Spis treści
- Sondy na temat roli lekcji religii w szkole
- Charakter lekcji religii w szkołach
- Nauczanie wartości w szkołach
- Rola innych przedmiotów w kształtowaniu wartości
- Na jakich przedmiotach kłaść nacisk na wartości moralne?
- Wpływ rodziny na kształtowanie wartości u dzieci
- Wartości moralne a kontekst religijny
- Wliczanie stopni z religii do średniej ocen
- Grupy łączone na lekcjach religii
Sondy na temat roli lekcji religii w szkole
„Wprowadzenie uczniów w świat wartości” jest pierwszym celem kształcenia ogólnego, wpisanym w podstawę programową szkoły i jest obecne na każdym etapie edukacji i w wielu przedmiotach, nie tylko na religii.
Celem ankiety było zbadanie opinii na temat tego, jakie znaczenie powinna mieć religia w szkołach oraz jak kształtować wartości moralne u dzieci. Wyniki sondażu pokazały, że zdaniem większości respondentów, nauczanie wartości może i powinno wykraczać poza ramy religii, obejmując inne przedmioty oraz różne formy edukacji. W badaniu wzięło udział ponad 600 internautów.
Jeśli chcesz wziąć udział w ankiecie, znajdziesz ją w artykule: Nie tylko religia. Nawet WF uczy wartości
Charakter lekcji religii w szkołach
Ankietowani jednoznacznie wskazali, że lekcje religii w szkołach nie powinny mieć charakteru wyznaniowego, a religioznawczy. Aż 89,40% badanych uznało, że lekcje religii powinny koncentrować się na pokazywaniu wpływu religii na kulturę, historię i społeczeństwo, zamiast uczyć praktykowania wiary.
Zaledwie 10,60% respondentów opowiedziało się za wyznaniowym charakterem lekcji, co oznacza, że zdaniem tej grupy zajęcia powinny skupiać się na umacnianiu w wierze i kształtowaniu postaw zgodnych z naukami danej religii.
Nauczanie wartości w szkołach
W kolejnym pytaniu badani zastanawiali się nad tym, czy odpowiedzialność za nauczanie wartości moralnych powinna spoczywać głównie na lekcjach religii. Zdecydowana większość respondentów (94,84%) uznała, że wartości można skutecznie nauczać na wielu przedmiotach, takich jak język polski czy historia. Tylko 5,16% uważało, że religia najlepiej przekazuje wartości moralne i duchowe i umacnia postawy etyczne uczniów.
Rola innych przedmiotów w kształtowaniu wartości
Na pytanie, czy dostrzega się rolę innych przedmiotów niż religia, takich jak język polski, w kształtowaniu postaw i wartości, aż 93,52% respondentów odpowiedziało twierdząco. Ich zdaniem szkoła jest miejscem, w którym na każdym przedmiocie można nauczać wartości, a edukacja powinna dostosować się do rzeczywistości, w której żyjemy. W tej grupie zwrócono uwagę, że każde z przedmiotów szkolnych, niezależnie od jego tematyki, może mieć wpływ na kształtowanie wartości moralnych.
Tylko 6,48% badanych wyraziło obawy, że zbyt przeładowana podstawa programowa ogranicza możliwość nauczania nawet samych treści przedmiotowych, nie wspominając o wartościach.
Na jakich przedmiotach kłaść nacisk na wartości moralne?
Interesujące są odpowiedzi na pytanie, na jakich przedmiotach poza religią, w opinii respondentów, powinno się kłaść największy nacisk na wartości moralne. 46,69% ankietowanych wskazało, że wartości powinny być uczone na wszystkich przedmiotach w szkołach, tam gdzie jest to uzasadnione.
19,31% respondentów zwróciło uwagę na lekcje etyki jako najważniejsze w tej kwestii, wskazując na możliwość, jaką dają uczniom, kształtowania własnej moralności w oparciu o filozoficzny dorobek ludzkości. 14,70% ankietowanych wskazało historię, a 10,66% język polski jako przedmioty, które powinny wziąć na siebie wiodącą rolę w nauczaniu wartości.
Wpływ rodziny na kształtowanie wartości u dzieci
Jednym z najistotniejszych pytań sondy było jednak to, kto w ogóle powinien mieć największy wpływ na kształtowanie wartości u dzieci. Aż 93,50% ankietowanych uznało, że rodzina odgrywa tutaj najważniejszą rolę. Wpływ szkoły (5,49%) i religii (1,01%) został oceniony jako zdecydowanie mniejszy w porównaniu z rodziną, co podkreśla znaczenie domowego wychowania w procesie kształtowania postaw moralnych.
Wartości moralne a kontekst religijny
Kolejne pytanie dotyczyło możliwości kształtowania wartości moralnych poza kontekstem religijnym. Aż 93,36% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że wartości te mogą być nauczane i przyswajane bez konieczności odnoszenia się do religii. Zaledwie 6,64% ankietowanych wyraziło odmienną opinię, uznając, że wartości moralne nie mogą być kształtowane bez religijnego fundamentu.
Wliczanie stopni z religii do średniej ocen
Na pytanie o wliczanie stopni z religii do średniej ocen, zdecydowana większość respondentów (92,05%) opowiedziała się przeciwko takiemu rozwiązaniu. Uważają oni, że kwestia wiary nie powinna podlegać ocenie, a same lekcje religii mają spełniać inne zadanie niż wpływać na wyniki szkolne. Z kolei 7,95% respondentów uznało, że wliczanie ocen z religii do średniej motywowałoby uczniów do większego zaangażowania i systematycznej pracy oraz podniosłoby prestiż samych zajęć.
Grupy łączone na lekcjach religii
Sonda pytała również o zdanie na temat rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, pozwalającego na tworzenie grup łączonych na lekcjach religii. 81,39% respondentów uznało, że to racjonalne i ekonomiczne rozwiązanie, które sprawdza się również w innych przedmiotach. Przeciwnicy tego rozwiązania (9,96%) zwrócili uwagę na możliwe trudności w organizacji zajęć oraz ryzyko dyskryminacji. 8,66% respondentów nie miało zdania w tej kwestii.
Wyniki sondy jasno pokazują, że większość respondentów postrzega edukację moralną jako szerokie zagadnienie, które nie powinno ograniczać się wyłącznie do lekcji religii. Co więcej, respondenci kładą duży nacisk na rolę innych przedmiotów oraz rodziny w kształtowaniu postaw i wartości, co pozostaje w kontrze do wypowiedzi biskupa Osiala, który sugerował, że poza religią nie ma przestrzeni na rozmowy o wartościach w szkołach. Wydaje się, że jest to istotny głos w debacie o miejscu religii w edukacji.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?