Sexting zagrożeniem dla młodzieży w sieci. MEIN: Potrzebna edukacja i przygotowanie uczniów do świadomego korzystania z technologii

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
PAP
PAP
Dane z raportu NASK pokazują, że dzieci nie mają wystarczającej wiedzy ani wsparcia w zakresie bezpieczeństwa w sieci. RPO zwrócił się w tej sprawie do MEiN.
Dane z raportu NASK pokazują, że dzieci nie mają wystarczającej wiedzy ani wsparcia w zakresie bezpieczeństwa w sieci. RPO zwrócił się w tej sprawie do MEiN. 123rf.com
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek odpowiedział na pytania, jakie Rzecznik Praw Obywatelskich zadał mu w sprawie przeciwdziałania zagrożeniom w kontekście seksualnym, na jakie narażeni są najmłodsi. Szkoła powinna przygotować uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, wyposażyć ich w kompetencje potrzebne do korzystania z różnych cyfrowych zasobów informacyjnych — przekazał minister. Zobacz, jakie zagrożenia są najtrudniejsze i poznaj wyniki badań NASK nt. zjawiska sextingu, z którym boryka się młodzież.

RPO powołując się na raport "Nie na pokaz", opracowany przez Państwowy Instytut Badawczy NASK, zwrócił uwagę na brak wystarczającej wiedzy i środków edukacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa dzieci i młodzieży w kontekście patologicznych zachowań seksualnych w Internecie.

Zagrożenia dla dzieci i młodzieży w zakresie cyberbezpieczeństwa w kontekście zachowań seksualnych w Internecie są ogromne. MEiN odpowiada, jak edukować dzieci i młodzież

"Oprócz wiedzy i nauki, należy również zadbać o odpowiednie wsparcie dla osób pokrzywdzonych, które powinno opierać się na empatii, zrozumieniu ich sytuacji i budowaniu w nich poczucia bezpieczeństwa" - podkreślił Wiącek.

Minister Czarnek, w odpowiedzi na pytania RPO, wskazał na działania, jakie resort podejmuje w tym obszarze. Podkreślił, że podstawa programowa kształcenia ogólnego, kładzie nacisk na rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych, w tym kompetencji cyfrowych.

Ocenił, że jedną z najważniejszych umiejętności, którą zdobywają uczniowie w ramach edukacji szkolnej, jest sprawne i odpowiedzialne posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w procesie uczenia się.

"Szkoła powinna przygotować uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, wyposażyć ich w kompetencje potrzebne do korzystania z różnych cyfrowych zasobów informacyjnych, wyszukiwania i krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci" - podkreślił w odpowiedzi do RPO Czarnek.

Wskazał, że "działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki oświatowej państwa".

Ważna jest rola rodziców i współpraca ze szkołą. Minister podał kluczowe elementy wspierające cyberbezpieczeństwo i ochronę dzieci i młodzieży

W swojej odpowiedzi MEiN wymienia m.in.:

  • rola rodzica i współpraca ze szkołą,
  • korzystanie z dedykowanych materiałów edukacyjnych,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych nauczycieli.

Minister zwrócił uwagę, że istotną rolę w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym i formowaniu młodego człowieka odgrywają rodzice. Ich obowiązkiem, jak wskazywał, jest wzmacnianie czynników chroniących w procesie wychowania i w profilaktyce domowej.

Tylko przy dobrej współpracy pomiędzy szkołą a rodziną mogą być skutecznie realizowane cele prewencyjne i efektywne wspieranie ucznia w sytuacji problemowej. Dlatego program wychowawczo-profilaktyczny każdej szkoły przewiduje także działania profilaktyczne skierowane do rodziców. Szkoła nie powinna zapominać o możliwości poszerzania kompetencji rodziców swoich uczniów - podkreślił Czarnek

Wskazał, że we wrześniu 2020 r. uaktualniony został poradnik "Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów", który został opracowany we współpracy z organizacjami pozarządowymi, innymi resortami i instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo, w tym Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, NASK – Państwowym Instytutem Badawczym oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.

Kolejnym istotnym elementem w obszarze cyberbezpieczeństwa uczniów, który wskazał Czarnek, jest rozwijanie kompetencji cyfrowych nauczycieli. W związku z tym rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych wpisano do ustalonych na rok szkolny 2022/2023 kierunków realizacji polityki oświatowej.

Minister wspomniał również, że w Państwowym Instytucie Badawczym - NASK funkcjonuje punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w internecie – Dyżurnet.pl.

Do jego zadań należy m.in. zapewnienie obsługi linii telefonicznej lub serwisu internetowego prowadzących działalność w zakresie zgłaszania i analizy przypadków dystrybucji, rozpowszechniania lub przesyłania pornografii dziecięcej za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Brakuje edukacji i wsparcia dla młodych dotkniętych zjawiskiem sextingu - raport NASK

W kwietniu 2022 r. NASK opublikowała raport będący analizą wyników badania publikowania treści intymnych (self-generated sexual content) przez młodzież. W publikacji przedstawiono najbardziej powszechne zagrożenia, na które narażone są dzieci i nastolatki w Internecie. Wynika z niego, że można zaobserwować wzrost liczby treści o charakterze seksualnym wytwarzanych przez osoby małoletnie, będących formą ich autoprezentacji.

Badanie przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2021 r. w dwóch grupach wiekowych - 18-21 oraz 22-24 lat — pokazało takie problemy związane z tym zagadnieniem, jak:

  • zatrważający brak wsparcia, z jakim borykają się osoby w młodym wieku, które doświadczyły krzywdy i traumy w związku ze zjawiskiem sextingu oraz miały kontakt z materiałami o charakterze pornograficznym zbyt wcześnie;
  • niewystarczająca wiedza na temat cyberbezpieczeństwa zarówno wśród osób małoletnich, jak i dorosłych oraz upublicznianie cudzych materiałów intymnych, co dla osoby pokrzywdzonej jest według badań jedną z największych traum wieku młodzieńczego.

Jak zaznaczono w raporcie, wyciek materiałów self-generated sexual content został przez badane osoby uznany za jedną z najtrudniejszych sytuacji, w jakiej może znaleźć się osoba wysyłająca tego typu zdjęcia lub filmy. Drugą bardzo trudną sytuacją wskazaną przez badanych jest presja wysłania tego typu materiałów.

Większość badanych stwierdziła, że w przypadku trudnych sytuacji, takich jak wyciek zdjęć lub filmów, presja rówieśnicza, zawiedzenie się na kimś lub otrzymanie treści o charakterze seksualnym, których nie chcieli otrzymać, nie zwróciliby się o wsparcie do rodziców, ani do szkoły z powodu strachu, że zostaną ukarani, obwinieni lub niezrozumiani. (PAP)

ak/ mir/

Źródło:

iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie