Szkoła bez religii? 89% ankietowanych chce lekcji o kulturze, a nie o wierze

Katarzyna Mazur
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Strefa Edukacji przygotowała specjalną sondę, dotycząca nauczania wartości w szkole. Niemal 95% ankietowanych uważa, że wartości można skutecznie nauczać w pozareligijnym kontekście. Jest to dość jednoznaczna odpowiedź na słowa Przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, biskupa Wojciecha Osiala, który w jednej ze swoich wypowiedzi uznał, że „w szkole właściwie nie ma dziś przestrzeni do mówienia o wartościach i zasadach moralnych", sugerując, że lukę tę wypełniają jedynie lekcje religii.

Spis treści

Sondy na temat roli lekcji religii w szkole

„Wprowadzenie uczniów w świat wartości” jest pierwszym celem kształcenia ogólnego, wpisanym w podstawę programową szkoły i jest obecne na każdym etapie edukacji i w wielu przedmiotach, nie tylko na religii.

Celem ankiety było zbadanie opinii na temat tego, jakie znaczenie powinna mieć religia w szkołach oraz jak kształtować wartości moralne u dzieci. Wyniki sondażu pokazały, że zdaniem większości respondentów, nauczanie wartości może i powinno wykraczać poza ramy religii, obejmując inne przedmioty oraz różne formy edukacji. W badaniu wzięło udział ponad 600 internautów.

ludzie z róznymi symbolami religijnymi
Polacy woleliby, aby lekcje religii miały charakter religioznawczy, nie wyznaniowy freepik.com

Jeśli chcesz wziąć udział w ankiecie, znajdziesz ją w artykule: Nie tylko religia. Nawet WF uczy wartości

Charakter lekcji religii w szkołach

Ankietowani jednoznacznie wskazali, że lekcje religii w szkołach nie powinny mieć charakteru wyznaniowego, a religioznawczy. Aż 89,40% badanych uznało, że lekcje religii powinny koncentrować się na pokazywaniu wpływu religii na kulturę, historię i społeczeństwo, zamiast uczyć praktykowania wiary.

Zaledwie 10,60% respondentów opowiedziało się za wyznaniowym charakterem lekcji, co oznacza, że zdaniem tej grupy zajęcia powinny skupiać się na umacnianiu w wierze i kształtowaniu postaw zgodnych z naukami danej religii.

Nauczanie wartości w szkołach

W kolejnym pytaniu badani zastanawiali się nad tym, czy odpowiedzialność za nauczanie wartości moralnych powinna spoczywać głównie na lekcjach religii. Zdecydowana większość respondentów (94,84%) uznała, że wartości można skutecznie nauczać na wielu przedmiotach, takich jak język polski czy historia. Tylko 5,16% uważało, że religia najlepiej przekazuje wartości moralne i duchowe i umacnia postawy etyczne uczniów.

Rola innych przedmiotów w kształtowaniu wartości

Na pytanie, czy dostrzega się rolę innych przedmiotów niż religia, takich jak język polski, w kształtowaniu postaw i wartości, aż 93,52% respondentów odpowiedziało twierdząco. Ich zdaniem szkoła jest miejscem, w którym na każdym przedmiocie można nauczać wartości, a edukacja powinna dostosować się do rzeczywistości, w której żyjemy. W tej grupie zwrócono uwagę, że każde z przedmiotów szkolnych, niezależnie od jego tematyki, może mieć wpływ na kształtowanie wartości moralnych.

Tylko 6,48% badanych wyraziło obawy, że zbyt przeładowana podstawa programowa ogranicza możliwość nauczania nawet samych treści przedmiotowych, nie wspominając o wartościach.

Na jakich przedmiotach kłaść nacisk na wartości moralne?

Interesujące są odpowiedzi na pytanie, na jakich przedmiotach poza religią, w opinii respondentów, powinno się kłaść największy nacisk na wartości moralne. 46,69% ankietowanych wskazało, że wartości powinny być uczone na wszystkich przedmiotach w szkołach, tam gdzie jest to uzasadnione.

19,31% respondentów zwróciło uwagę na lekcje etyki jako najważniejsze w tej kwestii, wskazując na możliwość, jaką dają uczniom, kształtowania własnej moralności w oparciu o filozoficzny dorobek ludzkości. 14,70% ankietowanych wskazało historię, a 10,66% język polski jako przedmioty, które powinny wziąć na siebie wiodącą rolę w nauczaniu wartości.

Wpływ rodziny na kształtowanie wartości u dzieci

Jednym z najistotniejszych pytań sondy było jednak to, kto w ogóle powinien mieć największy wpływ na kształtowanie wartości u dzieci. Aż 93,50% ankietowanych uznało, że rodzina odgrywa tutaj najważniejszą rolę. Wpływ szkoły (5,49%) i religii (1,01%) został oceniony jako zdecydowanie mniejszy w porównaniu z rodziną, co podkreśla znaczenie domowego wychowania w procesie kształtowania postaw moralnych.

Wartości moralne a kontekst religijny

Kolejne pytanie dotyczyło możliwości kształtowania wartości moralnych poza kontekstem religijnym. Aż 93,36% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że wartości te mogą być nauczane i przyswajane bez konieczności odnoszenia się do religii. Zaledwie 6,64% ankietowanych wyraziło odmienną opinię, uznając, że wartości moralne nie mogą być kształtowane bez religijnego fundamentu.

Wliczanie stopni z religii do średniej ocen

Na pytanie o wliczanie stopni z religii do średniej ocen, zdecydowana większość respondentów (92,05%) opowiedziała się przeciwko takiemu rozwiązaniu. Uważają oni, że kwestia wiary nie powinna podlegać ocenie, a same lekcje religii mają spełniać inne zadanie niż wpływać na wyniki szkolne. Z kolei 7,95% respondentów uznało, że wliczanie ocen z religii do średniej motywowałoby uczniów do większego zaangażowania i systematycznej pracy oraz podniosłoby prestiż samych zajęć.

Grupy łączone na lekcjach religii

Sonda pytała również o zdanie na temat rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, pozwalającego na tworzenie grup łączonych na lekcjach religii. 81,39% respondentów uznało, że to racjonalne i ekonomiczne rozwiązanie, które sprawdza się również w innych przedmiotach. Przeciwnicy tego rozwiązania (9,96%) zwrócili uwagę na możliwe trudności w organizacji zajęć oraz ryzyko dyskryminacji. 8,66% respondentów nie miało zdania w tej kwestii.

Wyniki sondy jasno pokazują, że większość respondentów postrzega edukację moralną jako szerokie zagadnienie, które nie powinno ograniczać się wyłącznie do lekcji religii. Co więcej, respondenci kładą duży nacisk na rolę innych przedmiotów oraz rodziny w kształtowaniu postaw i wartości, co pozostaje w kontrze do wypowiedzi biskupa Osiala, który sugerował, że poza religią nie ma przestrzeni na rozmowy o wartościach w szkołach. Wydaje się, że jest to istotny głos w debacie o miejscu religii w edukacji.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji