowszych badań jakości życia dzieci i młodzieży.

Badacze odpytali dzieci, a potem ich rodziców

Badanie przeprowadzono w dwóch turach: najpierw pytano o samopoczucie psychiczne dzieci i młodzież (z klasy II i VI szkoły podstawowej i z klasy II szkoły ponadpodstawowej), a następnie ich rodziców. Pierwsza tura badań przeprowadzona została w 2021 roku, kolejna - w 2022. Objęto nimi łącznie 5800 uczniów i 1800 rodziców uczniów na trzech poziomach edukacyjnych:

  • edukacji wczesnoszkolnej (klasy II szkoły podstawowej),
  • szkoły podstawowej (klasy VI),
  • szkoły ponadpodstawowej (klasy II, technika i licea ogólnokształcące).

W badaniu rodziców w każdej grupie było 600 osób dorosłych, w tym co najmniej 200 ojców.

O co badacze pytali dzieci? Samotność i smutek

W badaniu pytano dzieci i młodzież czy czują się osamotnione. Wśród uczniów klas II szkół podstawowych 12 proc. udzieliło odpowiedzi twierdzącej, w tym:

  • 2 proc. odpowiedziało, że zawsze,
  • 3 proc., że bardzo często,
  • 7 proc., że dość często.

Wśród uczniów klas VI szkół podstawowych 23 proc. udzieliło odpowiedzi twierdzącej, w tym:

  • 4 proc. odpowiedziało, że zawsze,
  • 7 proc., że bardzo często,
  • 12 proc., że dość często.

Wśród uczniów klas II szkół ponadpodstawowych 37 proc. udzieliło odpowiedzi twierdzącej, w tym:

  • 7 proc. odpowiedziało, że zawsze,
  • 11 proc., że bardzo często,
  • 19 proc., że dość często.

Tymczasem problem odczuwania osamotnienia przez swoje dzieci zauważa zaledwie 12 proc. rodziców uczniów klas II szkoły podstawowej, 13 proc. rodziców uczniów klas VI szkoły podstawowej i 17 proc. rodziców uczniów klas II szkół ponadpodstawowych.

Jeszcze większe różnice wykazało badanie dotyczące dziecięcego smutku. Odczuwa go 17 proc. dzieci z klas II szkoły podstawowej, w tym:

  • 2 proc. odpowiedziało, że odczuwa go zawsze,
  • 3 proc., że bardzo często,
  • 12 proc., że dość często.

Wśród uczniów klas VI szkoły podstawowej smutek odczuwa 21 proc., w tym:

  • 1 proc. odpowiedziało, że zawsze,
  • 2 proc., że bardzo często,
  • 18 proc., że dość często.

Wśród uczniów klas II szkoły ponadpodstawowej smutek odczuwa 43 proc., w tym:

  • 3 proc. odpowiedziało, że zawsze,
  • 14 proc., że bardzo często,
  • a 26 proc., że dość często.

Problem odczuwania smutku przez swoje dzieci zauważa 8 proc. rodziców uczniów klas II szkoły podstawowej, 13 proc. rodziców uczniów klas VI szkoły podstawowej i 17 proc. rodziców uczniów klas II szkoły ponadpodstawowej.

Czy nastolatki są z siebie zadowolone?

Badanie pokazało, że po 90 proc. uczniów klas II i VI szkoły podstawowej czuje się zadowolona z siebie. Wśród uczniów klas II szkoły podstawowej 53 proc. odpowiedziało, że zawsze jest zadowolone z siebie, 25 proc. odpowiedziało, że bardzo często,
12 proc., że dość często.

Wśród uczniów klas VI szkoły podstawowej rozkład odpowiedzi był taki sam. Wśród uczniów klas II szkół ponadpodstawowych zadowolenie z siebie odczuwa 69 proc., w tym 14 proc. odpowiedziało, że odczuwa je zawsze, 25 proc., że bardzo często, a 30 proc., że dość często.

O tym, że ich dzieci są zadowolone z tego, jakie są, jest przekonanych aż 88 proc. rodziców uczniów klas II szkół podstawowych, 95 proc. rodziców uczniów klas VI szkół podstawowych i 80 proc. rodziców uczniów klas II szkół ponadpodstawowych.

W pytaniu dotyczącym odczuwania dobrego nastroju, pozytywnych odpowiedzi udzieliło 97 proc. uczniów klas II szkoły podstawowej, w tym 20 proc. odpowiedziało, że odczuwa go zawsze, 52 proc., że bardzo często, a 25 proc., że dość często. Wśród uczniów klas VI szkoły podstawowej pozytywnych odpowiedzi udzieliło 95 proc., w tym 34 proc. odpowiedziało, że odczuwa go zawsze, 41 proc., że bardzo często, a 20 proc., że dość często. Wśród uczniów klas II szkoły ponadpodstawowej pozytywnych odpowiedzi udzieliło 79 proc., w tym 9 proc. odpowiedziało, że odczuwa go zawsze, 30 proc., że bardzo często, a 40 proc., że dość często.

Przekonanych o dobrym nastroju swoich dzieci jest 97 proc. rodziców uczniów klas II szkół podstawowych, 94 proc. rodziców uczniów klas VI szkół podstawowych i 90 proc. rodziców uczniów klas II szkół ponadpodstawowych.

Czy rodziców trzeba edukować?

Wyniki badania wskazują m.in. na konieczność rozwijania sieci wsparcia i programów edukacyjnych dla rodziców – alarmuje Rada Ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka .

– Są oni najbliżej swoich dzieci i powinni stanowić pierwsze źródło diagnozy i pomocy. Istotne jest także rozwijanie kompetencji komunikacyjnych rodziców, szczególnie w odniesieniu do starszych dzieci – podkreślają eksperci.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji